Spanish Teaching and learning in secondary schools in Senegal: Teachers’ beliefs
Abstract
This study reports on the problems and needs around the teaching of Spanish in Senegal. More specifically, it explores the complex belief system of secondary school teachers about secondary education processes. For this purpose, a qualitative methodology based on interviews with teachers, class observations and bibliographic analysis was used. In order to analyze the interviews, a codification process based on Grounded Theory was used, with the support of the ATLAS.ti software. The results of the study revealed the use of a traditional methodology for teaching Spanish, the lack of teacher knowledge on how to apply the communicative method, a teacher-centered approach, and the limited pedagogical training provided to teachers
Downloads
References
Barcelos, A. F. y Kalaja, P. (2011). Introduction to Beliefs about SLA Revisited. System, 39(3), 281-289. doi.org/10.1016/j.system.2011.07.001
Baribeau, C. y Royer, C. (2012). L’entretien individuel en recherche qualitative: usages et modes de présentation dans la Revue des sciences de l’éducation. Revue des sciences de l’éducation, 38(1), 23–45. https://doi.org/10.7202/1016748ar
Benítez, S. (2010). La situación actual del español en Senegal. Contextos específicos para la enseñanza de ELE. Monográficos. MarcoELE, 11, 238-251. http://hdl.handle.net/10553/57532
Bitèye, B., Brandt-Pomares, P. (2016). La massification de la formation des professeurs contractuels sénégalais: formation à distance et professionnalisation. Distances et médiations des savoirs, 14. https://doi.org/10.4000/dms.1411
Bolívar A. (2008). Didáctica y currículum: de la modernidad a la postmodernidad. Aljibe.
Borg, S. (2003). Teacher cognition in language teaching: A review of research on what language teachers think, know, believe, and do. Language Teaching, 36(2), 81-109. https://doi.org/10.1017/S0261444803001903
Borg, S. (2006). Conditions for teacher research. English teaching Forum, 44(4), 22-27.
Caro Valverde, MT., Amo Sánchéz-Fortún, JMd y Domínguez-Oller, JC. (2021). Implicit Teacher Theories Regarding the Argumentative Commentary of Multimodal Texts in the Teaching of Spanish as a Native and Foreign Language. Front. Psychol. 12:749426. doi: 10.3389/fpsyg.2021.749426
Cissé, M. (2005). Langues, état et société au Sénégal. Revue Internationale de Sciences du Langage, 5, 99-133.
Corbetta, P. (2007). Metodología y Técnicas de Investigación Social. McGraw-HILL/Interamericana de España.
Diébaté, M. (2020). Enseñanza/Aprendizaje de ELE en Senegal: propuesta de aplicación metodológica a partir del MCER (Memoria de Máster, Universidad de Alcalá). https://ebuah.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/46209/TFM_Diebate_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Farrel, T. S. C. y Lim, P. C. P. (2005). Conceptions of Grammar Teaching: A Case Study of Teachers’ Beliefs and Classroom Practices. TESL-EJ, 9(2), 1-13.
Guèye, C. (2012). Consideraciones generales acerca de la enseñanza y aprendizaje de la lengua española en Senegal. El Guiniguada, 21, 47-64.
Guèye, C. (2014). Consideraciones sobre el currículum del español en la enseñanza secundaria senegalesa: diseño, desarrollo y la propuesta de mejora. Revista Curriculum , 27, 149-160.
Gómez, G. (2010). Las creencias de los profesores de ELE acerca de la práctica de la expresión escrita. Estudio de caso (Memoria de Máster, Universidad de Barcelona). https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:85b16188-f0cd-448f-bdbe-00eaa57b493f/2010-bv-11-09gomez-munoz-pdf.pdf
Izcara, S. P. y Andrade, K. L. (2003). La entrevista en profundidad: Teoría y Práctica. PROMEP.
Kem-mekah, O. (2016). Enseñanza y aprendizaje del español en Camerún: Análisis de las creencias del alumnado/profesorado e implicaciones didácticas para una formación competitiva de estudiantes/docentes de ELE. (Tesis doctoral, Universidad de Lleida). https://www.researchgate.net/publication/298887066_Las_creencias_de_los_docentes_de_ELE_el_espanol_en_Africa_Subsahariana
Mbadinga, A. M. (2014). Représentations et stratégies d´enseignement-apprentissage de l´espagnol en milieu exolingue: Le cas des hispanisants débutants Gabonais (Tesis doctoral, Universidad de Nanterre). https://bdr.parisnanterre.fr/theses/internet/2014PA100178.pdf
Mbarga, J. C. (1995). Enseñanza y aprendizaje del español en Camerún: El caso de la enseñanza media. Lenguaje y Textos, 6(7), 243-247.
