Pedro A. San Martín and the recovery of Murcian noble heritage: The palaces of Guevara, Riquelme and Contraste
Abstract
Pedro San Martín Moro was an architect and archaeologist who worked in the conservation of the monumental heritage of the Region of Murcia during Desarrollismo. In 1967 he was designated Assistant Architect in the “Septima Zona” restoring important buildings and archaeological sites. He also worked with the damaged architectural heritage of noble families like the palaces of Guevara at Lorca, Riquelme and Contraste de la Seda, at Murcia both of them. The first one just had an aesthetic restoration to return it to its original state. Of the other two palaces just remained their façades that were recovered by San Martín and reused in new places.
Downloads
References
BELDA NAVARRO, C. y HERNÁNDEZ ALBALADEJO, E. Arte en la Región de Murcia. De la Reconquista a la Ilustración, Consejería de Educación y Cultura, Comunidad Autónoma de la Región de Murcia, 2006, p. 243; C. MARTÍNEZ MENA-GARCÍA, A. «La destrucción del patrimonio arquitectónico y su reflejo en la ciudad de Murcia», Imafronte, Nº 17, 2003-2004, p. 139.
BELDA NAVARRO, «El Contraste de la Seda y las reformas urbanísticas de la plaza de Sta. Catalina (Murcia) en los comienzos del siglo XVII», Anales de la Universidad de Murcia. Filosofía y Letras, Vol. 30, Nº 1-2, 1972, p. 132.
CALVO GARCÍA-TORNEL, F. «Un ciclo cerrado: el patrimonio nobiliario construido en la ciudad de Murcia», Cuadernos de Turismo, Nº 27, 2011, pp. 82-83.
CASTILLO FERNÁNDEZ J. y MOLINA GAITÁN, J. C. «El fondo documental de Leopoldo Torres Balbás en el Archivo General de la Región de Murcia», en El legajo 57, R. FRESNEDA et al., Tres fronteras ediciones, Murcia, 2016, p. 41.
CASTRO FERNÁNDEZ, B. M. «Rescate e interpretación del patrimonio cultural: la labor de arquitecto Francisco Pons Sorolla en Galicia», en Restaurando la memoria. España e Italia ante la recuperación monumental de posguerra, M. P. GARCÍA CUETOS, M. E. ALMARCHA NÚÑEZ-HERRADOR, A. HERNÁNDEZ MARTÍNEZ, A. (coord.), Trea, Gijón, 2010, pp. 108-113.
FRANCO CÉSPEDES, E. , FERNÁNDEZ GUIRAO, F. J. y FERNÁNDEZ ILUNDAIN, G. «Intervenciones de urgencia en el palacio de Guevara, Lorca (Murcia)», Alberca. Revista de la Asociación de Amigos del Museo Arqueológico de Lorca, Nº 10, 2012, p. 196;
GRANADOS GONZÁLEZ, J. «La restauración del patrimonio de Lorca en las décadas de 1960-1970. La obra de Pedro A. San Martín Moro», Alberca. Revista de la Asociación de Amigos del Museo Arqueológico de Lorca, Nº 8, 2010, p. 167.
MARTÍN, C. M. «San Pedro de la Nave. Salvada del naufragio», Restauración & rehabilitación, Nº 22, 1998, pp. 30-35;
MÚÑOZ COSME, A. La vida y la obra de Leopoldo Torres Balbás, Junta de Andalucía, Sevilla, 2005, p 98.
OCAÑA EIROA, F. J. «Traslado y restauración de la iglesia románica de San Juan Portomarín», Abrente: Boletín de la Real Academia Gallega de Bellas Artes de Nuestra Señora del Rosario, Nº 38-39, 2006-2007, pp. 21-50;
PÉREZ GARCÍA, M. «La conciencia de linaje a través de la representación heráldica: el ejemplo de la familia Riquelme (ss. XIII-XV)», Miscelánea medieval murciana, Nº XXVII-XXVIII, pp. 90-93.
SAN MARTÍN MORO, P. A. Proyecto de restauración de la fachada del Palacio de Guevara, de Lorca, 1967. Archivo General de la Administración, Sección Cultura, Signaga: 26/00117 y Proyecto de restauración de la fachada del Palacio de Guevara, de Lorca (Murcia), 1970. Archivo General de la Administración, Sección Cultura, Signaga: 26/00176.
SAN MARTÍN MORO, P. A. Propuesta de obras de terminación en la ampliación del Museo Salcillo [sic] y adaptación del Palacio de Riquelme (Murcia), 30 de abril de 1980. Archivo General de la Región de Murcia, PSM 10199/10, p. 1.
SAN MARTÍN MORO, P. A. Proyecto de desmontado y traslado de la fachada del Palacio de Riquelme, de Murcia, junio de 1967. Memoria. Archivo General de la Administración, Sección Cultura, Signaga: 26/00129, pp. 2-4.
SAN MARTÍN MORO, P. A. Proyecto de montaje de la fachada del Palacio de Riquelme para la ampliación del Museo Salzillo en la Iglesia de Jesús de Murcia, junio de 1970. Memoria. Archivo General de la Administración, Sección Cultura, Signaga: 26/00175, p. 1.
SAN MARTÍN MORO, P. A. Proyecto de montaje de la fachada del Palacio de Riquelme para la ampliación del Museo Salzillo en la Iglesia de Jesús de Murcia, 2ª fase, abril de 1971. Memoria. Archivo General de la Administración, Sección Cultura, Signaga: 26/00323, pp. 1-2.
SAN MARTÍN MORO, P. A. Proyecto de montaje de la fachada del Contraste en el patio del Museo de Bellas Artes de Murcia, junio de 1972. Memoria. Archivo General de la Administración, Sección Cultura, Signaga: 26/01670, p. 1.
Una restauración arquitectónica a medias; » en el periódico Línea, 6 de septiembre de 1977, pp. 16 y 17. Archivo General de la Región de Murcia, PSM 10199/10.
VV. AA., «In memoriam. Pedro Antonio San Martín Moro», Mastia. Revista del Museo Arqueológico Municipal de Cartagena, Nº 9, Segunda época, 2013, pp. 10-12;
Copyright (c) 2020 Silvia García Alcazar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The authors non-exclusively assign the exploitation rights (reproduction, distribution, communication and transformation) to the magazine.
2. The works published in this magazine are subject to the Attribution-ShareAlike 4.0 International license (CC By SA 4.0). Therefore, they can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
i) the authorship and the original source of its publication (journal, editorial and URL of the work) are cited, thus allowing its recognition.
ii) it is allowed to remix, transform or create from the material while maintaining the same license as the original.
3. Self-archiving conditions. Authors are allowed and encouraged to electronically disseminate the pre-print (version before being evaluated) and/or post-print (version evaluated and accepted for publication) versions of their works before publication, as it favors their publication. Earlier circulation and diffusion and with it a possible increase in its citation and reach among the academic community. Color RoMEO: verde.