A manuscript autograph of the Father Soler in Orihuela with the end of Didone abbandonata and other hither to unknown compositions

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/imafronte.460341
Keywords: Father Antonio Soler, Didone abbandonata, Orihuela Cathedral, San Lorenzo de El Escorial, Spanish music of the 18th century

Abstract

The 1909 and 1986 catalogues of the Musical Archive in Orihuela Cathedral (ACO) assigned Father Antonio Soler three titles, without noticing that the manuscript 52/4 had, after the villancico A velar, pastores de Belén, another six compositions in his
own handwriting, dated between 1763 and 1779. The purpose of this article is to catalogue and describe the seven titles of the manuscript ACO 52/4, to contextualize its contents and to establish the factors that allow us to identify Father Antonio Soler (1729- 1738) as its author. This is a doubly important find as it adds six titles to the catalogue of one of the most important
Spanish composers, moreover, it offers an unknown facet of his creative activity, as one of them is the final scene of Pietro Metastasio’s Didone abbandonata.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcolea Gil, S. (1961-1962). La pintura en Barcelona durante el siglo XVIII. II Parte Diccionario Biográfico. Anales y Boletín de los Museos de arte de Barcelona, 15, 11- 263.

Alier Aixalá, R. (1990). L'òpera a Barcelona: Orígens, desenvolupament i consolidació de l'òpera com a espectacle teatral a la Barcelona del segle XVIII. Barcelona, España: Institutd’Estudis Cataláns.

Belina, L. y Tessarolo, L. Progetto Metastasio (s.f.). Recuperado el 13 de junio de 2020 de http://www.progettometastasio.it

Berná Pérez, J. (2020). Transcripción y reconstrucción de Ah che dissi infelice! última escena de la Didone del Padre Antonio Soler a partir de ACO 52/4.6 y 54/26. Material no publicado.

Bianchini, L. y Trombetta, A. (s.f.) ItalianOpera. Recuperado el 13 de junio de 2020 de http://www.italianopera.org/compositori

Bravo,I. (2004). L’escenografia catalana. Barcelona, España: Diputació de Barcelona.

Campos, F. J. (2004). La crisis del P. Antonio Soler, OSH (1778). En J. Sierra Pérez (Ed.), Vida y Crisis del Padre Antonio Soler (1729-1783). Madrid, España: Editorial Alpuerto, 105- 164.

Capdepón Verdú,P. (1993). El padre Antonio Soler (1729-1763) y el cultivo del villancico en El Escorial. Real Monasterio de El Escorial, Madrid, España: Ediciones Escurialenses.

Carreras, J. J. (2000). Las cantatas españolas de la colección Mackworth de Cardiff. En M. Boyd y J. J. Carreras (Eds.), La música en España en el siglo XVIII.Madrid, España: Cambridge University Press, 127-144

Cavia Naya,M. V. (1999-2002). Falguera, José. En E. Casares (ed.), Diccionario de la música española e hispanoamericana. Madrid: SGAE, Vol. 4, 894.

Climent Barber,J. (1986). Fondos musicales de la Región Valenciana. IV: Catedral de Orihuela. Valencia, España: Instituto Alfonso el Magnánimo.

Climent Barber,J. (1999-2002a). Grana, Francisco. En E. Casares (ed.), Diccionario de la música española e hispanoamericana. Madrid: SGAE, Vol. 5, 826.

Climent Barber,J. (1999-2002b). Molina, Antonio (I). En E. Casares (ed.), Diccionario de la música española e hispanoamericana. Madrid: SGAE, Vol. 7, 641.

Coromines,J. (2008). Breve diccionario etimológico de la lengua castellana. Madrid: RBA.

Escalas,R., Gibiat, V., & Barjau, A. (1999). La colección de instrumentos renacentistas de la catedral de Salamanca: estudio organológico multidisciplinar. Revista de Musicología, 22 (1), 49-90.

Gonsálvez Lara, C. J. (1995). La edición musical española hasta 1936. Madrid (España): Asociación Española de Documentación Musical.

Hollis, G. T. (2000). El diablo vestido de fraile: a propósito de alguna correspondencia inédita del padre Soler. En M. Boyd y J. J. Carreras (Eds.), La música en España en el siglo XVIII. Madrid: Cambridge University Press, 219-234.

Kastner, S. (1957). Algunas cartas del P. Antonio Soler dirigidas al P. Giambattista Martini. Anuario Musical, 12, 235-240.

Laird, Paul R. (1993). Los villancicos del siglo XVII en el Monasterio de El Escorial. En F. J. Campos (Ed.) La Música en el Monasterio de El Escorial. Real Monasterio de El Escorial, Madrid, España: Ediciones Escurialenses, 169-234.

Libro de Actas Capitulares de la Catedral de Orihuela (LACO), Vol. 17, manuscrito depositado en Archivo de la Catedral de Orihuela (ACO).

Libro de Fábrica de la Catedral de Orihuela (LFCO), sign. 1817, ejercicio 1678-1679, manuscrito depositado en Archivo Histórico de Orihuela (AHO).

Libro de Fábrica de la Catedral de Orihuela (LFCO), sign. 1823, ejercicio 1687-1688, manuscrito depositado en Archivo Histórico de Orihuela (AHO).

López García, J. L. (1983). Transcripción de cinco villancicos del Padre Soler del manuscrito 52/4 de ACO: A velar pastores de Belén; Una zagaleja; Entre al Portal la regia Troya bella; Auras traviesas; Un maestro de capilla. Material no publicado.

Martín Puente, C. (2012) La historia de Roma en la obra dramática de Ramón de la Cruz y Vicente Rodríguez de Arellano. Cuadernos de Filología Clásica. Estudios Latinos, 32 (2), 347-370.

