Data On The Convent Of Carmelitas Calzados In Granada And The Hospital Of San Sebastián From The Inventories Of The Disentailment Of 1836
Abstract
This paper provides information about the convent of Carmelitas Calzados and the Hospital de San Sebastián in Granada, both of which were confiscated in 1836. Through the disentailment files, we recreate what their churches were like, data that is mostly unknown due to the disappearance or modification of the buildings over time. While the first of these is the current town hall, the second was demolished. We also try to provide references of where some of the belongings of these institutions ended up in the distribution that was made at the time.
Downloads
-
Abstract256
-
PDF (Español (España))105
-
EPUB (Español (España))55
References
Barrios Rozúa, J. M. (1999). Guía de la Granada desaparecida. Granada: Comares.
Bermúdez de Pedraza, F. (1989). Historia eclesiástica de Granada. Granada: Universidad de Granada. Edit. Don Quijote.
Cambil Hernández, M. E. (2010). Los hospitales de Granada (siglos XVI-XXI): tipología, catálogo e historia. Granada: Universidad de Granada.
Cuenca Toribio, J. M. (1971). La desamortización de la Iglesia española del Antiguo Régimen (1833-1840). En La Iglesia española ante la revolución liberal. Madrid: Rialp, 15-69.
De la Chica Benavides, Fr. A. (1764). Gazetilla curiosa. Granada: Convento de la Stma. Trinidad Calzados.
Fontana, J. (1977). La revolución liberal: Política y Hacienda en 1833-1845. Madrid: Instituto de Estudios Fiscales.
Gallego y Burín, A. (1982). Guía artística e histórica de la ciudad. Granada: Edit. D. Quijote.
Garrido Cuerva, D. (2009). El extinto convento carmelita de Nuestra Señora de la Cabeza. Granada: s.e.
Gómez Moreno, M. (1892). Guía de Granada. Granada: Imprenta de Indalecio Ventura.
Gómez Navarro, S. (2007). Textos legales de las desamortizaciones eclesiásticas españolas y con ellas relacionados. En F. Campos y Fernández de Sevilla, Francisco Javier (coord.) La desamortización: el expolio del patrimonio artístico y cultural de la Iglesia en España. Actas del Simposium 6/9-IX-2007. San Lorenzo de El Escorial: Instituto Escurialense de Investigaciones Históricas y Artísticas, 13-14.
Gómez Oliver, M. (1983). La desamortización de Mendizábal en la provincia de Granada. Granada: Diputación.
Gómez Oliver, M. (1985). La desamortización de Madoz en la provincia de Granada. Granada: Diputación.
Henríquez de Jorquera, F. (1987). Anales de Granada. Descripción del Reino y Ciudad de Granada. Crónica de la Reconquista (1482-1492. Sucesos de los años 1588 a 1646. Granada: Universidad de Granada.
Herr, R. (1974). El significado de la desamortización en España. Moneda y Crédito, 131, 55- 94.
Martín González, J. J. (1978). Problemática de la Desamortización en el Arte Español. En Actas del III Congreso Español de Historia del Arte. Valladolid: Comité Español de Historia del Arte, 15-26.
Martín Martín, T. (1973). La desamortización: textos político-jurídicos. Madrid: Narcea.
Martínez Carretero, I. (2015). Los Carmelitas en Granada (1552-2014). Granada: Ediciones de la Provincia Bética.
Rodríguez Carretero, M. (2000). Epytome historial de los Carmelitas de Andalucía y Murcia. (Primera edición del ms. original 18.118 de lo Biblioteca Nocional de Madrid, preparado por el Rvdo. P. Ismael Martínez Carretero). Sevilla: Ediciones de la Provincia Bética.
Rodríguez Domingo, J. M. (1996). La enajenación de alhajas durante el proceso desamortizador de Mendizábal en Granada (1834-1840). Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, 27, 135.
Rueda, G. (1986). La desamortización de Mendizábal y Espartero en España. Madrid: Cátedra.
Simón Segura, F. (1973). La desamortización española del siglo XIX. Madrid: Instituto de Estudios Fiscales.
Tomás y Valiente, F. (1971). El marco político de desamortización en España. Barcelona: Ariel.
Copyright (c) 2025 JOSÉ ANTONIO PEINADO GUZMÁN

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The authors non-exclusively assign the exploitation rights (reproduction, distribution, communication and transformation) to the magazine.
2. The works published in this magazine are subject to the Attribution-ShareAlike 4.0 International license (CC By SA 4.0). Therefore, they can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
i) the authorship and the original source of its publication (journal, editorial and URL of the work) are cited, thus allowing its recognition.
ii) it is allowed to remix, transform or create from the material while maintaining the same license as the original.

3. Self-archiving conditions. Authors are allowed and encouraged to electronically disseminate the pre-print (version before being evaluated) and/or post-print (version evaluated and accepted for publication) versions of their works before publication, as it favors their publication. Earlier circulation and diffusion and with it a possible increase in its citation and reach among the academic community. Color RoMEO: verde.



















