Anxiety in Spanish EFL students in different university degree programs

Authors

  • Patricia Arnaiz Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Campus Obelisco. Facultad de Formación del Profesorado. Sta Juana de Arco s/n 35004 Las Palmas de Gran Canaria
  • Félix Guillén Universidad de Las Palmas de gran Canaria
DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.29.2.130791
Keywords: foreign language anxiety, FLCAS, Spanish EFL learners, degree programme, mark

Abstract

 

 

Researchers have studied the effects of anxiety on foreign language learning since the 1970's, and despite significant advances in approaches to language teaching, the literature continues to report the existence of language apprehension in the classroom and its debilitating effect on the learning process. However, very few studies have been developed in a socio-cultural context comparable to ours, namely, a Spanish university in which English is learnt. This study set out to examine and compare the feelings of anxiety experienced by university students enrolled in six different degree programs. A total of 200 students participated in this study. The data were collected using the Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) (Horwitz, Horwitz  and Cope, 1986). The analyses reveal, firstly, that all the students suffered from average anxiety levels; secondly, that only in one of the aspects is the anxiety level of participants with English as a main subject (i.e. chosen) lower than that of participants for whom English is a non-elective degree requirement; and in the third place, that the relationship between anxiety and the mark obtained by participants is stronger in the case of those who have English as a degree requirement. The implications of these results for a better understanding of anxiety and foreign language learning are discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia Arnaiz, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Campus Obelisco. Facultad de Formación del Profesorado. Sta Juana de Arco s/n 35004 Las Palmas de Gran Canaria

Patricia Arnaiz es Profesora Titular de Escuela Universitaria en la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Su Tesis Doctoral (2001) estuvo centrada en la producción oral de aprendices de inglés como lengua extranjera. Ha continuado investigando sobre este tema, como se refleja en el artículo “El efecto de la planificación en la expresión oral en alumnos de primaria” (2010, Porta Linguarum 14) y ha estudiado también otros aspectos relacionados con el proceso de enseñanza de le lengua extranjera, como se puede apreciar en algunos de sus libros: FRECONWIN Corpus Canario de Inglés Escrito (2004);  FRECONWIN Corpus Canario de Inglés Oral (2007); y El Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: adecuación del documento a la enseñanza universitaria (2009).

Félix Guillén, Universidad de Las Palmas de gran Canaria

Félix Guillén es Profesor Titular de Universidad en la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Doctor en Psicología desde 1991 y perteneciente al área de conocimiento de Psicología Básica. Sus principales líneas de investigación se centran en la ansiedad en distintos contextos sociales y educativos y el autoconcepto.  Es autor de varios libros y numerosos artículos publicados en revistas como Perceptual & Motor Skills, Psicothema, Journal Sport Behavior, Revista de Psicología del Deporte o Revista Mexicana de Psicología.

Published
28-04-2013
How to Cite
Arnaiz, P., & Guillén, F. (2013). Anxiety in Spanish EFL students in different university degree programs. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 29(2), 335–344. https://doi.org/10.6018/analesps.29.2.130791
Issue
Section
Clinical and Health Psychology

Most read articles by the same author(s)