Scientific networks and research groups development. Educational Psychology case in Spain during the five-year periods 2004-2008 and 2009-2013.
Abstract
The aim of this study was to identify and understand the changes experienced in the scientific community groups of authors working in Spanish institutions and publishing articles in scientific journals included in the "Educational Psychology" in the Web of Science during the period 2004 till 2013 and its membership and permanence in different research groups. A comparative study of groups and their composition over the five-year periods 2004-2008 and 2009-2013 was performed. The results indicated that there is an increase in the number of researchers and research groups working in the field of educational psychology, which is accompanied by an increase in the number of items, although in some cases the increase in the number of members in the group does not correspond to a significant increase in scientific production. It is noticeable the incorporation of a greater number of Spanish journals in the Web of Science, as are those that concentrate most of the scientific production in this discipline and are responsible to influence growth in the foundation data from the Web of Science of the Spanish scientific production in educational psychology.Downloads
References
Abadal, E. y Rius Alcaraz, Ll. (2008). Revistas cien¬tíficas de las universidades españolas: acciones básicas para aumentar su difusión e impacto. Re¬vista Española de Documentación Científica, 31(2), 240-260. doi:10.3989/redc.2008.v31.i2
Abramo, G., D´Angelo, C. A. y Caprasecca, A. (2009). Gender differences in research productivity: A bibliometric analysis of the Italian academic systems. Scientometrics, 79(3), 517-539. doi: 10.1007/s11192-007-2046-8
Aksnes, D. W., Rorstad, K., Piro, F. y Siversten, G. (2011). Are female re-searchers less cited? A large-scale study of Norwegian scientists. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 62(4), 628-636. doi: 10.1002/asi.21486
Ávila-Toscano, J. H., Marenco-Escuderos, A. y Madariaga, C. (2014). Indicadores bibliométricos, redes de coautorías y colaboración institucional en revistas colombianas de psicología. Avances en Psicología Latinoamericana, 32(1), 167-182. http://dx.doi.org/10.12804/apl32.1.2014.12
Bordons, M., Morillo, F., Fernández, M. T. y Gómez, I. (2003). One step fur-ther in the production of bibliometric indicators at the micro level: Differences by gender and professional category of scientists. Scientometrics, 57(2), 159-173.
Bracho-López, R., Maz-Machado, A., Gutiérrez-Arenas, M. P., Torralbo-Rodríguez, M., Jiménez-Fanjul, N. y Adamuz-Povedano, N. (2012). La investigación en educación matemática a través de las publicaciones científicas españolas. Revista Española de Documentación Científica, 35(2), 262-280. doi:10.3989/redc.2012.v35.i2
Delgado López-Cózar, E., Torres-Salinas, D., Jiménez-Contreras, E. y Ruiz-Pérez, R. (2006). Análisis bibliométrico y de redes sociales aplicado a las tesis bibliométricas defendidas en España (1976-2002): temas, escuelas científicas y redes académicas. Revista Española de Documentación Científica, 29(4), 493-524. doi:10.3989/redc.2006.v29.i4
Fonseca-Mora, M. C., Tur-Viñes, V. y Gutiérrez-San Miguel, B. (2014). Ética y revistas científicas españolas de comunicación, educación y psicología: la percepción editora. Revista Española de Documentación Científica, 37(4). doi: http://dx.doi.org/10.3989/redc.2014.4.1151
Glänzel, W., Schubert, A. y Czerwon, H. J. (1999). A bibliometric analysis of international scientific cooperation of the European Union (1985-1955). Scientometrics, 45(2), 185-202.
González-Alcaide, G. y Gómez-Ferri, J. (2014). La colaboración científica: principales líneas de investigación y retos de futuro. Revista Española de Documentación Científica, 37(4). doi:http://dx.doi.org/10.3989/redc.2014.4.1186
González-Alcaide, G., Castelló Cogollos, L. Bolaños Pizarro, M., Alonso Arroyo, A., Valderrama Zurián, J. C. y Aleixandre Benavent, R. (2010). Veinte años de investigación de la psicología española en Psicothema. Psicothema, 22(1), 41-50.
