Scientific networks and research groups development. Educational Psychology case in Spain during the five-year periods 2004-2008 and 2009-2013.

Authors

  • Julia Osca-Lluch Instituto de Gestión e Innovación del Conocimiento INGENIO
  • Francisco González-Sala Universidad de Valencia
DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.33.2.249891
Keywords: Scientific groups, Social networks, Educational Psychology, Spain, Scientific collaboration, Web of Science.

Abstract

The aim of this study was to identify and understand the changes experienced in the scientific community groups of authors working in Spanish institutions and publishing articles in scientific journals included in the "Educational Psychology" in the Web of Science during the period 2004 till 2013 and its membership and permanence in different research groups. A comparative study of groups and their composition over the five-year periods 2004-2008 and 2009-2013 was performed. The results indicated that there is an increase in the number of researchers and research groups working in the field of educational psychology, which is accompanied by an increase in the number of items, although in some cases the increase in the number of members in the group does not correspond to a significant increase in scientific production. It is noticeable the incorporation of a greater number of Spanish journals in the Web of Science, as are those that concentrate most of the scientific production in this discipline and are responsible to influence growth in the foundation data from the Web of Science of the Spanish scientific production in educational psychology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julia Osca-Lluch, Instituto de Gestión e Innovación del Conocimiento INGENIO

Investigadora Instituto de Gestión e Innovación del Conocimiento INGENIO. Doctora en Psicología

Francisco González-Sala, Universidad de Valencia

Ayudante Doctor Dpto. Psicología Evolutiva y de la Educación. Universidad de Valencia

References

Abadal, E. y Rius Alcaraz, Ll. (2008). Revistas cien¬tíficas de las universidades españolas: acciones básicas para aumentar su difusión e impacto. Re¬vista Española de Documentación Científica, 31(2), 240-260. doi:10.3989/redc.2008.v31.i2

Abramo, G., D´Angelo, C. A. y Caprasecca, A. (2009). Gender differences in research productivity: A bibliometric analysis of the Italian academic systems. Scientometrics, 79(3), 517-539. doi: 10.1007/s11192-007-2046-8

Aksnes, D. W., Rorstad, K., Piro, F. y Siversten, G. (2011). Are female re-searchers less cited? A large-scale study of Norwegian scientists. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 62(4), 628-636. doi: 10.1002/asi.21486

Ávila-Toscano, J. H., Marenco-Escuderos, A. y Madariaga, C. (2014). Indicadores bibliométricos, redes de coautorías y colaboración institucional en revistas colombianas de psicología. Avances en Psicología Latinoamericana, 32(1), 167-182. http://dx.doi.org/10.12804/apl32.1.2014.12

Bordons, M., Morillo, F., Fernández, M. T. y Gómez, I. (2003). One step fur-ther in the production of bibliometric indicators at the micro level: Differences by gender and professional category of scientists. Scientometrics, 57(2), 159-173.

Bracho-López, R., Maz-Machado, A., Gutiérrez-Arenas, M. P., Torralbo-Rodríguez, M., Jiménez-Fanjul, N. y Adamuz-Povedano, N. (2012). La investigación en educación matemática a través de las publicaciones científicas españolas. Revista Española de Documentación Científica, 35(2), 262-280. doi:10.3989/redc.2012.v35.i2

Delgado López-Cózar, E., Torres-Salinas, D., Jiménez-Contreras, E. y Ruiz-Pérez, R. (2006). Análisis bibliométrico y de redes sociales aplicado a las tesis bibliométricas defendidas en España (1976-2002): temas, escuelas científicas y redes académicas. Revista Española de Documentación Científica, 29(4), 493-524. doi:10.3989/redc.2006.v29.i4

Fonseca-Mora, M. C., Tur-Viñes, V. y Gutiérrez-San Miguel, B. (2014). Ética y revistas científicas españolas de comunicación, educación y psicología: la percepción editora. Revista Española de Documentación Científica, 37(4). doi: http://dx.doi.org/10.3989/redc.2014.4.1151

Glänzel, W., Schubert, A. y Czerwon, H. J. (1999). A bibliometric analysis of international scientific cooperation of the European Union (1985-1955). Scientometrics, 45(2), 185-202.

González-Alcaide, G. y Gómez-Ferri, J. (2014). La colaboración científica: principales líneas de investigación y retos de futuro. Revista Española de Documentación Científica, 37(4). doi:http://dx.doi.org/10.3989/redc.2014.4.1186

González-Alcaide, G., Castelló Cogollos, L. Bolaños Pizarro, M., Alonso Arroyo, A., Valderrama Zurián, J. C. y Aleixandre Benavent, R. (2010). Veinte años de investigación de la psicología española en Psicothema. Psicothema, 22(1), 41-50.

