Anti-colonial war or civil war? Historiographic analysis of the ethnic protagonism in the independence of Ecuador according to the History textbooks (1915-2015).

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/nav.478611
Keywords: Textbooks, Homeland History, ethnic protagonism, War of Independence, Nation-State, national identity

Abstract

The present work consists of a historiographic analysis of the protagonism that the different ethnic groups had in Ecuador's War of Independence according to the history textbooks published between 1915 and 2015. History school textbooks have been used as historiographic sources, because since the 20th century Ecuadorian educational policies have used them as ideological instruments to carry out the construction of a common national identity based on the assumptions of the 19th century Patriotic History. The use of the teaching of history through school texts to consolidate this 19th century national identity is evident in the analysis of the ethnic protagonism in the Independence, where these texts explain this event as a project of national construction directed by the Creole elites whose supposed main objective was to free all “Ecuadorians” from an alleged monarchical oppression exercised by a foreign enemy: the “Spanish”. Although some authors have stated that indigenous people, blacks, mestizos, zambos, pardos, mulatos and cholos obtained few benefits from Independence, all the school texts do not hesitate to confirm that thanks to the efforts of the Creole elites, heroes of the country who are to be venerated and praised, the Republic of Ecuador was able to be free.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMARIO GARCÍA, Óscar. Racialización, etnicidad y ciudadanía en el Pacífico neogranadino, 1780-1830. En: MARTÍNEZ, Armando (ed.). Independencia y transición a los Estados Nacionales en los países andinos: Nuevas perspectivas. Bogotá: Organización de Estados Iberoamericanos, 2005, pp. 317-370.

AYALA MORA, Enrique. Historia del Ecuador II. Época Republicana. Quito: Corporación Editora Nacional, 2015.

AYALA MORA, Enrique. Historiografía ecuatoriana: apuntes para una visión general. Quito: Corporación Editora Nacional, 2015.

BERNAL RUIZ, Graciela. Sociedad y guerra: actitudes ante la insurgencia en San Luis Potosí, 1810-1821. En: ÁLVAREZ CUARTERO, Izaskun y SÁNCHEZ GÓMEZ, Julio (eds.). Visiones y revisiones de la Independencia de América. México, Centroamérica y Haití. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2005, pp. 157-178.

BOYD, Carolyn P. Historia Patria. Política, historia e identidad nacional en España: 1875-1975. Barcelona: Ediciones Pomares-Corredor, 2000.

BUSTOS, Guillermo. El culto a la nación. Escritura de la historia y rituales de la memoria en Ecuador, 1870-1950. Quito: FCE; Universidad Andina Simón Bolívar, 2017.

CAJÍAS DE LA VEGA, Magdalena. La Independencia frente a la integración latinoamericana en los textos escolares. En: BUSTOS, Guillermo y MARTÍNEZ, Armando (eds.). La Independencia en los Países Andinos: Nuevas perspectivas. Bucaramanga: Universidad Andina Simón Bolívar; Organización de Estados Iberoamericanos, 2004, pp. 246-254.

CARRETERO, Mario. La construcción de una identidad nacional. Cuadernos de Pedagogía. 2001, n. 308, pp. 52-57.

CHÁVEZ, María Eugenia. Los sectores subalternos y la retorica libertaria. Esclavitud e inferioridad racial en la gesta independentista. En: BUSTOS, Guillermo y MARTÍNEZ, Armando (eds.). La Independencia en los Países Andinos: Nuevas perspectivas. Bucaramanga: Universidad Andina Simón Bolívar; Organización de Estados Iberoamericanos, 2004, pp. 209-218.

CHUST, Manuel y FRASQUET, Ivana. Tiempos de Revolución: Comprender Las Independencias Iberoamericanas. Madrid: Fundación MAPFRE, 2013.

CIRIZA-MENDÍVIL, Carlos. Los indígenas quiteños a través de sus testamentos: dinámicas socioculturales en el siglo XVII. Procesos. Revista Ecuatoriana de Historia. 2017, n. 45, pp. 9-34.

CRUZ FERNÁNDEZ, Paula de la. Enseñando identidad nacional en el Ecuador. Minius: Revista de Departamento de Historia, Arte e Xeografía. 2008, n. 16, pp. 113-134.

