Armand Salacrou: from “dedramatization” to “redramatization” of drama
Supporting Agencies
- Université de Łódź
Abstract
The author of the article analyses two pieces by Armand Salacrou, L'Inconnue d'Arras et Sens interdit, which, contrary to“absolute drama”, are part of the new paradigm of “drama-of-the-life”. By renouncing the canonical form of drama, the French writer deconstructs the classic fable to attract public’s attention not to action in the traditional sense of the word but to the analysisof the human’s soul. What is more, it challenges the individual character, defined by a psychology, in favor of an alienated character with multiple facets. Thus, we are witnessing a drama which is no longer agonistic but ontological, the “acting character” giving way to the “passive character”. The implementation of some operations of “dedramatization” (retrospection, anticipation, decomposition of the character) does not aim at the annihilation of the genre, but at its enlargement which allows it (following crises which it undergoes) to reinvent itself (redramatization) and to better express the disappointments of the modern man.
Downloads
References
DEJEAN, Jean-Luc. 1971. Le théâtre français d’aujourd’hui. Paris, Éditions Fernand Nathan.
GARCIN-MARROU, Flore. 2013. “Le drame émancipé” in Études théâtrales, no 56-57.
GRAVIER, Maurice. 1984. “L’expressionnisme dramatique en France entre les deux guerres” in L’expressionnisme dans le théâtre européen, (éd. D. Bablet, J. Jacquot) Paris, Éditions du Centre National de la Recherche Scientifique.
JACQUART, Emmanuel. 2010. Le théâtre de dérision. Paris, Gallimard
JOMARON, Jacqueline de. 1992. “En quête de textes” in Le théâtre en France. Paris, Armand Colin.
KRAHMER, Catherine. 2001. Strindberg et Böcklin, Embarquement pour l’Île des morts, Paris, l’Échoppe.
MIGNON, Paul-Louis. 1960. Salacrou. Paris, Gallimard.
RADINE, Serge. 1951. Anouilh, Lenormand, Salacrou. Trois dramaturges à la recherche de leur vérité, Genève-Paris, Trois Collines.
SALACROU, Armand. 1952. Sens interdit, ou les âges de la vie. Paris, Gallimard.
SALACROU, Armand. 1954. “Mes certitudes et incertitudes”, in Théâtre 6. Paris, Gallimard.
SALACROU, Armand. 1968. L’Inconnue d’Arras. Paris, Gallimard.
SARRAZAC, Jean-Pierre.1989. Théâtres intimes. Arles, Actes Sud.
SARRAZAC, Jean-Pierre. 2012. Poétique du drame moderne. De Henrik Ibsen à Bernard-Marie Koltès, Paris, Éditions du Seuil.
SIMON, Yoland. 2013. “Nous ne lisions pas Salacrou” in Anton Sonia. Le territoire littéraire du Havre dans la première moitié du XXe siècle, Presses universitaires de Rouen et du Havre.
STRINDBERG, August. 1983. Le Chemin de Damas I, trad. A. Jolivet, M. Gravier, Paris, L’Arche.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.