DIGITAL BOOKS RELY ON SOCIAL READING TO FIND NEW SUCCESS PROPOSALS AND FORMATS

Authors

  • Berta García Orosa Universidad de Santiago de Compostela
  • Xosé López García Universidad de Santiago de Compostela
DOI: https://doi.org/10.6018/analesdoc.19.2.246351
Keywords: libro digital, lectura social, interactividad, internet, transmedia, web 2.0

Supporting Agencies

  • Digital book
  • social reading
  • interactivity
  • Internet
  • transmedia
  • web 2.0

Abstract

Digital reading development has reached turning point. In view of the recent data, the edition of electronic books has dropped for the second consecutive year in 2014, while paper books production has increased (MECD, 2015). The last report from the Fundación Telefónica (2015) points out that six out ten Spanish people prefer printed books instead of the digital ones. This article presents the symptoms of a possible change of tendency in digital books. There is a need for a new digital ecosystem of digital texts production and reception. Its major focus should be the social reading, understood as a space for reception, interpretation, and creation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Berta García Orosa, Universidad de Santiago de Compostela

Profesora titular del Departamento de Ciencias de la Comunicación. Universidad de Santiago de Compostela.

References

ALONSO-ARÉVALO, J.; CORDÓN GARCÍA, J.A. y GÓMEZ DÍAZ, R. Comparación de los hábitos y perfil del lector digital entre Estados Unidos y España. Anales de Documentación, 2014, vol. 17, nº 1.

ARMSTRONG, C. y LONSDALE, R. Establishing methods for future studies on the impact of e-books Information Automation Limited. London: JISC national e-books observatory projects, 2009.

CASSANY, D. Prácticas lectoras democratizadoras. Textos de Didáctica de la Lengua y de la Literatura, 2011, nº 58, p. 29-40.

CORDÓN, J.A. Libros electrónicos: una realidad emergente. Anuario ThinkEPI, 2010, vol. 4, p. 130-138.

FEDERACIÓN DE GREMIOS DE EDITORES ESPAÑOLES. Avance de los resultados del análisis del mercado editorial español en 2014 [en línea]. Disponible en: <http://www.mecd.gob.es/cultura-mecd/dms/mecd/cultura-mecd/areas-cultura/libro/mc/observatoriolect/redirige/destacados/2015/julio/mundo-libro/MercadoLibro-2014/Comercio-Interior-del-Libro--Avance-2014/Comercio%20Interior%20del%20Libro.%20Avance%202014.pptx> [Consulta: 7 de diciembre de 2015].

FEDERACIÓN DE GREMIOS DE EDITORES ESPAÑOLES. Informe sobre comercio interior del libro en España [en línea]. Disponible en: <http://www.federacioneditores.org/0_Resources/Documentos/ComercioInterior2013.pdf> [Consulta: 7 de diciembre de 2015].

GARCÍA RODRÍGUEZ, A. El papel de las plataformas de distribución y venta en la promoción del libro electrónico infantil y juvenil. Anales de Documentación, 2013, vol. 16, p. 1.

GÓMEZ-ESCALONILLA, G. El sector editorial de libros: posiciones defensivas frente al reto de las nuevas redes. Revista Telos, 2002, nº 53.

JIMÉNEZ, H.; MARTÍN, B. y PALAO, Í. Observatorio de la piratería. Resumen ejecutivo 2014 [en línea]. Disponible en: <http://www.federacioneditores.org/0_Resources/Documentos/Observatoriodepirateria2014.pdf> [Consulta: 7 de diciembre de 2015].

MANGEN, A.; WALGERMO, B. y KOLBJøNNICK, K. Reading linear text on paper versus computer screen: effects on reading comprehension. International Journal of Educational Research, 2013, vol. 58, p. 61–66.

MANGEN, A. y KUIKEN, D. Lost in the iPad: Narrative engagement on paper and tablet. Scientific Study of Literature, 2014, vol. 4, nº 2, p. 150-177.

MANGEN, A. y VAN DER WEEL, A. Why don’t we read hypertext novels? Forthcoming in Convergence. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 2015, vol. 25, p. 1-16.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE. El sector del libro en España 2013-2015. Madrid: Observatorio de la Lectura y el Libro, 2015. Disponible en: <http://www.mecd.gob.es/dms/mecd/cultura-mecd/areas-cultura/libro/mc/observatoriolect/redirige/estudios-e-informes/elaborados-por-el-observatoriolect/sector-libro-abril2015/sector-libro-abril2015.pdf> [Consulta: 7 de diciembre de 2015].

MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE. Panorámica de la edición española de libros 2014, 2015. Disponible en: <https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=14904C> [Consulta: 7 de diciembre de 2015].

PEREDA, C. El inventor del Kindle lee en papel [en línea]. Disponible en: <http://cultura.elpais.com/cultura/2015/04/17/actualidad/1429298616_978672.html> [Consulta: 7 de diciembre de 2015].

RIDEOUT, V. Children, Teens, and Reading. A Common sense media research brief. San Francisco: Common sense media, 2014.

ROJAS, M.J.; YUSTE, E.; VÁZQUEZ, J.A. y CELAYA, J. Nuevos modelos de negocio en la era digital. Madrid: Dosdoce, 2014.

VV. AA. La Sociedad de la Información en España 2014. Barcelona: Ariel, 2015.

WARREN, J. Innovation and the future of e-books. The International Journal of the book, 2009, vol. 6, nº 1, p. 83-93.

WARREN, J. The progression of digital publishing: innovation and the e-volution of e-books. The International Journal of the book, 2010, vol. 7, nº 4, p. 37-53.

ZIDEN, A.A. y KHALID, N.K. E-Book As Learning Tool: A Review And Focus For Future Research. The Online Journal of Distance Education and e-Learning, 2014, vol. 2, nº 4, p. 19-33.

Published
21-07-2016
How to Cite
García Orosa, B., & López García, X. (2016). DIGITAL BOOKS RELY ON SOCIAL READING TO FIND NEW SUCCESS PROPOSALS AND FORMATS. Information Science Journal, 19(2). https://doi.org/10.6018/analesdoc.19.2.246351
Issue
Section
Articles

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
41%
33%
Days to publication 
217
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Anales de Documentación
Publisher 
Ediciones de la Universidad de Murcia (Editum)