Rhythm in African poetry: between monotony and dynamism
Supporting Agencies
- Université Félix Houphouët-Boigny (côte d’ivoire)
Abstract
Rhythm, at the heart of the text, is an issue that is rarely addressed for its own sake. Yet, although it has no meaning, the role of rhythm in the construction of meaning in the text is most essential. It is thus that the rhythm, in the absence of meaning, makes sense, however, by the way it intervenes in the sequence of text. It is in this respect that a number of questions are resolved within the text, particularly those relating to the fixing of meaning, as well as those relating to the expression of obsession and emotion. These are all questions which concern our present reflection, through two essential points on this subject and which lead us, in the first place, to question the problem of the construction of the balance between the content and the form in the textual sequences; second, the process at the end of which the emotional category takes birth, condition of the aesthetic pleasure of the text.
Downloads
References
Alexandre, Pierre. 1967. langue et langage en Afrique noire. Paris, Payot.
Cohen, Jean. 1966. Structure du langage poétique. Paris, Flammarion.
Combettes, Bernard. 1983. Pour une grammaire textuelle. La progression thématique. Louvain-la-Neuve, De Boeck-Duculot.
Deguy, Michel. 1974. “figures du rythme, rythme des figures”, in Revue de langue française, n°23.
Delas, Daniel. 1991. “ silence et rythme ”, in Ritm n°1, Nanterre, 1991, 11-20.
Grammont, Maurice. 1965. Petit traité de versification française. Paris, Armand Colin.
Gusine Gawdat, Osman. 1978. « le rythme », l’Afrique dans l’univers poétique de L.S. Senghor. Abidjan, NEA.
Kotchy, Barthélémy. 1989. “Rythme et idéologie”, in Lire G. Léon Damas, CEDA.
Meschonnic, Henri et Dessons, Gérard. 1998. Traité du rythme, des vers des proses. Paris, Dunod.
Meschonnic, Henri. 1982. Critique du rythme « anthropologie linguistique du langage ». Verdier.
Molinié, Georges. 1997. Éléments de stylistique française. Paris, PUF.
Pineau, Joseph. 1979. Le mouvement rythmique en français. Principes et méthodes des analyses. Paris.
Prak-Derrington, Emmanuelle. 2015. “ anaphore, épiphore & Co ”, pratiques, 165-166, [consulté le 19 avril 2019] http://journals.openedition.org/pratiques/2554;doi: 10.4000/pratiques.2554
Senghor, Léopold Senghor.1964. Liberté 1: Négritude et humanisme. Paris, Seuil.
Senghor, Léopold Senghor.1990. “ Postface à Éthiopiques”, in Poèmes, Paris, Seuil.
Tillot, Renée. Le rythme dans la poésie de L. S. Senghor. Abidjan, NEA.
Zadi Zaourou, Bernard. 1978. Césaire entre deux cultures. Abidjan-Dakar, NEA.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.