EL MANUSCRITO 19 DE LA BIBLIOTECA NACIONAL DE MADRID: UN CÓDICE COMPUTÍSTICO DE ORIGEN CONTROVERTIDO
Resumen
The aim of this paper is to offer a summary state of the question on the controversial origin of a beautifully illustrated manuscript of the XIIth century (Madrid, Biblioteca Nacional, Ms. 19). Both a Montecassino and a Ripoll origin has been postulated for it by reputated scholars. Until now, Spanish historiography has assumed Millás Vallicrosa position about a Ripoll provenance for the codex, based on supposed catalan expressions in the text. However, the author of this article presents some evidence which hints to an Italian origin, basing on the Montecassino origin of the compilation, the beneventan script copy on which the manuscript was based and the permanence in South Italy during the Late Middle Ages of the illustrative tradition to which can be adscribed the set of astronomical miniatures. On this bases, even if accepting the hypothetic catalan origin of the scribe, it would be more plausible to think in a catalan monk writing in Italy than a manuscript of this series being copied in Ripoll.Descargas
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. Los autores ceden de forma no exclusiva a la revista los derechos de explotación (reproducción, distribución, comunicación y transformación).
2. Las obras que se publican en esta revista están sujetas a la licencia Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC By SA 4.0). Por lo que se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que:
i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra), permitiendo así su reconocimiento.
ii) se permite remezclar, transfromar o crear a partir del material mientras se mantenga la misma licencia del original.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.