Self writing and violation of the private life of others or the judicialization of autofiction: Christine Angot’s Les Petits and Marcela Iacub’s Belle et Bête
Supporting Agencies
- Université de Douala
Abstract
This article focuses on the judiciarization of two autofictions: Christine Angot’s Les Petits and Marcela Iacub’s Belle et Bête. These scandalous novels have each been the subject of a lawsuit for violation of the private life of the identifiable characters portrayed therein. The former cynically overexposes the life of Elise Bidoit, the ex-wife of Angot's companion. The second is the shameless and provocative story of an ephemeral love between Iacub and the former director of the International Monetary Fund (IMF), Dominique Strauss-Khan. We have jointly mobilise certain aspects of the auctorial posture (Meizoz, 2011) and the critical reception (Jauss, 1990) to carry out ours analyzes. Thus, it turns out that Angot and Iacub, as two executioners, operated, each in his own way, a cynical literary maneuver aimed primarily at harming their victims or literary preys.
Downloads
References
Références bibliographiques
Angot, Christine. 2011. Les Petits. Paris, Flammarion.
Beigbeder, Frédéric. 2000. 99 Francs. Paris, Gallimard.
Bataille, Georges. La Littérature et le Mal. Paris, Gallimard.
Darmon, Jean-Charles (dir.). 2013. Figures de l’imposture. Entre philosophie, littérature et sciences. Paris, Éditions Desjonquères.
Debord, Guy. 1967. La Société du spectacle. Paris, Buchet/Chastel
Dubois, Jacques. 2011. ‘‘ Christine Angot : l’enjeu du hors-jeu’’, in COnTEXTES [En ligne],9,URL :< http://journals.openedition.org/contextes/4789;DOI :10.4000/contextes.4789> [27/08/2018]
Fraisse, Emmanuel & Bernard Mouralis. 2001. Questions générales de littérature. Paris, Gallimard.
Gori, Roland. 2015[2013]. La Fabrique des imposteurs. Paris, Actes Sud.
Hauss, Hans Robert. 1990[1967]. Pour une esthétique de la réception. Paris, Gallimard.
Iacub, Marcela. 2013. Belle et Bête. Paris, Stock.
Iser, Wolfgang. 1995[1972]. L’Acte de la Lecture : théorie de l’effet esthétique. Bruxelles : Mardaga.
Jakobson, Roman. 1963. Essais de linguistique générale. Paris, Minuit.
Jeandillou, Jean-François. 1994. Esthétique de la mystification, tactique et stratégies littéraires. Paris, Minuit.
Meizoz, Jérôme. 2011. La Fabrique des singularités. Postures littéraires II. Slatkine, Genève.
Ouellet, Pierre (dir.). 2012. L'emportement. Exaltation et irritation dans la parole littéraire. Montréal, VLB Éditeur.
<http://www.leparisien.fr/dsk-la-chute/dsk-la-justice-se-penche-aujourd-hui-sur-le-livre-de-marcela-iacub-26-02-2013-2599763.php> [28/08/2018]
<http://www.lepoint.fr/politique/exclusif-dsk-sa-lettre-ouverte-a-jean-daniel-21-02-2013-1630458_20.php> [23/08/2018]
<http://tempsreel.nouvelobs.com/l-affaire-dsk/20130220.obs9474/exclusif-dsk-par-marcela-iacub-un-etre-double-mi-homme-mi-cochon.html> [18/08/2018]
<https://www.nouvelobs.com/justice/l-affaire-dsk/20130221.OBS9635/le-texte-de-marcela-iacub-sur-dsk-est-un-tres-grand-livre.html> [31/03/2019]
<http://www.slate.fr/france/68787/mail-marcela-iacub-dsk-belle-bete-livre-pas-interdit> [31/03/2019].
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.