The image of Cuba in the war of 1898.
Abstract
In 1898, the United States declared war on Spain and "came to the aid" of the Cubans in the liberation struggle they had begun in 1895 against Spain. These events aroused a wide media coverage. Although the differences are evident between the Spanish and American press, both countries pursue the same goal: to offer their vision of the conflict and ratify the hegemonic role they should play in it. Here we are interested in the image of Cuba in the journalistic satires and, in particular, the allegory of Cuba in the Spanish and American press. The intention is to discover the commonality of the forms, but also the symbolic discrepancies, so that the schemes of representation that transcend the immediacy of the political fact also emerge. The objective is, therefore, to deconstruct the visual process of symbolic construction of Cuba, and of the war that took place there, in the press in 1898.
Downloads
References
AGULHON, Maurice. Marianne au combat. L’imagerie et la symbolique républicaine de 1789 à 1880. Paris: Flammarion, 1989.
AGULHON, Maurice. Un usage de la femme au XIXe siècle: l’allégorie de la République. Romantisme. 1976, vol. 6, n. 13, pp. 143-152.
ALONSO DE LA CALLE, Ricardo. La concesión de la autonomía colonial a Cuba en 1897: una visión desde la prensa madrileña. Espacio Tiempo y Forma. Serie V, Historia Contemporánea. Ene. 2009, vol. 21, pp. 289‑314.
ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México D.F.: Fondo de Cultura Económica, 1993, p. 23.
BAECQUE, Antoine de. The Allegorical Image of France, 1750-1800: A Political Crisis of Representation. Representations. 1994, n. 47, pp. 111-143.
BURKE, Peter. Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Crítica, 2005.
CASTORIADIS, Cornelius. El Imaginario Social Instituyente. Zona Erógena. 1997, vol. 35, n. 2012, pp. 1-9.
CHARNON-DEUTSCH, Lou. Cartoons and the Politics of Masculinity in the Spanish and American Press during the War of 1898. Prisma Social. 2015, n. 13, pp. 109-148.
CHARTIER, Roger. El Mundo como representación: Estudios Sobre Historia Cultural. Barcelona: Gedisa, 1992.
CHICANGANA-BAYONA, Yobenj Aucardo. La india de la libertad: de las alegorías de América a las alegorías de la patria. Estudios de Filosofía Práctica e Historia de las Ideas. 2011, vol. 13, n. 1, pp. 17‑28.
DARÍO, Rubén. Visiones de España. En: Viajeros hispanoamericanos en Madrid. Madrid: Sílex Ediciones, 2004.
DEGLIN, Sarena. Judge Magazine Illustration Collection. [S. l.]: [s. n.], 2004.
DENNIS, Everette y ALLEN, Christopher. «Puck», the Comic Weekly. Journalism History. 1979, vol. 6, n. 1, pp. 2‑7.
DIEZ, Charlotte. A la recherche d’une identité nationale: l’auto image espagnole dans la caricature de presse de 1898 à 1936. Sociétés & Représentations. 2000, vol. 10, n. 2, pp. 163-179.
FUENTEVILLA SAA, Cristián. El Destino Manifiesto en la representación de la Doctrina de la Seguridad Nacional. Polis: Revista Latinoamericana. Jul. 2008, vol. 19, n. 19, pp. 1-11.
GOMBRICH, Ernst Hans Josef. Los usos de las imágenes. Estudios sobre la función social del arte y la comunicación visual. Barcelona: Debate, 2003.
GUENTER, Scot. Juxtaposing Symbols in Civil Religion: The Lady and the Flag. Raven: A Journal of Vexillology. 2010, vol. 17, pp. 1-21.
HERNANDO, Agustín. Retórica iconográfica e imaginación geográfica: los frontispicios de los atlas como proclamaciones ideológicas. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles. 2009, n. 51, pp. 353‑369.
HIGHAM, John. Indian Princess and Roman Goddess: The First Female Symbols of America. En: Proceedings of the American Antiquarian Society. Worcester, Mass, 1991, pp. 45‑80.
HUGO, Markus M. La Guerra de 1898 y su contexto internacional: Tendencias historiográficas y publicaciones con motivo del Centenario. Notas: Reseñas iberoamericanas. Literatura, sociedad, historia. 1999, vol. 6, pp. 2‑16.
JARRY, Anna. Genre, nation et représentations : image monolithe masculine contre multiplexité féminine, le cas de la Mongolie. Raisons politiques. 2006, vol. 24, n. 4, pp. 159-179.