Lassi, M. y Sonnenwald, D. H. (2010). Identifying factors that may impact the adoption and use of a social science collaboratory: a synthesis of previous research. Information Research, 15(3). Disponible en: http://InformationR.net/ir/15-3/colis7/colis710.html]
Larivière, V., Vignola Gagné, E., Villeneuve, C., Gelinas, P. y Gingras, Y. (2011). Sex differences in research funding, productivity and impact: an analysis of Quebec university professors. Scientometrics, 87(3), 483-498. doi:10.1007/s11192-011-0369-y
Marmolejo Leyva, R., Pérez Angon, M. A. y Russell, J.M. (2015). Mobility and international collaboration: Case of the Mexican Scientific diaspora. Plos One, 10(6), 1-16. doi:10.1371/journal.pone.0126720
Maz-Machado, A., Bracho-López, R., Torralbo-Rodríguez, M., Gutiérrez-Arenas, M. P., Jiménez-Fanjul, N. y Adamuz-Povedano, N. (2012). Redes académicas generadas por las tesis doctorales de educación matemática en España. Revista de Investigación Educativa, 30(2), 271-286.
Meyer, M., Libaers, D., Thijs, B., Grant, K., Glänzel, W. y Debackere, K. (2014). Origin and Emergence of Entrepreneurship as a Research Field. Scientometrics, 98(1), 473-485. doi:10.1007/s11192-013-1021-9.
Olivas-Ávila, J. A., Musi-Lechuga, B., Guillén-Riquelme, A. y Castro, A. (2012). Diferencias en la producción investigadora en tesis y artículos de los profesores funcionarios de Psicología en España en función del sexo. Anales de Psicología, 28(2), 597-603. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.28.2.132691
Autor, Miguel, S., González, C., Peñaranda-Ortega, M. y Quiñones-Vidal, E. (2013). Cobertura y solapamiento de Web of Science y Scopus en el análisis de la actividad científica española en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1025-1031. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.154911
Autor, Velasco, E., López, M. y Haba, J. (2009). Co-authorship and citation networks in Spanish history of science research. Scientometrics, 80(2), 373-383. DOI: 10.1007/s11192-008-2089-5
Peñaranda-Ortega, M., Autor y Quiñones Vidal, E. (2011). Construcción de una metodología para el estudio de la interdisciplinariedad en psicología. Edupsykhé. Revista de Psicología y Educación, 10(1), 97-116.
Purnell, P. J. y Quevedo-Blasco, R. (2013). Benefits to the Spanish research community of regional content expansion in Web of Science. International Journal of Clinical and Health Psychology, 13(2), 147-154.
Ruíz-Pérez, R., Martín-Martín, A. y Delgado López-Cózar, E. (2015). Las revistas universitarias en el marco de los criterios de evaluación de la actividad investigadora en España. Revista Española de Documentación Científica, 38(2). doi: http://dx.doi.org/10.3989/redc.2015.2.1191
Russell, J. N., Ainsworth, S. y Narváez-Berthelemot, N. (2006). Colaboración científica de la Universidad Nacional Autónoma de México y su política institucional. Revista Española de Documentación Científica, 29(1), 56-73. doi:10.3989/redc.2006.v29.i1
Sancho, R. (2001). Evaluación comparativa (Benchmarking) de las políticas nacionales de ciencia y tecnología en Europa. Revista Española de Documentación Científica, 24, 315-317. doi:10.3989/redc.2001.v24.i3
Sierra, J. C., Buela-Casal, G., Bermúdez, M. P. y Santos-Iglesias, P. (2009). Diferencias por sexo en los criterios y estándares de productividad científica y docente en profesores funcionarios en España. Psicothema, 21(1), 124-132
Subramanyan, K. (1983). Bibliometric studies of research collaboration: a review. Journal of Information Science, vol. 6(1), 33-38. doi: http:// dx.doi.org/10.1177/016555158300600105
Torres-Salinas, D., Muñoz-Muñoz, A. M. y Jiménez-Contreras, E. (2011). Análisis bibliométrico de la situación de las mujeres investigadoras de Ciencias Sociales y Jurídicas en España. Revista Española de Documentación Científica, 34(1), 11-28. doi: 10.3989/redc.2011.1.794
The works published in this journal are subject to the following terms:
1. The Publications Service of the University of Murcia (the publisher) retains the property rights (copyright) of published works, and encourages and enables the reuse of the same under the license specified in paragraph 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2022
2. The works are published in the online edition of the journal under a Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 (legal text). You can copy, use, distribute, transmit and publicly display, provided that: i) you cite the author and the original source of publication (journal, editorial and URL of the work), ii) are not used for commercial purposes, iii ) mentions the existence and specifications of this license.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
3. Conditions of self-archiving. Is allowed and encouraged the authors to disseminate electronically pre-print versions (version before being evaluated and sent to the journal) and / or post-print (version reviewed and accepted for publication) of their works before publication, as it encourages its earliest circulation and diffusion and thus a possible increase in its citation and scope between the academic community. RoMEO Color: Green.