Monson,D. E. (1992). Galuppi, Baldasarre. En S. Sadie (Ed.), The New Grove. Dictionary of Opera. London: Macmillan Press Limited, Vol. 2, 337-341.

Morales Cañadas, E. (2014). Antonio Soler, un visionario ilustrado. Intento musical y biográfico razonado. Munich, Alemania: Akademische Verlagsgemeinschatt München.

Moreno, C. (manuscrito 1909). Inventario. Archivo de música. Propiedad de la santa Iglesia Catedral de Orihuela. Manuscrito realizado en 1909 depositado en el Archivo de la Catedral de Orihuela (ACO), sin signatura.

Pérez Berná, J. (2008) La Capilla de Música de la Catedral de Orihuela: las composiciones en romance de Mathias Navarro (ca. 1666-1727) (Tesis doctoral). Recuperada de http://hdl.handle.net/10347/2404

Pérez Berná, J. (05 de abril de 2016). Matías Navarro (ca. 1666-1727), “Qué nuevas armonías” villancico de kalenda de Navidad. [Archivo de vídeo]. Recuperado de https://youtu.be/WkjH KDFYlc

Pérez Berná, J. (2016). Transcripción de Un maestro de capilla del Padre Antonio Soler a partir de ACO 52/4.4. Material no publicado.

Pérez Berná, J. (05 de mayo de 2017). Matías Navarro (ca. 1666-1727), “Marche el campo” villancico al Smº Sacramento. [Archivo de vídeo]. Recuperado de https://youtu.be/ls8anOz0J0Q

Pérez Berná, J. (07 de julio de 2017). P. Antonio Soler (1729-1783) "Un maestro de Capilla", villancico para Navidad de 1763. [Archivo de vídeo]. Recuperado de https://youtu.be/LA mkY0yXd4

Pérez Berná, P. (2013) Del silencio a la voz. Joaquín López maestro de capilla de la catedral de Orihuela (1785-1813) (Tesis doctoral inédita). Universidad de Valencia, Valencia, España.

Rodríguez Alonso, M. V. (2015). De la Ilustración al Romanticismo: teatro y espectáculos italianos en España a caballo entre los siglos XVIII y XIX a través de Pietro Metastasio y Vittorio Alfieri (Tesis doctoral). Recuperada de http://hdl.handle.net/10481/40314

Rosen, C. (1987). Las formas de sonata. Barcelona, España: Editorial Labor.

Rubio, S. (1976). Catálogo del Archivo de Música de San Lorenzo el Real de El Escorial. Cuenca, España: Instituto de Música Religiosa de la Diputación Provincial de Cuenca.

Rubio, S. (1979). Forma del villancico polifónico desde el siglo XV al XVIII, Cuenca, España: Instituto de Música Religiosa.

Rubio, S. (1980). Antonio Soler Catálogo Crítico. Cuenca, España: Instituto de Música Religiosa de la Diputación Provincial de Cuenca.

Serna Serna, A., López García, J. L. (1980). Microfilmación del Archivo Musical de la catedral de Orihuela. Material no publicado.

Sierra Pérez, J. (1983). Introducción. En A. Soler, I Música escénica. Antonio Soler (1729- 1783)[música impresa]. J. Sierra Pérez (estudio y transcripción). El Escorial, Madrid (España): Ediciones Escurialenses, Patrimonio Nacional, 7-31.

Sierra Pérez, J. (1987). La música escénica en El Escorial. El Padre Antonio Soler y la tradición calderoniana. Revista de la Sociedad Española de Musicología, 10 (2),563-580.

Sierra Pérez, J. (2001). Presencia del castellano en la liturgia latina: el villancico. Nassarre, 18(1-2), 115-154.

Sierra Pérez, J. (2004a). Introducción. En Autor (Ed.), Vida y Crisis del Padre Antonio Soler(1729-1783). Madrid: Editorial Alpuerto, 7-16.

Sierra Pérez, J. (2004b). Relación de las fiestas con que esta Comunidad solemnizó su segundo Centenario en este año de mil setecientos sesenta y tres. Escrito de Antonio Soler. En Autor(Ed.), Vida y Crisis del Padre Antonio Soler (1729-1783). Documentos. Madrid: Editorial Alpuerto, 55-60.

Sierra Pérez, J. (2004c). Breve nota bibliográfica y Apéndices 1 y 2. En Autor (Ed.), Vida y Crisis del Padre Antonio Soler (1729-1783). Madrid: Editorial Alpuerto, 177-194.

Soliva Sánchez, M. (2016). La flor de lis como símbolo heráldico localizada en documentos manuscritos valencianos de los siglos XVII-XVIII (Real Colegio-Seminario del Corpus Christi de Valencia y Archivo Municipal de Alicante). Boletín de la Academia Valenciana de Genealogía y Heráldica21, 21-30.

Valls, F. (1742). Mapa Armónico Práctico (manuscrito). Edición facsímil: J. Pavía i Simó, (Edit.). Francesc Valls: Mapa Armónico Práctico (1742ª) (2002). Barcelona, España: CSIC, Institución Milá i Fontanals, Departamento de Musicología.

Virgili Blanquet, M. A. (1987). Voces e instrumentos en la música española del siglo XVIII. Nassarre, 3 (2), 95-106.

Weiss, P. (1992). Scolari, Giuseppe. En S. Sadie (Ed.), The New Grove. Dictionary of Opera. London: Macmillan Press Limited, Vol. 4, 272.

Published
17-12-2020
How to Cite
Berná Pérez, J. (2020). A manuscript autograph of the Father Soler in Orihuela with the end of Didone abbandonata and other hither to unknown compositions. Imafronte, (27), 1–37. https://doi.org/10.6018/imafronte.460341
Issue
Section
Artículos