España debe saber (Eduardo Manzanos, 1977). A cinematic example of historical revisionism in the recent democracy of our country

Authors

  • Fernando Sanz Ferreruela University of Zaragoza
  • Francisco Javier Lázaro Sebastián University of Zaragoza
DOI: https://doi.org/10.6018/imafronte.499451
Keywords: Documentary cinema, Francoism, Political transition, revisionism, Eduardo Manzanos

Abstract

Shortly before the holding of the first democratic general elections in Spain after almost forty years of dictatorship, the documentary feature España debe saber (Eduardo Manzanos, 1977) was released. Its development is articulated according to the interview format, a formula that had become popular within this genre based on examples as paradigmatic as La vieja memoria (Jaime Camino, 1977), which, from a purely left-wing perspective, tried to offer the causes and subsequent consequences of the Civil War and the dictatorship that followed. Manzanos raised a particular exercise of revisionism on the previous period of Spanish history, through the presence of different testimonies such as Gonzalo Fernández de la Mora or José María de Areilza, among others. With the added particularity that the film we intend to study is a true replica of what was shown in the film by Jaime Camino mentioned above; a statement that is not unreasonable given that we find a clear precedent oriented in this sense in Manzanos’ own trajectory with the film ¿Por qué morir en Madrid?, emerged as a clear response to the anti-Francoist film Morir in Madrid (Mourir à Madrid, Frédéric Róssif, 1963). 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar Fernández, P. (2008), Políticas de la memoria y memorias de la política. El caso español en perspectiva comparada. Madrid: Alianza Editorial.

Berthier, N. (2005). Por qué morir en Madrid contra Mourir à Madrid: las dos memorias enfrentadas. Archivos de la Filmoteca, 51, 126-140.

Berthier, N. (2009). El último caído de Sáenz de Heredia, un poema documental sobre Franco. En Gómez Vaquero, L. y Sánchez Salas, D. (eds.), El espíritu del caos. Representación y recepción de las imágenes durante el franquismo (Una recopilación de “Secuencias. Revista de Historia del Cine”). Madrid: Ocho y Medio, Libros de Cine y Universidad Autónoma de Madrid, 529-557.

Cabrera García, M. I. (2012). Enrique Azcoaga: la crítica de arte y la 'reconstrucción de la razón' durante el franquismo. AACA Digital, 19, s/p.

Caparrós Lera, J. M. (1978). El cine político visto después del franquismo. Barcelona: Dopesa.

Casals, X. (2005). Franco y los Borbones. Barcelona: Planeta.

Company, J. M. (abril de 1977). El cine de la reforma, Dirigido por..., 43, 32-33.

De la Cierva, R. (1978). Historia del Franquismo. Aislamiento, transformación, agonía (1945-1975). Barcelona: Planeta.

Delgado, L. (2003). ¿El amigo americano? España y Estados Unidos durante el franquismo. Studia Historica. Historia contemporánea, 21, 231-276.

Escobar Laplana, D. (2012). Una colección para la transición. Espejo de España, de la Editorial Planeta (1973-1978). Gijón: Trea.

Gil Robles, J. M. (1968). No fue posible la paz. Madrid: Ediciones Ariel.

González Cuevas, P. C. (2015). La razón conservadora. Gonzalo Fernández de la Mora, una biografía político-intelectual. Madrid: Biblioteca Nueva.

Heredero, C. F. (1989). El reflejo de la evolución social y política en el cine español de la transición y de la democracia: historia de un desencuentro. En VV.AA., Escritos sobre el cine español 1973-1987. Valencia: Filmoteca de la Generalitat Valenciana.

Hernández Ruiz, J. y Pérez Rubio, P. (2004). Voces en la niebla. El cine durante la Transición española (1973-1982). Barcelona: Paidós.

Marcos Tejedor, A. (2005). Una vida dedicada al cine. Recuerdos de un productor. Salamanca: Junta de Castilla y León.

Monterde, J. E. (octubre de 1978). Crónicas de la transición. Cine político español, 1973-1978, Dirigido por..., 58, 8-14.

Pasamar Alzuria, G. (2013). El recuerdo de la Guerra Civil española durante la transición: los editores y las colecciones históricas de memorias. Historia Social, 77, 49-67.

Riambau, E. (2001). Vivir el presente, recuperar el pasado: El cine documental durante la transición (1973-1978). En Catalá, J. M., Cerdán, J. y Torreiro, C. (Coords.), Imagen, memoria y fascinación. Notas sobre el documental en España. Madrid: IV Festival de Cine Español de Málaga/Ocho y medio libros de cine, 125-138.

Rueda Laffond, J. C. (2008). Transdiscursividad fílmica, revisionismo y legitimación franquista: ¿Por qué morir en Madrid? y su singularidad histórica. Historia Contemporánea, 36 fascículo 1, 119-141.

Sangro Colón, P. (2014). Informe general sobre algunas cuestiones..., En Sánchez Noriega, J. L. (Coord.). Filmando el cambio social. Las películas de la Transición. Barcelona: Laertes, 2014, 128-131.

Sangro Colón, P. (noviembre de 2015). Rememoración histórica en el documental de entrevista de la Transición española, Área Abierta, vol. 15, 3, 19-31.

Torreiro, C. (2001). Basilio Martín Patino: discurso y manipulación. En Catalá, J. M., Cerdán, J. y Torreiro, C. (Coords.). Imagen, memoria y fascinación. Notas sobre el documental en España. Madrid: Festival de Cine Español de Málaga y Ocho y Medio. Libros de Cine, 231-243.

Trenzado Romero, M. (1999). Cultura de masas y cambio político: el cine español de la transición. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas y Siglo XXI de España Editores.

Tusell, J. (1996). La evolución política en la zona de Franco. En Payne, S. y Tusell, J. (Dirs.). La Guerra Civil. Una nueva visión del conflicto que dividió España. Madrid: Temas de Hoy, 423-481.

Vizcaíno Casas, F. (1968). Diccionario del cine español, 1896-1966. Madrid: Editora Nacional.

Published
02-02-2022
How to Cite
Sanz Ferreruela, F., & Lázaro Sebastián , F. J. . (2022). España debe saber (Eduardo Manzanos, 1977). A cinematic example of historical revisionism in the recent democracy of our country. Imafronte, (29), 1–18. https://doi.org/10.6018/imafronte.499451
Issue
Section
Artículos