When a little says a lot: euphemisation in job titles
Abstract
In our high-speed society, heavily influenced by NICTs, job posting sites are one of the main resources employed by job seekers. Companies focus on writing enticing ads, favouring catchy titles often devoid of clarity, but which attract candidates. In this study, we analyse the designations used on these sites, focusing our attention on the form and the euphemistic uses of the designations at the service of a market economy. The rhetorical strategies adopted privilege deliberately imprecise titles, whose interpretation is not always obvious, but which favour a positive impact on the reader-candidate in the form of enticing offers. The semantic-pragmatic study proposed explores the reasons for these choices and the coexistence of different designations for a same profession or job.
Downloads
References
ALLAN, Keith & Kate BURRIDGE. 2006. Forbidden Words. Cambridge, Cambridge University Press.
BACRY, Patrick. 1992. Les figures de style et autres procédés stylistiques. Paris, Belin.
BONHOMME, Marc. 1998. Les Figures clés du discours. Paris, Seuil.
DELATTRE, Sylvie, Lucie de KERIMEL & Hoan GUILHEM. 2013. Les métiers en émergence. Hors-série, les référentiels des métiers cadres. Paris, APEC.
GRICE, Herbert Paul. 1979. "Logique et conversation" in Communications, nº 30, 57-72: <https://doi.org/10.3406/comm.1979.1446> [20/03/2023].
JAMET, Denis. 2010. "Historique et procédés linguistiques de l’euphémisme", in Jamet, Denis & Manuel Jobert (éd.). Empreintes de l’euphémisme. Tours et détours. Paris, L’Harmattan, 31-49.
JAMET, Denis & Manuel JOBERT. 2010. "Juste un petit mot sur l’euphémisme…", in Jamet, Denis & Manuel Jobert (éd.). Empreintes de l’euphémisme. Tours et détours. Paris, L’Harmattan, 11-28.
KERBRAT-ORECCHIONI, Catherine. 1996. La conversation. Paris, Seuil.
LAKOFF, George & Mark JOHNSON. 1980. Metaphors, we live by. Chicago & Londres, The University of Chicago Press.
LHUILLIER, Dominique. 2005. "Le ‘sale boulot’” in Travailler, nº 14, 73-98: <https://doi.org/10.3917/trav.014.0073> [15/03/2023].
LÓPEZ DÍAZ, Montserrat. 2014. "L’euphémisme, la langue de bois et le politiquement correct. Changements linguistiques et stratégies énonciatives" in L’Information grammaticale, nº 143, 47-55.
MATURANA, Humberto & Francisco Javier VARELA. 1994. L’arbre de la connaissance. Paris, Addison-Wesley.
PETIT ROBERT (Le). 2015. Dictionnaire alphabétique et analogique de la langue française. Paris, Le Robert: <https://www.lerobert.com> [15/03/2023].
RASTIER, François. 2001. "L’action et le sens pour une sémiotique des cultures", in Journal des anthropologues, nº 85-86, 183-219.
RODRÍGUEZ PEDREIRA, Nuria. 2016. "Les néologismes euphémiques dans les dénominations d'emploi", in La Linguistique, nº 52 (2), 201-221.
THOUMSIN, Laurence. 2019. Quelles stratégies faut-il mettre en place pour attirer et embaucher de nouveaux candidats vers des métiers en pénurie ? Cas Adecco. Mémoire, Faculté des sciences économiques, sociales, politiques et de communication, Université catholique de Louvain: <http://hdl.handle.net/2078.1/thesis:18580> [29/03/2023].
TURLAIS, Marie. 2021. "Les noms de métiers du type high executive: statut syntaxique du premier terme", in ELIS - Échanges de linguistique en Sorbonne, vol. VII, nº 7, 18-33: <https://hal.science/hal-03475033> [17/03/2023].
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.