CUESTA, Raimundo. El código disciplinar de la Historia escolar en España: Algunas ideas para la explicación de la sociogénesis de una materia de enseñanza. Encounters in Theory and History of Education. 2002, n. 3, pp. 27-41.

GÓMEZ CARRASCO, Cosme J. y RODRÍGUEZ PÉREZ, Raimundo A. La enseñanza de la Historia y el uso de libros de texto ante los retos del siglo XXI. Entrevista a Rafael Valls Montés. Historia y Memoria de la Educación. 2017, n. 6, pp. 363-380.

GUERRA, François-Xavier. La ruptura originaria: mutaciones, debates y mitos de la Independencia. En: CARRERA DAMAS, Germán [et al.] (eds.). Mitos políticos en las sociedades andinas. Orígenes, invenciones y ficciones. Caracas: Editorial Equinoccio, 2006, pp. 21-42.

OSSENBACH, Gabriela. Formación de los sistemas educativos nacionales en Hispanoamérica. El caso ecuatoriano, 1895-1912. Quito: Corporación Editorial Nacional, 2018.

OSSENBACH, Gabriela. La secularización del sistema educativo y de la práctica pedagógica: laicismo y nacionalismo. Procesos. Revista Ecuatoriana de Historia. 1996, n. 8, pp. 33-54.

PÉREZ HERRERO, Pedro. La América Colonial (1492-1763). Política y Sociedad. Madrid: Síntesis, 2002.

PÉREZ VEJO, Tomás. España imaginada: historia de la invención de una nación. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2015.

PÉREZ VEJO, Tomás. La hispanofobia como elemento de movilización en las guerras de Independencia. ¿Un mito historiográfico? En: SÁNCHEZ CUERVO, Antolín y VELASCO GÓMEZ, Ambrosio (eds.). Filosofía política de las Independencias latinoamericanas. Madrid: Biblioteca Nueva, 2012, pp. 219-235.

PÉREZ VEJO, Tomás. Nación, identidad nacional y otros mitos nacionalistas. Oviedo: Ediciones Nobel, 1999.

PIETSCHMANN, Horts. Las élites políticas de México en la época de la emancipación, 1770-1830. En: TÁUREGUI, Luis y SERRANO, José Antonio (eds.). Historia y nación. México: El Colegio de México, 1998, pp. 45-63.

REYES, Catalina. La fragmentación étnica y política y su incidencia en la Independencia de la Nueva Granada, 1750-1815. En: MARTÍNEZ, Armando (ed.). Independencia y transición a los Estados Nacionales en los países andinos: Nuevas perspectivas. Bogotá: Organización de Estados Iberoamericanos, 2005, pp. 281-316.

RODRÍGUEZ ORDÓÑEZ, Jaime. La Revolución de la Independencia Hispanoamericana frente a las Revoluciones Atlánticas. Perspectivas comparativas. En: BUSTOS, Guillermo y MARTÍNEZ, Armando (eds.). La Independencia en los Países Andinos: Nuevas perspectivas. Bucaramanga: Universidad Andina Simón Bolívar; Organización de Estados Iberoamericanos, 2004, pp. 15-40.

RODRÍGUEZ ORDÓÑEZ, Jaime. Las Independencias Iberoamericanas en su laberinto. En: CHUST, Manuel (ed.). La Independencias Iberoamericanas en su laberinto. Controversias, cuestiones, interpretaciones. Valencia: Publicaciones Universidad de Valencia, 2010, pp. 311-316.

RUEDA NOVOA, Rocío. Esclavos y negros libres en Esmeraldas s. XVIII-XIX. Procesos. Revista Ecuatoriana de Historia. 2001, n. 16, pp. 3-33.

SILVA GUIJARRO, Víctor H. Republicanos versus absolutistas. Análisis ideológico de la Independencia ecuatoriana en los textos escolares de Historia (1915-2015). Una propuesta desde el paradigma de la transposición didáctica. En: La Ilusión Heroica. El liberalismo revolucionario en España y América, 1820-1823. Santiago de Chile: Editorial Ariadna, 2021 [en prensa].

Published
04-10-2021
How to Cite
Silva Guijarro, V. H. . (2021). Anti-colonial war or civil war? Historiographic analysis of the ethnic protagonism in the independence of Ecuador according to the History textbooks (1915-2015). Naveg@merica. Electronic magazine edited by the Spanish Association of Americanists., (27). https://doi.org/10.6018/nav.478611
Issue
Section
Articles