JIMÉNEZ-VAREA, Jesús. Uncle Sam: imagen emblematica y personificacion patriótica de Estados Unidos de América. En: CHECA GODOY, Antonio y RAMÍREZ ALVARADO, María del Mar (ed.). Visiones de América: comunicación, mujer e interculturalidad. [S. l.]: Net Biblo, 2008, pp. 23‑48.
LAHULLIER CHAVIANO, Rubén D. La historiografía cubana ante el 98. Nuevo mundo mundos nuevos [en línea]. Sep. 2014. [Consulta: 21-08-2018]. Disponible en <https://journals.openedition.org/nuevomundo/67097>.
LEAL, Rine. Breve historia del teatro cubano. La Habana: Ed. Félix Varela, 1980.
LLERA RUIZ, José Antonio. Una historia abreviada de la prensa satírica en España: desde El Duende Crítico de Madrid hasta Gedeón. Estudios sobre el Mensaje Periodístico. 2003, vol. 9, pp. 203-214.
LEMONS, J. Stanley. Black Stereotypes as Reflected in Popular Culture, 1880-1920. American Quarterly. 1977, vol. 29, n. 1, pp. 102‑116.
MCCLUNG FLEMING, E. From Indian Princess to Greek Goddess. The American Image, 1783-1815. Winterhur Portfolio. May 1967, vol. 3, pp. 37‑66.
MCCLUNG FLEMING, E. The American Image as Indian Princess 1765-1783. Winterthur Portfolio. Enero 1965, Vol. 2, no May, pp. 65‑81.
MILLER, Bonnie M. From liberation to conquest: the visual and popular cultures of the spanish-american war of 1898. [S. l.]: University of Massachusetts Press, 2011.
MITCHELL, W. J. T. ¿Qué quieren las imágenes?: una crítica de la cultura visual. Bilbao: Sans Soleil, 2017.
NAGEL, Joane. Masculinity and nationalism: gender and sexuality in the making of nations. Ethnic and Racial Studies. 2018, vol. 21, n. 2, pp. 242-269.
NEDERVEEN PIETERSE, Jan. White on black: images of Africa and Blacks in Western popular culture. [S. l.]: Yale University Press, 1992.
ORTIZ, Fernando. Prólogo. En: La tierra del mambí. La Habana: Cultural S.A., 1930.
PÉREZ VEJO, Tomás. El Caribe en el imaginario español: del fin del antiguo régimen a la restauración. Secuencia. 2003, vol. 55, pp. 9-43.
PÉREZ, Louis A. War of 1898: The United States and Cuba in History and Historiography. [S. l.]: University of North Carolina Press, 1998.
PÉREZ-GRUESO, María Dolores Elizalde. El 98 desde una perspectiva normalizadora. Reflexión historiográfica de un centenario. Hispania. 2000, vol. LX, n. 205, pp. 706‑736.
RAUSER, Amelia. Death or Liberty: British Political Prints and the Struggle for Symbols in the American Revolution. Oxford Art Journal. 2018, vol. 21, n. 2, pp. 153-171.
REYERO, Carlos. Barcelona es todas las mujeres: polimorfismo femenino y polisemia patriótica de una alegoría capital (1808-1860). Ayer. 2017, vol. 2, n. 106, pp. 47-78.
RIPA, Cesare. Iconología. II. Madrid: Akal, 2002, pp.108-109.
SÁNCHEZ ANDRÉS, Agustín. Entre la espada y la pared. El régimen autonómico cubano, 1897-1898. Revista Mexicana del Caribe. 2003, vol. VIII, n. 16, pp. 7‑41.
SÁNCHEZ PADILLA, Andrés. La política exterior de los Estados Unidos en el último tercio del siglo XIX: una revisión historiográfica. Revista Complutense de Historia de América. 2016, vol. 42, pp. 149‑174.
SÁNCHEZ ROMERO, Francisco. La formación de palabras compuestas a partir del nombre propio neerlandés Jan. Alfinge. 2011, vol. 23, pp. 217‑234.
SANTAMARÍA GARCÍA, Antonio y NARANJO OROVIO, Consuelo. El 98’ en América. Últimos resultados y tendencias recientes de la investigación. Revista de Indias. Abr. 1999, vol. 59, n. 215, pp. 203‑274.
SIMMEL, Georg. El conflicto de la cultura moderna. Córdoba: Universidad Nacional del Córdoba; Encuentro Grupo Editor, 2011.
VIÑALS, Carole. Recursos literarios en la prensa de fin de siglo: función de la ironía y función de la sátira en La Ilustración Popular y Don Quijote (1893-1904). Anales de Literatura Española. 2014, n. 26, pp. 537-555.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.