The basilica of Santa María de Elche: a classicist project in 17th century architecture
Abstract
The church of Santa Maria (Elche) was built on a lengthy period of time, although the construction is based on the conception of the original project, designed by the architect Francisco Verde, continued by Pedro Quintana and redesigned by Juan Fauquet. This article explores the project in the context of the architecture of that time and provides new documentation about its architects and the early years of the construction.
Downloads
References
ALDANA, S. “El arquitecto barroco Juan Pérez Castiel”, Boletín de la Sociedad
Castellonense de Cultura, n.º 43, 1967, pp. 55-87
ALMELA Y VIVES, F. “San Juan de Ribera y el templo parroquial de San Miguel de Enguera”, en Aproximación a la historia de Enguera, Ayuntamiento de Enguera, Enguera, pp. 189-193.
BAS MARÍN, N. (et. al), El archivo parroquial de san Miguel de Enguera, Facultad de Teología de san Vicente Ferrer, Valencia, 2001, p. 21.
BENITO DOMÉNECH, F. “Real monasterio de santa María. El Puig”, en Catálogo de monumentos y conjuntos de la Comunidad Valenciana J, BÉRCHEZ , (coord.), Conselleria de Cultura, Valencia, 1983, pp. 54-64.
BENITO DOMENECH, F. y BÉRCHEZ, J. “Palacio municipal. Villena”, en Catálogo de monumentos y conjuntos de la Comunidad Valenciana, J. BÉRCHEZ (coord.), Conselleria de Cultura, Valencia, 1983,
BÉRCHEZ, J. Arquitectura y academicismo, Alfons el Magnànim, Valencia, 1987
BÉRCHEZ, J. Arquitectura barroca valenciana, Bancaja, Valencia, 1993, p. 38.
BÉRCHEZ, J.Arquitectura renacentista valenciana, Bancaja, Valencia, 1994, pp. 64-81.
BÉRCHEZ, J. y GÓMEZ-FERRER, M. “Vestir a lo moderno: la remodelación barroca del presbiterio de la catedral de Valencia”, en M. Miglio y A.M. Oliva
(coords.), Rinascimiento italiano e committenza valenzana: gli angeli musicanti della cattedrale di València, Istituto Storico Italiano per il Medio Evo, Roma, 2011, pp. 207-227.
BÉRCHEZ, J. y GÓMEZ-FERRER, M. La Seo de Xàtiva: Historia, imágenes y realidades, Institut Valencià de Conservació i Restauració de Béns Culturals, Valencia, 2007
BÉRCHEZ , J. y GÓMEZ-FERRER, M. “Iglesia de san Juan de la Cruz, antigua san Andrés”, en Monumentos de la Comunidad Valenciana. Valencia, arquitectura religiosa, J. BÉRCHEZ (coord.), Conselleria de Cultura, Valencia, 1995
BUCHÓN CUEVAS, A.M. y LÓPEZ AZORÍN, M.J. “Escultores extranjeros maestros del gremio de carpinteros de Valencia. Nicolás de Bussy, Julio Capuz y Francisco Stolf”, Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura, n.º 76, 2000, pp. 161-168.
BURRIEL DE ORUETA, E.L. La Huerta de Valencia: zona sur, Alfons el Magnànim, Valencia, 1971, p. 154.
CAMARERO CASAS, E. (et. al.), Tibi, un pantano singular, Generalitat Valenciana, Valencia, 1989
CLEMENTE LÓPEZ, P. El convento de las Agustinas de Almansa: historia y arte, Instituto de estudios albacetenses, Albacete, 2005, p. 56.
CLEMENTE LÓPEZ, P. “El proyecto de Juan Foquet y Verde en la iglesia de las agustinas de Almansa”, en II congreso de Historia de Albacete, Instituto de estudios albacetenses, Albacete, 2002, vol. III, p. 344.
CAÑESTRO DONOSO, A. “Algunas notas sobre la iglesia de San Juan Bautista de Elche, sus fábricas y ajuares”, Carthaginensia, n.º 30, 2014, pp. 193-219.
CAÑESTRO DONOSO, A. Arquitectura y programas artísticos en la provincia de Alicante durante la Edad Moderna, CSIC, Mad. rid, 2015, p. 190
CAÑESTRO DONOSO, A. Gloria pretérita. La parroquia del Salvador de Elche, A. Cañestro, Alicante, 2011, pp. 41-43.
