The construction of the political role on Twitter: four French and Spanish cases

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/analesff.572441
Keywords: Discurso político, Twitter, Análisis del discurso, Discurso digital, microblogging

Supporting Agencies

  • Université d'Almeria

Abstract

The discourse on Twitter has shown that the transmission of information, opinions, and values is not proportional to the length of that discourse. The microblogging platform integrates other techno-discursive éléments (Paveau, 2013) that expand the message and go beyond a purely logocentric approach. In political discourse, both men and women have become prominent users of this social media platform. This paper provides an analysis of the discourse of four top-ranking figures in French and Spanish politics : the two current presidents (Emmanuel Macron and Pedro Sánchez) and the two opposition leaders (Marine Le Pen and Alberto Núñez Feijóo). Drawing from a corpus of tweets published by these public figures on their official personal accounts over the same perior, our methodological approach aims to decipher how these political figures outline their public image (ethos), the similarities and differences between them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Loreto Cantón Rodríguez

María Loreto Cantón Rodríguez, profesora titular de universidad la Universidad de Almeríay doctora en Filologia Francesa por la Universidad de Granada. Dos líneas de investigación avalan su trayectoria docente e investigadora. La literatura contemporánea francófona y el francés para fines específicos. 

En la actualidad Directora del Centro de Lenguas de la Universidad de Almería y miembro del consejo de dirección de la misma.

 

Antonia María Sánchez Villanueva, Universidad de Almería

Antonia Sánchez Villanueva es profesora asociada del Área de Filología Francesa de la Universidad de Almería. Es doctora en Ciencias Humanas y Sociales, licenciada en Filología Francesa y en Filología Románica por la Universidad de Granada y licenciada en Periodismo por la Universidad de Murcia.  Posee también el DEA de Doctorado en Lengua y Literatura Española por la Universidad de Almería y un posgrado en Dirección de Comunicación por la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Sus investigaciones se orientan hacia el análisis del discurso político comparado en francés y en español, con publicaciones en revistas científicas y en obras colectivas. Cuenta también con una amplia experiencia profesional como periodista en prensa, radio y televisión.

 

References

BOYD, danah & CRAWFORD, Kate. 2012. “Critical questions for big data” in Information, Communication & Society, nº 15 (5), 662-679: DOI:10.1080/1369118X.2012.678878

CEIA, Vanessa; MOTA, Thyago & LEWIS, Rhian. 2022. “Style and rhetoric of Spanish Politics on Twitter” in Digital Studies/Le champ numérique, nº 12 (1), 1-36: DOI: https://doi.org/10.16995/dscn.8097OYD

CHARAUDEAU, Patrick. 2005. Le discours politique. Les masques du pouvoir. Paris, Vuibert.

CHARAUDEAU, Patrick. 2006. “Identité sociale et identité discursive, le fondement de la compétence communicationnelle” in Gragoatá, nº 21, 339-354.

DAKHLIA, Jamil. 2017. “Comptes personnels et enjeux publics: la communication de responsables politiques sur Twitter” in Burger, Marcel (éd.) Discours des réseaux sociaux: enjeux publics, politiques et médiatiques, 109-139. Louvain-la-Neuve, De Boeck Supérieur: https://doi.org/10.3917/dbu.thorn.2017.01.0109

DAYTER, Daria. 2014. “Self-praise in microblogging” in Journal of Pragmatics, nº 61, 91-102: https://doi.org/10.1016/j.pragma.2013.11.021

MERCIER, Arnaud. 2015. “Twitter, espace politique, espace polémique” in Les cahiers du numérique, nº 11(4), 145-168: DOI:10.3166/LCN.11.4.145‐168

PAVEAU, Marie-Anne. 2013a. “Genre de discours et technologie discursive. Tweet, twittécriture et twittérature” in Pratiques, nº 157-158, 7-30: <http://journals.openedition.org/pratiques/3533> [11-03-2023].

PAVEAU, Marie-Anne. 2013b. “Technodiscursivités natives sur Twitter. Une écologie du discours numérique” in Liénard, F. (coord.) Culture, identity and digital writing, Epistémè, nº 9, 139-176: < Technodiscursivités natives sur Twitter. Une écologie du discours numérique - Archive ouverte HAL> [11-03-2023]

RENOBELL, Victor. 2021. “Análisis del discurso político en Twitter en España: el caso de las elecciones generales de abril de 2019” in Revista de Estudios Públicos, nº 194, 283-302: https://doi.org/10.18042/cepc/rep.194.10

RODRÍGUEZ SOMOLINOS, Amalia. 2011. “Présentation: Les marqueurs du discours -approches contrastives” in Langages, 184, nº 4, 3-12: https://doi.org/10.3917/lang.184.0003

ROGINSKY, Sandrine & DE COCK, Barbara. 2015. “Faire campagne sur Twitter. Modalités d’énonciation et mises en récit des candidats à l’élection européenne” in Les cahiers du numérique, nº 11 (4), 119-144: DOI:10.3166/LCN.9.4.119‐144

Published
11-12-2023
How to Cite
Cantón Rodríguez, M. L. ., & Sánchez Villanueva, A. M. . (2023). The construction of the political role on Twitter: four French and Spanish cases. Anales de Filología Francesa, 31. https://doi.org/10.6018/analesff.572441
Issue
Section
Le petit et le bref dans les domaines linguistique et traductologique. Ses implications didactiques dans les nouvelles technologies