Educational, cultural and social issues in Argentina related to the common education law of 1884.

Authors

  • Laura Oliva Gerstner Universitat de Barcelona
Keywords: Argentina, 19th century, education, cosmopolitism, immigration, religion, cultural diversity.

Abstract

The resulting diversity of the long process of consolidation of the Argentine State throughout the Nineteenth century, led to divergent views, which, from the1870's, were expressed on new discussions on the rights and duties of citizens, education, language, patterns of sociability accepted and promoted or religion, to name the main ones. In this article we focus on some of these issues, problematizing them in a context of profound social differences emerging at a time of unprecedented economic prosperity, which, as we shall see, wasn’t common to all inhabitants of Argentina in this period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura Oliva Gerstner, Universitat de Barcelona

References

ARAÚJO, Orestes. Historia de la Escuela Uruguaya. Tomos I y II. Montevideo: Imprenta Dornaleche y Reyes, 1905.

BENENCIA, Roberto. La existencia de modelos históricos contrapuestos en la integración de los migrantes en la sociedad argentina. Amérique Latine Histoire et Mémoire. Les Cahiers ALHIM [en línea]. 2004, n. 9. Disponible en: <http://alhim.revues.org/index430.html>.

BERTONI, Lilia Ana. Acerca de la nación y la ciudadanía en Argentina: concepciones en conflicto a fines del siglo XIX. En: LETTIERI, Alberto y SABATO, Hilda (comp.). La vida política en Argentina del siglo XIX. Armas, votos y voces. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2003.

BOTANA, Natalio y GALLO, Ezequiel. De la República posible a la república verdadera (1880-1910). Buenos Aires: Ariel Historia, 1997.

CAPEL, Horacio. Derecho para la ciudad en una sociedad democrática. Respuesta a Jean-Pierre Garnier. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales [en línea]. 2011, vol. XV, n. 353 (2). Disponible en: <http://www.ub.es/geocrit/sn/sn-353/sn-353-2.htm>.

CAPEL, Horacio. Historia de la ciencia e historia de las disciplinas científicas. Geocrítica. Cuadernos Críticos de Geografía Humana [en línea]. Dic. 1989, n. 84. Disponible en: <http://www.ub.es/geocrit/geo84c.htm>.

CASTELLO, Ana María. Prensa comunitaria y política local (1875-1880). ¿Hacia la conformación de una opinión política “hiberno-argentina”? BROCAR: Cuadernos de Investigación Histórica. 2005, n. 29.

Crónica histórica argentina. Buenos Aires: Editorial Codex, 1968.

DI STEFANO, Roberto. Disidencia religiosa y secularización en el siglo XIX iberoamericano: cuestiones conceptuales y metodológicas. Projeto História. Revista do Estudo de Programa de Pós-Graduação em Historia [en línea]. 2008, n. 37, pp. 160-175. Disponible en: <http://revistas.pucsp.br/index.php/revph/issue/view/201>.

El Monitor de la Educación Común. 1882, vol. I, n. 1- 20.

GERMANI, Gino. Etapas de la modernización en América Latina. Revista de Desarrollo Económico [en línea]. 1969. Disponible en: <http://www.educ.ar>.

Ley de Educación promulgada el 8 de julio de 1884. Reproducida en El Monitor de la Educación Común [en línea]. 1884, vol. 4, n. 63. Disponible en: <http://www.bnm.me.gov.ar/cgi-bin/wxis.exe/opac/?IsisScript=opac/bibdig.xis&dbn=MONI&ver_form=2>.

LUNA, Félix. La época de Roca (1880 – 1910). Buenos Aires: Planeta, 2003.

MELCÓN, Julia. La enseñanza de la Geografía y el profesorado de las Escuelas Normales (1882-1915). Barcelona: Publicacions de la Universitat de Barcelona, 1989.

PÉREZ AMUCHÁSTEGUI, Antonio Jorge. En: Crónica histórica argentina. Buenos Aires: Editorial Codex, 1968. vol. V, pp. 5-VI.

POSA Y MORERA, Andrés. Colección de alocuciones Consistoriales, Encíclicas y otras Encíclicas Apostólicas citadas en la Enclíclica y en el Sillabus de 8 de diciembre de 1864. Barcelona: Librería de Juan Roca y Bros, 1865.

PUIGGRÓS, Adriana. Qué pasó en la educación argentina: Breve historia desde la conquista hasta el presente. Buenos Aires: Galerna, 2006.

RAPOPORT, Mario. Historia económica, política y social de la Argentina (1880 – 2000). Buenos Aires: Ediciones Machi, 2000.

SARMIENTO, Domingo F. Tercer Informe del Gefe del Departamento de Escuelas. Anales de la Educación Común. Mayo 1861, vol. II, n. 20.

SARMIENTO, Domingo Faustino y COSTA, Julio A. Nota dirigida al Sr. Ministro de Justicia, Culto e Instrucción Pública sobre los trabajos que habrán de ocupar al Congreso. El Monitor de la Educación Común [en línea]. 1881, vol. I, n. 1. Disponible en: <http://www.bnm.me.gov.ar/cgi-bin/wxis.exe/opac/?IsisScript=opac/bibdig.xis&dbn=MONI&ver_form=2>.

Wikisource. Constitución de la Nación Argentina de 1853 [en línea]. Disponible en: <http://es.wikisource.org/wiki/Constitución_de_la_Nación_Argentina_1853>.

Published
29-03-2012
How to Cite
Oliva Gerstner, L. (2012). Educational, cultural and social issues in Argentina related to the common education law of 1884. Naveg@merica. Electronic magazine edited by the Spanish Association of Americanists., (8). Retrieved from https://revistas.um.es/navegamerica/article/view/150071
Issue
Section
Articles