CASEY, J. “Irrigació i economía al País Valencià”, en Primer Congreso de Historia del Pais Valenciano (Valencia,14-18 abril 1971), Universidad de Valencia, Valencia, 1976
CASTAÑO GARCÍA, J. “Algunos datos sobre el tercer templo de santa María de Elche (1492?-1672)”, Pobladores de Elche, n.º 10, 1988, p. 79-89.
CASTAÑO GARCÍA, J. (ed.), Llibre de la fàbrica de senta Maria de la Vila de Elig (1592-1699), Universidad de Alicante, Alicante, 2015
CREMADES, M. Aspe, Novelda y Monforte, Alicante, 1966
FALOMIR FAUS, M. Arte en Valencia. 1472-1522, Consell Valencià de Cultura, Valencia, 1996, p. 150.
FUENTES Y PONTE, J. Memoria histórico-descriptiva del Santuario de Nuestra Señora de la Asunción en la ciudad de Elche, Tipografía mariana, Lérida, 1887, p. 84.
GARCÍA LISÓN, M. y ZARAGOZÁ CATALÁN, A. “Iglesia parroquial de Nuestra Señora de los Ángeles. Tuéjar”, en Catálogo de monumentos y conjuntos de la Comunidad Valenciana, J. BÉRCHEZ (coord.), Conselleria de Cultura, Valencia, 1983
GARCÍA HINAREJOS, D. “El convento del Carmen de Orihuela y los informes y juicios para la reparación de los defectos de fábrica de su iglesia”, en Los clasicismos en el arte español: X congreso del CEHA, UNED, Madrid, 1994, pp. 507-514).
GARCÍA SORIANO, J. El colegio de Predicadores y la Universidad de Orihuela, Domingo L. Riquelme, Orihuela, 1918, p. 69-71.
GARÍN ORTIZ DE TARANCO, F. M. Catálogo monumental de la provincia de Valencia, Caja de Ahorros, Valencia, 1986, pp. 247-251.
GARZÓN SERRANO, P. Aproximación a la historia de Enguera, Enguera, Ayuntamiento, p. 217-234.
GIL SAURA, Y. “La iglesia de la Purísima Concepción Victoria de Tortosa, el arquitecto Juan Ibáñez y la arquitectura valenciana del seiscientos”, Nous col•loquis, n.º IV, 2000, pp. 181.
GIL SAURA, Y.; ZARAGOZÁ CATALÁN, A. “Obradores y talleres en el Maestrazgo de Montesa. Siglos XIII-XVIII”, en Pulchra Magistri: l’esplendor del Maestrat a Castelló, catálogo de la exposición (Castellón, 2013-2014), Yolanda Gil (com.), 2013, p. 37.
GÓMEZ-FERRER, M. y ZARAGOZÁ CATALÁN, A. “Lenguajes, fábricas y oficios en la arquitectura valenciana del tránsito entre la Edad Media y la Edad Moderna (1450-1550)”, Artigrama, n.º 23, 2008, pp. 149-184
GÓMEZ-FERRER, M. “El palacio renacentista de Betxí (Castellón). Aportaciones a su historia constructiva”, Artigrama, n.º 29, 2014, pp. 305-337,
GONZÁLEZ, Pablo (ed.), Intacta María, catálogo de la exposición (Valencia, Museo de Bellas Artes, 2017), Valencia, 2017.
GONZÁLEZ TORNEL, Arte y arquitectura en la Valencia de 1700, Alfons el Magnànim, Valencia, 2005, pp. 81-84.
GOZÁLVEZ PÉREZ, V. La ciudad de Elche: estudio geográfico, Facultad de Filosofía y Letras, Valencia, 1976, p. 64.
HERNÁNDEZ GUARDIOLA, L. “Bussy y sus colegas en Alicante”, en Nicolás de Bussy: un escultor europeo en España, Real Academia de Bellas Artes, Murcia, 2006, pp. 73-82.
HIDALGO TABLADA, J. El agrónomo: manual de riegos y aplicación de las aguas de aluvión al cultivo de las tierras, Colegio de Sordo-Mudos y Ciegos, Madrid, 1851, p. 165.
IBÁÑEZ FERNÁNDEZ, J. “Renacimiento a la francesa en el Quinientos aragonés”, Artigrama, n.º 22, 2007, pp. 473-512.
IBARRA RUIZ, P. Estudio acerca de la institución del riego de Elche y origen de sus aguas, Jaime Ratés, Madrid, 1914, p. 147,
JAÉN Y URBAN, D’aigua i obres hidràuliques a Elx, Universidad de Alicante, Alicante, 1991, p. 16,
JIMÉNEZ PIQUERAS, J.M. “La antigua iglesia parroquial”, en Historia de Enguera. Nuevas aportaciones (1994-2014), Ayuntamiento de Enguera, Enguera, 2014, pp. 101-110
JOVER, F. “Engrandiment de l’esglèsia i construcció del campanar de Santa
María de Cocentaina”, Alberri: Quaderns d’investigació del centre d’estudis contestants, n.º 10, 1997, pp. 111-190. P.
