Los Lacasa: una saga de escultores aragoneses del siglo XVIII
Abstract
The present paper studies the little known figure of Simón Diego Lacasa Castro (*1708 -†1764), a polyfacetic and prolific Aragonese sculptor about whom we knew only that he was responsible for the sculpture of Saint Michael, patron of the parish church in Borja (Zaragoza) where he was baptised, of notable artistic merit. Now, due to the discovery of new documentary sources situating him in Zaragoza, Huesca and Cartagena (Murcia), we aim to bring together all the information known up to the present moment and make a first approach to a catalogue of his works.
Downloads
References
Aguilera Hernández, A. (2014). La procesión del Corpus Christi en la ciudad de Borja: una aproximación histórica al desfile eucarístico. Cuadernos de Estudios Borjanos, 57, 149-180.
https://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/33/72/_ebook.pdf
Aguilera Hernández, A. (2021). El legado de la Orden de Predicadores en Borja. Archivo Dominicano, 42, 11-93.
https://archivodominicano.dominicos.org/ojs/article/view/dominicos-borja
Aguilera Hernández, A. y Gracia Rivas, M. (2018). José San Gil Heredia y la reorganización del Hospital Sancti Spiritus de Borja (Zaragoza) en el siglo XIX. En Redes hospitalarias: historia, economía y sociología de la sanidad. Zaragoza: Institución «Fernando el Católico», 267-276.
https://ifc.dpz.es/publicaciones/ver/id/3735
Aguilera Hernández, A. y Gutiérrez González, F. (2019). El claustro de la colegiata de Santa María de Borja (Zaragoza): una aproximación cronoconstructiva desde la arqueología y la historia. Cuadernos de Estudios Borjanos, 62, 51-90.
https://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/37/70/_ebook.pdf
Arias de Saavedra Alías, I. (2011). Los Fiscales de la Audiencia de Sevilla en el Siglo XVIII. Notas para su historia. Cuadernos de Historia Moderna, 36, 129-150.
https://www.modernalia.es/items/show/2016
Bressel Echeverría, C., Lomba Serrano, C. y Marco Fraile, R. (1988). Borja: arquitectura y evolución urbana. Zaragoza: Colegio Oficial de Arquitectos de Aragón.
Carretero Calvo, R. y Lapuente Mercadal, P. (2020). Un fragmento de scagliola del siglo XVII en Borja (Zaragoza): estudio histórico-artístico y petrológico. Santander. Estudios de Patrimonio, 3, 121-152.
https://santanderestudiospatrimonio.unican.es/index.php/sanespat/article/view/47
Centellas, R. (1995). El poder de la imagen: iconografía de la Virgen del Pilar. En El Pilar es la columna. Historia de una devoción. Zaragoza: Gobierno de Aragón / Ayuntamiento de Zaragoza, 133-151.
Criado Mainar, J. (2000). La tradición medieval en los bustos relicarios zaragozanos al filo de 1500: Las esculturas de plata de San Gregorio Ostiense y Santa Isabel de Bretaña, Aragón en la Edad Media, 16, 215-236.
Delgado Echeverría, J. (2001). Jardín cerrado. Flora escondida en la colegiata de Santa María de Borja. Borja: Centro de Estudios Borjanos de la Institución «Fernando el Católico».
https://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/22/60/_ebook.pdf
Escribano Sánchez, J. C. y Jiménez Aperte, M. (1981). Iglesias medievales en la comarca de Borja. I. Borja. Cuadernos de Estudios Borjanos, 7-8, 109-232.
https://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/13/00/_ebook.pdf
Esteban Lorente, J. F. (1993). La escultura en plata en Aragón en el siglo XVI. En La escultura del Renacimiento en Aragón. Zaragoza: Museo e Instituto de Humanidades Camón Aznar, 95-112.
García, R. (1902). Datos cronológicos para la historia de la M. N., M. L. y F. ciudad de Borja. Zaragoza: Tipografía del Hospicio Provincial.
Garriga y Nogués, M. R. (1902). Historia y descripción del Santuario de Nuestra Señora de Misericordia de Aragón. Barcelona: Tipografía de la Casa Provincial de Caridad.
Gracia Rivas, M. (2003). El Museo de la Colegiata. Borja: Centro de Estudios Borjanos de la Institución «Fernando el Católico».
Gracia Rivas, M. (2005). Diccionario biográfico de personas relacionadas con los veinticuatro municipios del antiguo Partido Judicial de Borja. Borja: Centro de Estudios Borjanos de la Institución «Fernando el Católico», vol. 1.
https://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/27/08/_ebook.pdf
Gracia Rivas, M. y Aguilera Hernández, A. (2014). Museos de Arte Religioso en Borja. Artigrama, 29, 239-258.
https://www.unizar.es/artigrama/pdf/29/2monografico/10.pdf
Jiménez Aznar, E. (2011). Las cofradías de Nuestra Señora del Rosario de la ciudad de Borja. Altar mayor, 144,1229-1235.
Lahuerta, fray J. de. (1812). Descripción geográfico-histórica de la ciudad de Borja. Borja. Ms. E-168 de la Real Academia de la Historia.
Martínez Molina, J. (2015). La reforma neoclásica de la Colegiata de Santa María de Borja y sus proyectos previos (1791-1831). Borja: Centro de Estudios Borjanos de la Institución «Fernando el Católico».
Molas Ribalta, P. (1995). Manteístas en Valencia, 1707-1759. Revista de Historia Moderna, 13-14, 31-49.
https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/4873
Moliner Espada, E. (1980). Historia de Cariñena. Zaragoza: Librería General.
Morte García, C. (1989). Nuestra Señora de la Peana. En María en el arte de la ciudad de Borja. Borja: M.I. Ayuntamiento, 95-97.
Ortiz Martínez, D. (1998). De Francisco Salzillo a Francisco Requena. La escultura en Cartagena en los siglos XVIII y XIX. Cartagena: Asociación Belenista de Cartagena - La Unión.
Pardos Bauluz, E. (1978). El Santuario de Misericordia y el Hospital de Sancti Spiritus de Borja. Soria.
Copyright (c) 2024 Alberto Aguilera Hernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The authors non-exclusively assign the exploitation rights (reproduction, distribution, communication and transformation) to the magazine.
2. The works published in this magazine are subject to the Attribution-ShareAlike 4.0 International license (CC By SA 4.0). Therefore, they can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
i) the authorship and the original source of its publication (journal, editorial and URL of the work) are cited, thus allowing its recognition.
ii) it is allowed to remix, transform or create from the material while maintaining the same license as the original.
3. Self-archiving conditions. Authors are allowed and encouraged to electronically disseminate the pre-print (version before being evaluated) and/or post-print (version evaluated and accepted for publication) versions of their works before publication, as it favors their publication. Earlier circulation and diffusion and with it a possible increase in its citation and reach among the academic community. Color RoMEO: verde.