Education and last dictatorship in Argentina.

Balances and interpellations from a case study. (Rosario, 1977-1981).

Authors

  • Natalia García Universidad Nacional de Rosario
Keywords: Recent history of education, State terrorism, institutional intervention, school, civilian collaborators, memories and forgetfulness.

Abstract

The article is part of a wider academic research which aims to study civil-military intervention on “Popular Library Constancio C. Vigil”, Rosario (Argentina) started in 1977. The following pages focus on the analysis of one of the key components to operate a political, ideological and pedagogical conversion in elementary and secondary schools of the organization: the arrival of new authorities. The pedagogy deployed by interveners, is recorded in the memories and forgetfulness of the main institutional actors, exposing unreleased scenes for the knowledge we have on the field in recent history of education in Argentina. The depth and the effects of educational militarization (Kaufmann, 1997) made ​​effective in the case, demanding a revision of the limits protectionist representations (symbolic and material) within schools over the terrorism of State.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁGUILA, Gabriela. Represión y sociedad en Rosario, 1976/1983. Un estudio sobre la represión y los comportamientos y actitudes sociales en dictadura. Buenos Aires: Prometeo, 2008.

ALONSO, Fabiana. El combate ideológico en la educación pública santafecina: 1976-1983. Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral, 2009.

ARENDT, Hannah. De la historia a la acción. Buenos Aires: Paidós, 2005.

Artículo Nº4, Estatuto fundacional de la Asociación Civil “Biblioteca Vigil” (1959).

BRASLAVSKY, Cecilia. La discriminación educativa en Argentina. Buenos Aires: Miño y Dávila, 1986.

CORRADI, Juan. La cultura del miedo en la sociedad civil: reflexiones y propuestas. En: CHERESKY, Isidoro y CHONCHOL, Jacques (comps.). Crisis y transformaciones de los regímenes autoritarios. Buenos Aires: Eudeba, 1985.

DAVINI, María Cristina. La formación docente en cuestión: política y pedagogía. Buenos Aires: Paidós, 1995.

DAVINI, María Cristina. Modelos teóricos sobre formación de docentes en el contexto latinoamericano. Revista Argentina de Educación. 1991, n. 5.

DOVAL, Delfina. La cruzada restauradora de la educación. Uniformar, descentralizar. Anuario de la Sociedad Argentina de Historia de la Educación. 2006, n. 7, pp. 231-262.

Expediente Judicial Nº 436/77“Biblioteca Vigil s/ Operaciones de Liquidación”.

FEIERSTEIN, Daniel. El genocidio como práctica social. Entre el nazismo y la experiencia argentina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2007.

FEIERSTEIN, Daniel. Memorias y representaciones. Sobre la elaboración del genocidio. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2012.

FILIPPA, Nelly. Educación personalizada y dictadura militar en Argentina. San Juan: Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de San Juan, 1997.

FILMUS, Daniel. Estado, educación y sociedad en la Argentina de fines de siglo. Proceso y desafío. Buenos Aires: Troquel, 1996.

FRANCO Marina y LEVÍN, Florencia. Historia Reciente. Perspectivas y desafíos para un campo en construcción. Buenos Aires: Paidós, 2007.

FREUD, Sigmund. Recuerdo, repetición y elaboración. En: Obras Completas, Tomo II. Madrid: Edit. Biblioteca Nueva, 1991.

FRUTOS, Raúl y NARANJO, Rubén. El genocidio blanco. La Editorial Biblioteca, Vigil, Rosario. En: KAUFMANN, Carolina, 2006.

KAUFMANN, Carolina y DOVAL, Delfina. Paternalismos Pedagógicos. Las políticas educativas y los libros durante la Dictadura. Rosario: Laborde Editor, 1999 [Edición ampliada 2007].

KAUFMANN, Carolina y DOVAL, Delfina. Una pedagogía de la renuncia. El perennealismo en la Argentina (1976-1983). Paraná: Cuadernos de la FCE-UNER, 1997.

KAUFMANN, Carolina. Dictadura y Educación. Tomo I: Universidades y grupos académicos argentinos (1976 - 1983). Buenos Aires: Miño y Dávila, 2001.

KAUFMANN, Carolina, Dictadura y Educación. Tomo II: Depuraciones y vigilancias en las universidades nacionales argentinas (1976 - 1983). Buenos Aires: Miño y Dávila, 2003.

PINEAU, Pablo [et al]. El principio del fin. Políticas y memorias de la educación en la última dictadura militar (1976-1983). Buenos Aires: Colihue, 2006.

RICOEUR, Paul. La lectura del tiempo pasado: Memoria y olvido. París: Arrecife Producciones, 1999.

RODRIGUEZ, Laura Graciela. Católicos, nacionalistas y políticas educativas en la última dictadura (1976-1983). Rosario: Prohistoria, 2011.

RODRIGUEZ, Laura Graciela. Civiles y Militares en la última dictadura. Funcionarios y políticas educativas en la provincia de Buenos Aires (1976-1983). Rosario: Prohistoria, 2012.

RODRIGUEZ, Laura Graciela. Descentralización municipal, intendentes y “fuerzas vivas” durante el Proceso (1976-1983). Cuestiones de Sociología. 2009, n. 5-6, pp. 369-387.

RODRIGUEZ, Laura Graciela. El control social sobre los docentes durante la última dictadura militar. Un análisis de los sumarios administrativos en la provincia de Buenos Aires, 1976-1983. Sociohistórica. 2007, n. 21/22, pp. 121-141.

RODRIGUEZ, Laura Graciela. La escuela intermedia revisitada: racionalización y revisión curricular en la provincia de Buenos Aires durante la última dictadura militar. Archivos de Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de La Plata. 2008, n. 34, pp. 35-61.

RODRIGUEZ, Laura Graciela. La primaria durante la dictadura: reforma curricular y concentración de escuelas rurales. Archivos de Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de La Plata. 2008, año 2, n. 2, pp. 85-102.

RODRIGUEZ, Laura Graciela. Las políticas de acceso a la Universidad durante el proceso de Reorganización Nacional, 1976-1983. El caso de la Universidad Nacional de La Plata. Question. 2009, pp. 1-25.

RODRIGUEZ, Laura Graciela. Las reformas al Estatuto del Magisterio en la provincia de Buenos Aires durante la última dictadura militar (1976-1983). Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación. 2007, pp. 125-139.

TEDESCO, Juan Carlos; Cecilia BRASLAVSKY y Ricardo CARCIOFI. El Proyecto Educativo Autoritario. Argentina 1976-1982. Buenos Aires: FLACSO, Miño y Dávila, 1983.

TIRAMONTI, Guillermina. ¿Hacia dónde va la burocracia educativa? Buenos Aires: Cuadernos FLACSO/Miño y Dávila, 1989.

VASSILIADES, Alejandro. Enseñar durante la dictadura militar en la provincia de Buenos Aires: acerca de nuevos y perdurables sentidos para la escuela y los docentes. Anuario de la Sociedad Argentina de Historia de la Educación. 2006, n. 7, pp. 263-290.

VIANO, Cristina. Una ciudad movilizada (1966-1976). En: PLÁ, Alberto (coord.). Rosario en la historia. De 1930 a nuestros días. Tomo II. Rosario: UNR Editora, 2000.

Published
03-10-2014
How to Cite
García, N. (2014). Education and last dictatorship in Argentina.: Balances and interpellations from a case study. (Rosario, 1977-1981). Naveg@merica. Electronic magazine edited by the Spanish Association of Americanists., (13). Retrieved from https://revistas.um.es/navegamerica/article/view/207941
Issue
Section
Articles