LÓPEZ AZORÍN, M.J. “El claustro del Real monasterio del Puig de Santa María y la participación del P. José Sanchis y los arquitectos Francisco Verde y Juan Pérez Castiel”, Obra mercedaria, n.º 224, 1998, p. 207-230.
LÓPEZ AZORÍN, M.J. “Estancia y presencia de D. Nicolás de Bussy en Valencia”, en Nuevas aportaciones al estudio del escultor barroco Nicolás de Bussy, Archicofradía de la Sangre, Murcia, 2005, pp. 17-30.
LÓPEZ GÓMEZ, A. “Presas y canales de riego en los siglos XVI y XVII”, en Hitos históricos de los regadíos españoles, A. GIL OLCINAy A. MORALES GIL, Ministerio de Agricultura, Madrid, 1992, p. 123.
LÓPEZ JIMÉNEZ, J.C. “Varia de arte”, Archivo de Arte Valenciano, n.º 31, 1960, pp. 62-63.
MACIÁ RUIZ, J.A. Arquitecturas en el colegio diocesano de Santo Domingo de Orihuela (1553-1737) (Tesis doctoral), Universidad de Alicante, 2013.
MADOZ, P. Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de ultramar, P. Madoz y L. Sagasti, Madrid, 1846-1850, vol. 6, p. 76
MARÍAS, F. “Cuando El Escorial era francés: problemas de interpretación y apropiación de la arquitectura española”, Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, n.º 17, 2005, pp. 21-32.
MARÍAS, F. “Orden y modo en la arquitectura española”, en Dórico, jónico corintio en la arquitectura del Renacimiento, E. FORSSMAN, Xarait, Madrid, 1993, p. 32.
MARÍAS, F. Y BUSTAMANTE, A. “Don Fernando de Loaces y el Colegio de Santo Domingo de Orihuela”, en Patronos, promotores, mecenas y clientes: VII congreso del CEHA (Murcia, 1998), Universidad de Murcia, Murcia, 1992, pp. 212-215.
MARTÍNEZ BLASCO, T. y M. La arquitectura como escenario de El Misterio de Elche, Caja de Ahorros, Alicante, 1998
MARTÍNEZ VERÓN, J. Arquitectos en Aragón. Diccionario histórico, Fernando el Católico, Zaragoza, vol. III, 2001
NAVARRO MALLEBRERA, R. Los arquitectos del templo de santa María de Elche, Caja de Ahorros, Alicante, 1980
NAVARRO MALLEBRERA, “R.Anotaciones sobre la historia de la construcción de la iglesia parroquial de Aspe”, La Serranica, s/n, 1980
NAVARRO MALLEBRERA, R. e VIDAL BERNABÉ, I. “Arte”, en Historia de la provincia de Alicante. Edad Moderna, A. MESTRE (dir.), Ediciones Mediterráneo, Murcia, 1985
NAVARRO MALLEBRERA, R. “La capilla de comunión de santa María, de Elche: su proceso constructivo”, Archivo de Arte Valenciano, n.º 45, 1974
NAVARRO-RICO, C.E. “El antiguo retablo de santa María de Elche: obra de Antonio Caro y Tomás Sanchis”, Archivo de Arte Valenciano, n.º 99, 2018
OJEDA NIETO, J. “Encauzamientos y mudamientos del río Segura en Orihuela
durante los siglos XVI y XVII”, Cuadernos de Geografía, n.º 79, 2006, pp. 1-18.
PEÑA VELASCO, C. El puente viejo de Murcia, Universidad de Murcia, Murcia, 2001, pp. 54-85.
PEÑA VELASCO, C. El retablo barroco en la antigua diócesis de Cartagena, 1670-1785, Colegio de aparejadores y arquitectos, Murcia, 1992, pp. 313-318;
PEÑA VELASCO, C. “Religiosos arquitectos y matemáticos en las primeras décadas del siglo XVIII en Murcia”, Imafronte, n.º 12-15, 1998, pp. 250-251.
PÉREZ MEDINA, T.V. “Agua para los regadíos meridionales valencianos: las presas del siglo XVII de Elx, Petrer y Elda”, Revista de historia moderna: anales de la Universidad de Alicante, n.º 16, 1997, pp. 279-280.
