School and immigration. A presentation of studies about linguistic development and linguistic interdependence processes

Authors

  • Ángel Huguet Universidad de Lleida
  • Judit Janés Universidad de Lleida
DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.29.2.130572
Keywords: Linguistic skills, interdependence, multilingualism, immigration.

Supporting Agencies

  • Ministerio de Ciencia e Innovación - Subdirección General de Proyectos de Investigación
  • a través del proyecto de investigación nº EDU2009-08669EDUC.

Abstract

The present work offers some data gathered from the few studies carried out in Spain on the relationship between immigration, language and school. Bearing in mind the demographic relevance of immigration in the country, we present results from different research projects, with special emphasis on the Catalan case.

The studies reported here focus on: i) the development of linguistic abilities in the language of instruction in schools, and ii) the analysis of linguistic interdependence processes. Finally, we put forward some suggestions with the aim of making some contribution to an in-depth debate on the issue. These proposals seek to improve and reconceptualise educational practice in multilingual classrooms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ángel Huguet, Universidad de Lleida

Ángel Huguet es Catedrático de Universidad del área de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Universidad de Lleida, siendo responsable de la línea de investigación “Plurilingüismo y Educación”. Su interés por el bilingüismo y el plurilingüismo, la enseñanza bilingüe, el aprendizaje de segundas lenguas, la psicolingüística y la sociolingüística, le han llevado a dirigir numerosos proyectos de investigación cuyos resultados se han plasmado en revistas de reconocido prestigio nacional e internacional.

Judit Janés, Universidad de Lleida

Judit Janés es Profesora Agregada (Contratada Doctora) del área de Psicología Evolutiva y de la Educación en la Universidad de Lleida y se encuentra integrada en la línea de investigación “Plurilingüismo, Interculturalidad y Educación” de dicha Universidad. Su línea de investigación se ha focalizado en el estudio de las actitudes lingüísticas en contextos bilingües y plurilingües, aspecto sobre el que desarrolló su Tesis Doctoral enfatizando el interés por  el caso de los escolares inmigrantes.
Published
28-04-2013
How to Cite
Huguet, Ángel, & Janés, J. (2013). School and immigration. A presentation of studies about linguistic development and linguistic interdependence processes. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 29(2), 393–403. https://doi.org/10.6018/analesps.29.2.130572
Issue
Section
Developmental and Educational Psychology