McMillan, J. H. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Pearson.
Munby, H. (1982). The place of teachers´beliefs in research on teacher thinking and decisión-making and an alternative methodology. Instructional Science, 11, 201-225.
Ndoye, E. H. A. (2005). La enseñanza del español en Senegal. En C. A. Molina (coord.): El español en el mundo: Anuario del Instituto Cervantes (pp. 263-280). Instituto Cervantes. https://cvc.cervantes.es/lengua/anuario/anuario_05/amadou/p01.htm
Niang, B. (2011). Savoir pour agir (La clé de l´efficacité): administration, gestion, législation. Dakar: Universidad Cheikh Anta Diop-FASTEF.
Niang, F. (2014). L’école primaire au Sénégal: éducation pour tous, qualité pour certains. Cahiers de la recherche sur l'éducation et les savoirs, 13, 239-261.
Ortega, J. y Djandué, B. D. (2014). El uso de la lengua meta en el curso inicial de Español Lengua Extranjera (E/LE) en Costa de Marfil. Porta Linguarum, 21, 151-162.
Pakarinen, A. (2009). Le statut du français en Afrique. La politique linguistique au Mali et au Sénégal (Memoria de Máster, Universidad de Tampere). https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/80917/gradu03793.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pajares, M. F. (1992). Teacher’s belief and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332. https://doi.org/10.2307/1170741
Pajares, F. (1993). Preservice Teachers’ Beliefs: A Focus for Teacher Education. Action in Teacher Education, 15(2), 45-54.
Prawat, R. S. (1992). Teachers´beliefs about teaching and learning: A constructivist perspective. American Journal of Education, 100(3), 354-395.
Richards, J., Gallo, P. y Renandya, W. (2001). Exploring Teachers’ Beliefs and the Processes of Change. PAC Journal, 1(1), 41-64.
Richards, J.C. y Lockhart, C. (1994). Reflective Teaching in Second Language Classrooms. CUP
Rokeach, M. (1968). Belief, Attitude and Values. Jossey Bass.
Salazar, V. (1998). La enseñanza del español a inmigrantes senegaleses: la experiencia de ADESEAN. Revista de Humanidades y Ciencias Sociales del IEA, 16, 237-250.
Sall, C. (2013). L´implantation du nouveau curriculum basé sur l´approche par compétence vecue par les enseignants de la première étape du primaire au Sénégal (Memoria de Máster, Universidad de Quebec). https://archipel.uqam.ca/6023/1/M13146.pdf
Schmidt, W. H. y Kennedy, M. M. (1990). Teachers' and Teacher candidates Beliefs about Subject Matter and about Teaching Responsibilities. The National Center for Research on Teacher Education, 1-23. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED320902.pdf
Solis, C. (2015). Creencias sobre enseñanza y aprendizaje en docentes universitarios: Revisión de algunos estudios. Propósitos y Representaciones. 3(2), 227-260. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2015.v3n2.83
Stratulat, I. (2013). El papel del profesor en la enseñanza de ELE: formación, competencias y actitudes (Memoria de Máster, Universidad de Oviedo) https://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/handle/10651/18332/TFM%20Irina%20Stratulat.pdf;jsessionid=D48226FE52845C09D515E0BDD18E9F9F?sequence=6
Strauss, A. y Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research. Thousand Oaks. SAGE Publications.
Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1984). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.
Tillema, H. H. (1998). Stability and change in student teachers’ beliefs about teaching. Teachers and teaching: theory and practice, 4(2), 217-228.
Copyright (c) 2023 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Original work publishes in this journal is subject to the following terms:
1. Murcia University Press (the publishing house) holds the copyright of the publishes work, and favours and allows their reutilization under the use license stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Work is published in the electronic edition under a license (Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 España (legal text). They can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly presented, as long as: i) authorship and original publication source is acknowledged (journal, publishing house and URL of the work); ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this use license is stated.
3. Conditions for self-archive. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-pint (before review) and/or post-print (accepted for publication) versions of their work before their publication since that favours earlier circulation and dissemination resulting in an increased chance for the authors to be cited and for the work to reach a bigger share of the academic community. Colour: RoMEO: green.