PÉREZ CREMADES, M.C. y PRIETO ALZAMORA, J. “Historia de la construcción de la parroquia de nuestra Señora del Socorro”, en Estudios sobre la parroquia de Nuestra Señora del Socorro, Ayuntamiento, Aspe, 2004, pp. 21-28,
PÉREZ-SÁNCHEZ, A.E. Murcia-Albacete y sus provincias, Aries, Barcelona, 1961
PERRELA LARROSA, C. “El piedrapiquero Joan Tellet, una aproximación a su obra y su personalidad artística”, en Actas del V Coloquio de Arte Aragonés, Diputación General de Aragón, Zaragoza, 1989, pp. 479-496.
PINGARRÓN, F. Arquitectura religiosa del siglo XVII en la ciudad de Valencia, Ayuntamiento, Valencia, 1998, pp. 109-123;
RODRIGO PERTEGÁS, J. Historia de la antigua y Real Cofradía de Nuestra Señora de los Inocentes, Hijos de F. Vives, Valencia, 1922
SÁEZ VIDAL, J. Retablos y retablistas barrocos de Orihuela, Diputación Provincial, Alicante, 1998, pp. 75-78
SÁEZ VIDAL, J. El arte barroco en Alicante, 1691-1790, Instituto Juan Gil-Albert, Alicante, 1985.
SÁEZ VIDAL, J. “Retablo de san Nicolás”, en La luz de las imágenes. La faz de la eternidad, catálogo de la exposición (Alicante, 2006-2007), Alicante, 2006, p. 306
SÁNCHEZ-ROJAS FENOLL, M.C. El escultor don Nicolás de Bussy, Universidad de Murcia, Murcia, 1982
SÁNCHEZ-ROJAS FENOLL, M.C. “La etapa murciana de Nicolás de Bussy”, en Nicolás de Bussy: un escultor europeo en España, Real Academia de Bellas Artes, Murcia, 2006
SANCHIS SIVERA, J. La catedral de Valencia, F. Vives, Valencia, 1909
SEGADO BRAVO, P. “El escultor-retablista Antonio Caro ‘el viejo’ (+1678)”, Imafronte, n.º 2, 1986
SEGADO BRAVO, P. Lorca Barroca, Editum, Murcia, 2012, p. 421-428.
SIMÓN MARTÍNEZ, M. “La villa de Enguera en el s. XVII”, en Aproximación a la historia de Enguera, Ayuntamiento,Enguera, 1994
SPAIRANI-BERRIO, Y. La basílica de Santa María de Elche. Análisis histórico, arquitectónico y constructivo. Estudio diagnóstico (Tesis doctoral), Universidad de Alicante, 2016.
TORMO Y MONZÓ, E. Levante, Calpe, Madrid, 1923, p. 294.
VIDAL BERNABÉ, I. La escultura monumental barroca en la diócesis de Orihuela- Alicante, Diputación de Alicante, Alicante, 1981, p. 29-56.
VIDAL BERNABÉ, I. Retablos alicantinos del barroco, Universidad de Alicante, Alicante, 1990
VIDAL BERNABÉ, I. y NAVARRO MALLEBRERA, R. “San Nicolás. Alicante”, en Catálogo de monumentos y conjuntos de la Comunidad Valenciana, J. BÉRCHEZ (coord.), Conselleria de Cultura, Valencia, 1983, p. 97.
VIDAL TUR, G. Un obispado español: el de Orihuela-Alicante, Gutenberg, Alicante, 1962, vol. II, p. 505
VILAPLANA ZURITA D., “Influencias del tratado de Caramuel en la arquitectura de la colegiata de Xàtiva”, Archivo de Arte Valenciano, n.º 66, 1985
VIDAL BERNABÉ, I.y NAVARRO MALLEBRERA, R. “San Nicolás. Alicante”,
Copyright (c) 2020 Carlos Enrique Navarro-Rico
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The authors non-exclusively assign the exploitation rights (reproduction, distribution, communication and transformation) to the magazine.
2. The works published in this magazine are subject to the Attribution-ShareAlike 4.0 International license (CC By SA 4.0). Therefore, they can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
i) the authorship and the original source of its publication (journal, editorial and URL of the work) are cited, thus allowing its recognition.
ii) it is allowed to remix, transform or create from the material while maintaining the same license as the original.
3. Self-archiving conditions. Authors are allowed and encouraged to electronically disseminate the pre-print (version before being evaluated) and/or post-print (version evaluated and accepted for publication) versions of their works before publication, as it favors their publication. Earlier circulation and diffusion and with it a possible increase in its citation and reach among the academic community. Color RoMEO: verde.