Francisco Salzillo in the Collections of the National Museum of Sculpture
Abstract
Study of the different works attributed to Francisco Salzillo and his workshop in the collections of the National Museum of Sculpture in Valladolid: woodcarvings of saint Dominic and saint Francis and a dressed statue of saint Felix of Valois, from the former Güell collection, and terracotta sculptures of the Inmaculate Conception and saint Joseph, from the ancient collection of the Marquis of Ordoño
Downloads
References
AA.VV. (1968). Adquisiciones de obras de arte (1961-1963). Madrid: Servicio de Información Artística.
AA.VV. (1983). Francisco Salzillo y el Reino de Murcia en el siglo XVIII. Murcia: Región de Murcia.
AA.VV. (2002). Huellas. Catedral de Murcia. Murcia: Caja Murcia.
AA.VV. (2008). Floridablanca 1728-1808. La utopía reformadora. Murcia: Región de Murcia.
Agüera Ros, J. C. (1983). Presencia de Salzillo en la pintura y la estampa de su tiempo. En: Francisco Salzillo y el reino de Murcia en el siglo XVIII. Murcia: Editora Regional, 169-178.
Anónimo (1931). El Ministerio de Instrucción y la protección al Tesoro Artístico. La Vanguardia, 04/07/1931, 19.
Arias Martínez, M., Luna Moreno, L. (1995). Museo Nacional de Escultura. Madrid: TF Editores.
Banet Arroyo, C. (1927). Bocetos de Salzillo. Boletín de la Junta del Patronato del Museo de Bellas Artes de Murcia, 6, s/p.
Baquero Almansa, A. (1913). Los profesores de las Bellas Artes murcianos. Murcia: Imprenta Nogués.
Bassegoda, B. (2007). Joan Antoni Güell i López (1875-1958), segon comte de Güell, tercer marquès de Comillas i primer col·leccionista d’escultura policromada barroca. En: L’època del Barroc i els Bonifàs. Barcelona: Universitat de Barcelona, 499-518.
Bayón Carvajal, G. (2008). San Serapio. En: Museo Nacional de Escultura VI: La escala reducida. Valladolid: Diputación Provincial, 44-45.
Belda, C., Cremades, M., Hernández, J. (1983). Catálogo histórico. En: Francisco Salzillo y el Reino de Murcia en el siglo XVIII. Murcia: Región de Murcia, 187-220.
Belda, C., Mergelina, V., Sánchez-Rojas, M. C. (1983). Catálogo de escultura. En: Francisco Salzillo y el reino de Murcia en el siglo XVIII. Murcia: Región de Murcia, 229-282.
Belda Navarro, C. (1977). Los bocetos de Salzillo y su significación en la escultura barroca. Goya, 136, 227-233.
Belda Navarro, C. (1996). El legado de la escultura. Murcia, 1241-1811. Murcia: Ayuntamiento de Murcia.
Belda Navarro, C. (2007a). Francisco Salzillo. La plenitud de la escultura. Murcia: Caja Murcia.
Belda Navarro, C. (2007b). Salzillo. Testigo de un Siglo. Murcia: Región de Murcia.
Belda Navarro, C. (2015). Los discípulos de Salzillo. Del taller a la academia doméstica. En: Estudios sobre Francisco Salzillo. Murcia: Universidad de Murcia, 259-260.
Cuesta Mañas, J. (2011). Escultura vestidera, no pasionista. Aportaciones salzillescas. En: Murcia, Francisco Salzillo y la Cofradía de Jesús. Murcia: Real Cofradía de Jesús Nazareno, 177-193.
Fernández González, R. (2005). Santo Domingo de Guzmán. Francisco Salzillo. En: Museo Nacional de Escultura, III: La realidad barroca. Valladolid: Museo Nacional de Escultura, 46-47.
Fernández González, R. (2006). San Francisco de Asís. Francisco Salzillo. En: Tesoros del Museo Nacional de Escultura. Madrid: Ministerio de Cultura, 152-155.
Fernández González, R. (2009). Santo Domingo de Guzmán y San Francisco de Asís. Francisco Salzillo. En: Museo Nacional Colegio de San Gregorio. Colección. Madrid: Ministerio de Cultura, 258-259.
Fernández Labaña, J. A. (2013). El Cristo del Perdón de Francisco Salzillo. Técnicas del siglo XXI para descubrir a un autor del siglo XVIII. Murcia: Autor.
Fuentes y Ponte, J. (1880). España Mariana. Provincia de Murcia. Parte primera. Lérida: Imprenta Mariana.
Fuentes y Ponte, J. (1900). Salzillo su biografía, sus obras y sus lauros. Lérida: Imprenta Mariana.
García-Saúco Beléndez, L. G. (1985). Francisco Salzillo y la escultura salzillesca en la provincia de Albacete. Albacete: Instituto de Estudios Albaceteños.
García López, D. (2015). “Era todo para todos”. La construcción biográfica de Francisco Salzillo durante el siglo XVIII. Imafronte, 24, 103-164.
García López, D. (2020). Revuelvo archivos y me lleno de polvo siempre con Vuestra merced en la memoria. Los estudios sobre bellas artes de José Vargas Ponce y Juan Agustín Ceán Bermúdez. Correspondencia (1795-1813).Gijón: Trea.
Gómez Moreno, M. (1925). Bibliografía. Güell, conde de, Escultura Religiosa Española (Una colección). Paris, Dujardín, 1925. Archivo Español de Arte y Arqueología, 1925, 333-334.
Gómez Ortin, F. J. (2007). Contribución al Catálogo y Bibliografía de Salzillo. Murcia: Instituto Teológico Franciscano.
