Evaluation of a didactic innovation unit on the 17th century through historical thinking and visual resources.
Résumé
This article has analyzed the implementation of a didactic unit of innovation based on the 17th century in a third year of ESO during the second period of practices of the master's degree in Teacher Training at the University of Murcia. To do this, a theoretical framework based on historical thinking and the strategies and teaching resources used is provided. Next, a brief description of the didactic unit is made, as well as the method used to carry out the research, exposing its objectives, the context and the information collection instruments, which basically consist of two questionnaires passed before and after implementation. of the training unit. Finally, the results of these questionnaires have been presented and analyzed based on the main objectives of the work, and finally the educational implications that the results and conclusions obtained have been discussed. The results and conclusions have been positive.
Téléchargements
Références
AMBRÒS PALLARÈS, María Alba and BREU PAÑELLA, Ramon (2007): Cine y educación. Barcelona: Graó.
CARRETERO, Mario and LÓPEZ RODRÍGUEZ, César (2009): “Estudios cognitivos sobre el conocimiento histórico. Aportaciones para la enseñanza y alfabetización histórica”, Enseñanza de las Ciencias Sociales. Revista de investigación, 8, pp. 75-89.
CARRETERO, Mario and VAN ALPHEN, Floor (2014): “Do master narratives change among high school students? A characterization of how national history is represented”, Cognition and Instruction, 32 (3), pp. 290-312. http://dx.doi.org/10.1080/07370008.2014.919298
CHAPMAN, Arthur (2011): “Taking the perspective of the other seriously? Understanding historical argument”, Educar em Revista, 42, pp. 95-106.
DOMÍNGUEZ CASTILLO, Jesús (2015): Historical thinking and competence assessment. Barcelona: Graó.
FERNÁNDEZ SEBASTIÁN, Javier (1994): Cine e historia en el aula. Madrid: Akal.
GOMARIZ SÁNCHEZ, Francisco de Asís and MIRALLES MARTÍNEZ, Pedro (2013): “Estudio de la revolución industrial en Secundaria (4.º de ESO) a través de textos literarios y del cine. In J. J. DÍAZ, A. SANTIESTEBAN and Á. CASCAJERO (eds.), Medios de comunicación y pensamiento crítico: nuevas formas de interacción social (pp. 407-419). Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá-Asociación Universitaria del Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales.
GÓMEZ CARRASCO, Cosme Jesús, ORTUÑO MOLINA, Jorge and MOLINA PUCHE, Sebastián (2014): “Aprender a pensar históricamente. Retos para la historia en el siglo XXI”, Tempo e Argumento, 6 (11), pp. 5-27.
GÓMEZ CARRASCO, Cosme Jesús, RODRÍGUEZ MEDINA, Jairo, MIRALLES MARTÍNEZ, Pedro, y ARIAS GONZÁLEZ, Víctor Benito (2020): “Effects of a teacher training program on the motivation and satisfaction of History secondary students”, Revista de Psicodidáctica”, 26 (6). https://doi.org/10.1016/j.psicod.2020.07.002
GÓMEZ CARRASCO, Cosme Jesús, RODRÍGUEZ PÉREZ, Raimundo A. and MONTEAGUDO FERNÁNDEZ, José (2017): “Las competencias históricas en los procesos de evaluación: libros de texto y exámenes”. In R. LÓPEZ, P. MIRALLES, J. PRATS (dirs.), C. J. GÓMEZ (coord.), Enseñanza de la historia y competencias educativas (pp. 141-165). Barcelona: Graó.
GONZÁLEZ RODRIGO, Remedios (2021): El uso de fuentes históricas para la mejora del pensamiento histórico y desarrollo del pensamiento crítico en Educación Primaria. Valencia: Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir. https://riucv.ucv.es/bitstream/handle/20.500.12466/2035/Gonz%C3%A1lez%20Rodrigo%2C%20Remedios.pdf?sequence=1&isAllowed=y
LEE, Peter, DICKINSON, Alaric and ASHBY, Rosalyn (1996): “”Project Chata: Concepts of History and Teaching Approaches at Key Stages 2 and 3 Children’s Understanding of ‘Because’ and the Status of Explanation in History.”” Teaching History, 82, pp. 6-11. http://www.jstor.org/stable/43260097.
LÓPEZ GARCÍA (2022): Analysis of the implementation of historical thinking, active methods and digital resources in Bachillerato. Doctoral thesis. Murcia: University of Murcia.
LÓPEZ SERRANO, Miguel Jesús (2019): 40 años de Leyes y didácticas educativas. Interventionism in public education. Anuario jurídico y económico escurialense, 52, pp. 559-572. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6883994.pdf
MARTÍNEZ HITA, María, GÓMEZ CARRASCO, Cosme Jesús (2018): “Nivel cognitivo y competencias de pensamiento histórico en los libros de texto de Historia de España e Inglaterra. A comparative study. Revista de Educación, 379, pp. 145-169.
MIRALLES MARTÍNEZ, Pedro (2004). “Unidad didáctica sobre la España del siglo XVII. Political, economic, social and cultural transformations”, Aula Historia Social, 14, pp. 59-77.
MORGAN, Norah and SAXTON, Juliana (1991): Teaching questioning and learning. London: Routledge.
PALACIO ATARD, Vicente (1963): Derrota, agotamiento y decadencia en la España del siglo XVII. Madrid: Rialp.
PECK, Carla and SEIXAS, Peter (2008): “Benchmarksof Historical Thinking. First Steps”, Canadian Journal of Education, 31 (4), pp. 1015-1038.
PRATS CUEVAS, Joaquim (1999): “Didactics of social sciences”. In J. A. VIDAL (Dir.), Enciclopedia general de la educación, III (pp. 1121-1138). Barcelona: Océano.
PRATS CUEVAS, Joaquim (2001): Enseñar Historia: notas para una didáctica renovadora. Badajoz: Junta de Extremadura.
RODRÍGUEZ MEDINA, Jairo, GÓMEZ CARRASCO, Cosme Jesús, MIRALLES MARTÍNEZ, Pedro. and AZNAR DÍAZ, Inmaculada (2020): “An Evaluation of an Intervention Programme in Teacher Training for Geography and History. A Reliability and Validity Analysis” Sustainability, 12 (8), p. 3124.
SANTIESTEBAN FERNÁNDEZ, Antoni (2010): “La formación de competencias de pensamiento histórico”. Clío & Asociados: La historia enseñada, 14, pp. 34-56. https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4019/pr.4019.pdf
SEIXAS, Peter and MORTON, Tom (2013): The Big Six Historical Thinking Concepts. Toronto: Nelson College Indigenous.
WINEBURG, Sam (2001): Historical thinking and other unnatural acts. Charting the future of teaching the past. Philadephia: Temple University Press.
ZARAGOZA VIDA, María Victoria (2022): Female religious portraiture in the Spanish Baroque. Design, application and evaluation of a didactic unit on the Golden Age. Doctoral thesis. Murcia: University of Murcia.
(c) Tous droits réservés Áreas. Revista Internacional de Ciencias Sociales 2023
Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas d’Utilisation Commerciale - Pas de Modification 3.0 non transposé.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.