Generic imprecisions and indeterminacy in Villiers de l'Isle-Adam: the Contes cruels
Abstract
The prose poem, a genre born in the mid-19th century, experienced a true explosion of publications in the second half of this century. However, since the theory that supports the genre was not yet well established, we will find throughout the 19th century a range of generic categories that intersect, among which are the prose poem, lyrical prose, the short story, the short novel, short text or poetic prose. In the 20th century, literary critics propose certain textual features that seem mandatory to define a true prose poem. This work of categorization in a theory of genres has allowed theorists to separate the prose poem from the other generic labels. In this communication we want to review the Contes cruels de Villiers de l'Isle-Adam in search of arguments that could confirm if the stories contained in this collection correspond to the generic label of short stories or if, on the contrary, the categorization of certain texts should be rethought.
Downloads
References
BERNARD, Suzanne. 1959. Le poème en prose de Baudelaire jusqu’à nos jours. Paris, Nizet.
BERTRAND, Louis. 1869 [1842]. Gaspard de la Nuit. Paris, René Pincebourde, édition critique par Charles Asselineau.
CARCO, Francis. 1945. “Poètes en prose” in Revue de Paris, nº 6, 1-12.
GODENNE, René. 1974. La nouvelle française. Paris, Presses Universitaires de France.
MORICE, Charles. 1889. La littérature de tout à l’heure. Paris, Perrin et Cie.
PARAÍSO, Isabel. 1985. El verso libre hispánico. Orígenes y corrientes. Madrid, Gredos.
PAVIE, André. 1908. “Sainte-Beuve et Aloysius Bertrand” in Revue des études historiques, nº mai-juin, 245-258.
POE, Edgar Allan. 1899 [1850]. “The poetic principle” in Ingram, John Henry (éd.). The Works of Edgar Allan Poe III. Londres, A. & C. Black.
ROUMETTE, Julien. 2001. Les poèmes en prose. Paris, Ellipses.
SANDRAS, Michel. 1995. Lire le poème en prose. Paris, Dunod.
SCOTT, Clive. 1976. “The Prose Poem and Free Verse” in Bradbury, Malcolm & James McFarlane (éds.). Modernism: a guide to European Literature (1830-1930). Londres, Penguin.
VADÉ, Yves. 1996. Le poème en prose et ses territoires. Paris, Bélin.
VILLIERS DE L’ISLE-ADAM, Auguste. 1883. Contes cruels. Paris, Calmann Lévy, Éditeur.
WYZEWA, Théodore de. 1893. “Les Livres nouveaux. De quelques livres bien écrits” in Revue politique et littéraire. Revue bleue, nº 27, 852-854.
YAOUANQ TAMBY, Émilie. 2011. L’indétermination générique dans la prose poétique du symbolisme et du modernisme (domaines francophone et hispanophone, 1885-1914). Thèse de doctorat, Université Paris-Sorbonne.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.