Women, schools and life options:

the normal rural teachers training students at Mexico at the 50´s.

Authors

  • Alicia Civera El Colegio Mexiquense
Keywords: Mujeres campesinas, escuelas normales, empoderamiento, internados rurales, culturas estudiantiles.

Abstract

The Escuelas Normales Rurales (Rural Teachers Training Schools) were part of the educational program which began after the1910th revolution. They were a new kind of popular institutions that offered an education with the purpose of making life conditions better to the poor from the countryside. Since the 40´s the educational policy tried to help Mexican modernization industrialization and urbanization processes, but rural teachers training schools, even though in a marginal way, kept working as popular schools. In this article I study what kind of formation did the normal rural schools offered at the 50´s. I specially study the case of one of the schools, observing its schools´ and students´ cultures. The Rural Teachers Training School offered the peasant girls a professional and labor option, and encouraged them to empowerment, but this empowerment processes was development from a notion of modern teaching model, that moved them away from their rural origin.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBA Bonifacio y ZORRILLA Margarita. El desarrollo del poder de educar. La formación de profesionales de la educación en cinco escuelas Normales de Aguascalientes. Ponencia presentada en el XI Coloquio de Antropología e Historia Regionales, Zamora, Mich., El Colegio de Michoacán, 1989.

BARBA Bonifacio y ZORRILLA Margarita. Las instituciones de educación normal en Aguascalientes: orígenes y situación presente. Aguascalientes: Centro de Artes y Humanidades-Universidad Autónoma de Aguascalientes, 1993.

DE IBARROLA, María. La formación de profesores de educación básica en el siglo XX. En: LATAPÍ, Pablo (coord.) Un siglo de educación en México. Tomo II. México: Fondo de Cultura Económica, 1999.

FABRE BAÑOS, José Ángel. Normal rural Galeana. (Cuadernos del Archivo, n. 38). Monterrey: Gobierno del Estado de Nuevo León, 1989.

GARCÍA RUIZ, Ramón La escuela rural en el fortalecimiento de la economía campesina. Revista de Investigación y Educación. Oct./Dic. 1979, n. 3.

Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Historia Estadísticas históricas del Estado de México. México: INEGI, 1999. 2 tomos.

LATAPÍ, Pablo. Reformas educativas en los últimos cuatro gobiernos (1952-1975). Comercio Exterior, diciembre de 1975.

MENESES MORALES, Ernesto. Tendencias educativas oficiales en México. México: Centro de Estudios Educativos, Universidad Iberoamericana, 1988. 683 p.

PELÁEZ, Gerardo. Las luchas magisteriales de 1956-1960. México: Ediciones de Cultura Popular, 1984.

REYES, Ramiro. La formación de maestros en la década de los cuarenta. Pedagogía. 1990, vol. 16, n. 5.

REYES, Ramiro y ZÚÑIGA, Rosa Ma. Diagnóstico del subsistema de formación inicial. México: Fundación para la Cultura del Maestro, 1994.

SALINAS, Samuel e IMAZ, Carlos. III. Formación ideológica, académica y política. En: Maestros y Estado. Tomo I, Serie Estado y Educación en México. México: Universidad Autónoma de Guerrero-Universidad Autónoma de Zacatecas-Línea, 1984.

Secretaría de Educación Pública. Memoria del 2º Congreso Nacional de Educación Normal: celebrado del 30 de noviembre al 7 de diciembre en la Escuela Normal Miguel F. Martínez. Monterrey: SEP, 1945.

Secretaría de Educación Pública. Anuario de Estadística Educativa. México: Dirección General de Estadística Educativa, 1947.

Séptimo Censo General de Población, 1950. México: Estado de México, Secretaría de Economía Dirección General de Estadística, 1950.

Trayectoria histórica y política de la FECSM. Folleto, mimeografiado, Tenería, Estado de México, (s/f).

ZUÑIGA, Rosa María [et al.]. Elementos para un análisis de los planes de estudio de Educación Normal 1945-1982. Documento interno. Quinta etapa de consulta al magisterio de educación normal. México: DGENAM-SEP, 1984.

How to Cite
Civera, A. (2010). Women, schools and life options:: the normal rural teachers training students at Mexico at the 50´s. Naveg@merica. Electronic magazine edited by the Spanish Association of Americanists., (4). Retrieved from https://revistas.um.es/navegamerica/article/view/99881
Issue
Section
Articles