Gómez Piñol, E.; Belda Navarro, C. (1973). Salzillo (1707-1783) Exposición Antológica. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
González Simancas, M. (1905-1907). Catálogo Monumental de Murcia. Madrid: CSIC http://biblioteca.cchs.csic.es/digitalizacion_tnt/index_interior_murcia.html
Güell y López, J. A. (II conde de Güell) (1925). Escultura policroma religiosa española (Una colección). París: Dujardin.
Hernández Vicente, A. (2016). Patrimonio en el recuerdo. La imagen de la nobleza en el paisaje urbano de la ciudad de Murcia. Murcia: Universidad de Murcia.
Ibáñez García, J. M. (2003). Rebuscos y otros artículos. Murcia: Academia Alfonso X el Sabio.
Martín Martín, F. (1992). Villacastín. Pueblo e iglesia. Segovia: Autor.
Martinell, C. (1936). Exposició d’imatgeria policroma al Palau Güell-Comillas. Butlletí dels Museus d’Art de Barcelona, VI, 73-81.
Martínez Ripoll, A. (2006). Francisco Salzillo, un profeta en su tierra. Una biografía, con catálogo, por el matemático Luis Santiago Bado. En: La Dolorosa y la Cofradía de Jesús en el 250 aniversario de la Dolorosa, San Juan y la Verónica. Murcia: Real Cofradía de Jesús Nazareno, 27-56.
Melendreras Gimeno, J. (2005). Los discípulos de Francisco Salzillo. En: Amica Verba in honorem Prof. Antonio Roldán Pérez. Murcia: Universidad de Murcia, t. II, 649-652.
Morales y Marín, J. L. (1978). Artistas murcianos de los siglos XVII y XVIII en la corte. Murgetana, 50, 47-112.
Moreno Garrido, A. G. (2015). La estampa de devoción en la España de los siglos XVIII y XIX. Granada: Universidad de Granada.
Navarro, J. M. (1932). La obra cumbre de Salzillo: filial ofrenda en el aniversario de su destrucción. Murcia: Tipografía San Francisco.
Nicolau Castro, J. (1999). Las esculturas del retablo mayor de la capilla de la Enfermería de la V.O.T. de Madrid. Archivo Español de Arte, 286, 133-144.
Payo Hernanz, R. J. (2008). La imagen al servicio de la palabra. Iconografía de santo Domingo de Guzmán de la Edad Media al Barroco. En: Santo Domingo de Guzmán. El burgalés más universal. Burgos: Museo de Burgos, 3-47.
Peña Velasco, C. de la (2005). La portada de la antigua iglesia mercedaria de Murcia. En: Amicta Verba in honorem Prof. Antonio Roldán Pérez. Murcia: Universidad de Murcia, t. II, 747-769.
Pérez Carrasco, Y. (2018). Patrimonio confiscado. La incautación y el éxodo de colecciones de arte privadas en Barcelona durante la Guerra Civil (1936-1939). Barcelona: Editorial Base.
Ramallo Asensio, G. (1999). Francisco Salzillo y la estética neoclásica. Imafronte, 14, 227-250.
Ramallo Asensio, G. (2007). Francisco Salzillo escultor. 1707-1783. Madrid: Arco Libros.
Reau, L. (1958). Iconographie de l’art chrétien III: Iconographie des saints. París: P.U.F.
Reyes, R. de los (1931). Del tesoro perdido. La Purísima de Salzillo y otras obras valiosas del convento de franciscanos. ABC, 28/06/1931, 3-4.
Roda Peña, J. (2012). Pedro Roldán escultor, 1624-1699. Madrid: Arco Libros.
Sánchez Moreno, J. (1983). Vida y obra de Francisco Salzillo. Murcia: Editora Regional.
San Antonio, J. (1728). Franciscos Descalzos en Castilla la Vieja. Crónica de la Santa Provincia de San Pablo. Salamanca: Imprenta de la Cruz.
Sánchez-Rojas Fenoll, M. C. (1978). El escultor Nicolás Salzillo. Anales de la Universidad de Murcia, XXXVI-3, 255-296.
Sánchez Cantón, F. J. (1933). El Museo Nacional de Escultura. Valladolid. Madrid: Centro de Estudios Históricos.
Sánchez Peña, J. M. (1986). Nuevas aportaciones a la obra de Salzillo. Imafronte 2, 183-189.
Trusted, M. (1997). Spanish Sculpture. Catalogue of the Post-medieval Spanish Sculpture in the Victoria & Albert Museum. Londres: Victoria & Albert Museum.
Vera de la Torre, J. (1949). Una talla de Salcillo en Segovia. Estudios Segovianos 2-3, 505-507.
Wattenberg Sempere, F. (1963). Museo Nacional de Escultura de Valladolid. Madrid: Aguilar.
Copyright (c) 2023 Miguel Ángel Marcos Villán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The authors non-exclusively assign the exploitation rights (reproduction, distribution, communication and transformation) to the magazine.
2. The works published in this magazine are subject to the Attribution-ShareAlike 4.0 International license (CC By SA 4.0). Therefore, they can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
i) the authorship and the original source of its publication (journal, editorial and URL of the work) are cited, thus allowing its recognition.
ii) it is allowed to remix, transform or create from the material while maintaining the same license as the original.
3. Self-archiving conditions. Authors are allowed and encouraged to electronically disseminate the pre-print (version before being evaluated) and/or post-print (version evaluated and accepted for publication) versions of their works before publication, as it favors their publication. Earlier circulation and diffusion and with it a possible increase in its citation and reach among the academic community. Color RoMEO: verde.