AMOUR RÉTROSPECTIF, AMBIGUÏTÉ ET INTERTEXTUALITÉ DANS LE RÉCIT FANTASTIQUE
Abstract
Certain fantastic short stories by Mérimée, Gautier and Maupassant offer a peculiar vision of love and women, the latter represented as resusitated dead or as animated statues; an ideal and absolute dream, fusion of the antagonic forces of love and death. The beloved’s resurrection through the force of desire is a recurrent theme in Gautier’s imagery: a retrospective love which transports characters to an intemporal past. Ambiguity and uncertainty are also inherent to fantastic stories. In this respect, in this paper I examine narrative strategies –lexical devices, figurative language, etc.- that create a supernatural atmosphere. Intertextuality is also an essential element in fantastic fiction. In the works analysed there are passages reproduced to the letter, or even figurative representations –paintings, drawings- included as an independent story within the main story, thus establishing an intertextual dialogic relation among the different parts of the story and adding to the cryptic nature of the narration.Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.