Stereotypes of Black People and Black Women in Brin d’amour and Histoire de la femme cannibale, between continuation and the wish of change
Supporting Agencies
- Universidad de Castilla La Mancha
Abstract
The purpose of this paper is to study, from a comparative perspective, the stereotypes of Black People and Black Women in the novels Brin d’amour and Histoire de la femme cannibale, by Raphaël Constant and Maryse Condé, two Antillean contemporary writers. After having introduced the methodological frame, the analysis will show the elements those stereotypes consist of, such as the actions and thoughts of characters and their relationships. Besides, characters of each novel will represent opposite views of the depicted reality, which results in an ideological antithesis. This is also the case between the main character of the two novels: Lysiane and Rosélie. The first, from the beginning, symbolises indignation and revolt against women conditions, white the second identifies herself with lack of confidence and submission. However, in the end both characters will fight for freedom. These two novels can be considered as literary acts opposed to discrimination against black people and women.
Downloads
References
AMOSSY, Ruth & Anne HERSCHBERG PIERROT. 2011. Stéréotypes et clichés. Paris, Armand Colin.
AMOSSY, Ruth. 1991. Les idées reçues: sémiologie du stéréotype. Paris, Nathan
AMOSSY, Ruth. 2014. Apologie de la polémique. Paris, PUF.
COLIN, Katell. 2010. “D’une rive à l’autre: le sujet antillais face à l’Afrique, entre idem et alter” in Ethnologies, vol. XXXI, nº 2, 43–67 < https://id.erudit.org/iderudit/039365ar >
CONDÉ, Maryse. 2003. Histoire de la femme cannibale. Paris, Mercure de France-Folio.
CONFIANT, Raphaël. 2001. Brin d’amour. Paris, Mercure de France.
DUFAYS, Jean-Louis. 1994. Stéréotype et lecture. Lièges, Mardaga.
DUFAYS, Jean-Louis. 2011. Stéréotype et lecture. Essai sur la réception littéraire. Berne, Peter Lang.
GIRAUD, Michel. 1997. “La créolité: une rupture en trompe-l’œil” in Cahiers d'études africaines, vol. XXXVII, n°148, 795-811. < https://www.persee.fr/doc/cea_0008-0055_1997_num_37_148_1833 >
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.