Lassi, M. y Sonnenwald, D. H. (2010). Identifying factors that may impact the adoption and use of a social science collaboratory: a synthesis of previous research. Information Research, 15(3). Disponible en: http://InformationR.net/ir/15-3/colis7/colis710.html]

Larivière, V., Vignola Gagné, E., Villeneuve, C., Gelinas, P. y Gingras, Y. (2011). Sex differences in research funding, productivity and impact: an analysis of Quebec university professors. Scientometrics, 87(3), 483-498. doi:10.1007/s11192-011-0369-y

Marmolejo Leyva, R., Pérez Angon, M. A. y Russell, J.M. (2015). Mobility and international collaboration: Case of the Mexican Scientific diaspora. Plos One, 10(6), 1-16. doi:10.1371/journal.pone.0126720

Maz-Machado, A., Bracho-López, R., Torralbo-Rodríguez, M., Gutiérrez-Arenas, M. P., Jiménez-Fanjul, N. y Adamuz-Povedano, N. (2012). Redes académicas generadas por las tesis doctorales de educación matemática en España. Revista de Investigación Educativa, 30(2), 271-286.

Meyer, M., Libaers, D., Thijs, B., Grant, K., Glänzel, W. y Debackere, K. (2014). Origin and Emergence of Entrepreneurship as a Research Field. Scientometrics, 98(1), 473-485. doi:10.1007/s11192-013-1021-9.

Olivas-Ávila, J. A., Musi-Lechuga, B., Guillén-Riquelme, A. y Castro, A. (2012). Diferencias en la producción investigadora en tesis y artículos de los profesores funcionarios de Psicología en España en función del sexo. Anales de Psicología, 28(2), 597-603. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.28.2.132691

Autor, Miguel, S., González, C., Peñaranda-Ortega, M. y Quiñones-Vidal, E. (2013). Cobertura y solapamiento de Web of Science y Scopus en el análisis de la actividad científica española en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1025-1031. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.154911

Autor, Velasco, E., López, M. y Haba, J. (2009). Co-authorship and citation networks in Spanish history of science research. Scientometrics, 80(2), 373-383. DOI: 10.1007/s11192-008-2089-5

Peñaranda-Ortega, M., Autor y Quiñones Vidal, E. (2011). Construcción de una metodología para el estudio de la interdisciplinariedad en psicología. Edupsykhé. Revista de Psicología y Educación, 10(1), 97-116.

Purnell, P. J. y Quevedo-Blasco, R. (2013). Benefits to the Spanish research community of regional content expansion in Web of Science. International Journal of Clinical and Health Psychology, 13(2), 147-154.

Ruíz-Pérez, R., Martín-Martín, A. y Delgado López-Cózar, E. (2015). Las revistas universitarias en el marco de los criterios de evaluación de la actividad investigadora en España. Revista Española de Documentación Científica, 38(2). doi: http://dx.doi.org/10.3989/redc.2015.2.1191

Russell, J. N., Ainsworth, S. y Narváez-Berthelemot, N. (2006). Colaboración científica de la Universidad Nacional Autónoma de México y su política institucional. Revista Española de Documentación Científica, 29(1), 56-73. doi:10.3989/redc.2006.v29.i1

Sancho, R. (2001). Evaluación comparativa (Benchmarking) de las políticas nacionales de ciencia y tecnología en Europa. Revista Española de Documentación Científica, 24, 315-317. doi:10.3989/redc.2001.v24.i3

Sierra, J. C., Buela-Casal, G., Bermúdez, M. P. y Santos-Iglesias, P. (2009). Diferencias por sexo en los criterios y estándares de productividad científica y docente en profesores funcionarios en España. Psicothema, 21(1), 124-132

Subramanyan, K. (1983). Bibliometric studies of research collaboration: a review. Journal of Information Science, vol. 6(1), 33-38. doi: http:// dx.doi.org/10.1177/016555158300600105

Torres-Salinas, D., Muñoz-Muñoz, A. M. y Jiménez-Contreras, E. (2011). Análisis bibliométrico de la situación de las mujeres investigadoras de Ciencias Sociales y Jurídicas en España. Revista Española de Documentación Científica, 34(1), 11-28. doi: 10.3989/redc.2011.1.794

Published
31-03-2017
How to Cite
Osca-Lluch, J., & González-Sala, F. (2017). Scientific networks and research groups development. Educational Psychology case in Spain during the five-year periods 2004-2008 and 2009-2013. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 33(2), 356–364. https://doi.org/10.6018/analesps.33.2.249891
Issue
Section
Developmental and Educational Psychology

Most read articles by the same author(s)