APPROXIMATIONS TO THE USES OF TWITTER BY UNIVERSITY LIBRARIES IN ARGENTINA.

Authors

  • Claudia Nora Laudano Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (UNLP-CONICET). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (FaHCE). Universidad Nacional de La Plata (UNLP)
  • Javier Planas Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (UNLP-CONICET). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (FaHCE). Universidad Nacional de La Plata (UNLP)
  • María Inés Kessler Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (UNLP-CONICET). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (FaHCE). Universidad Nacional de La Plata (UNLP)
DOI: https://doi.org/10.6018/analesdoc.19.2.246291
Keywords: social media, Twitter, university libraries, communication, Argentina

Supporting Agencies

  • Programa de Incentivos del Ministerio de Educación de la Nación Argentina
  • H/664
  • “Usos y aplicaciones de tecnologías infocomunicacionales en bibliotecas argentinas. Relaciones con los contenidos curriculares en las carreras de Bibliotecología”

Abstract

This article analyses the main uses of the social media Twitter in university libraries in Argentina. After revising existing literature, we outline the research methods used to identify whether libraries are currently adopting Twitter and how it is being used. We focus on the following areas: the starting date of the activity, basic institutional data, visibility and access to Twitter from the library web, the quantity of tweets over time, those "followed" and those "following" and quantity and type of posts during the period of time selected for research. The results show that few libraries have used Twitter and their use of this media tool has generally been unplanned, mostly for spreading information rather than interaction. It also stresses that despite an extensive literature on what are considered good practices, generally they are not taken by the institutions. At last, we propose further research in this area to widen our knowledge of the daily use of Twitter among librarians.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Claudia Nora Laudano, Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (UNLP-CONICET). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (FaHCE). Universidad Nacional de La Plata (UNLP)

Doctoranda en Ciencias Sociales (UNLP Argentina). 

Mg. en Ciencias Sociales (Flacso, Argentina) Licenciada en Comunicación Social (UNLP). Prof. Titular por concurso e Investigadora. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (UNLP-CONICET). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (FaHCE). Universidad Nacional de La Plata (UNLP), Argentina. 

Javier Planas, Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (UNLP-CONICET). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (FaHCE). Universidad Nacional de La Plata (UNLP)

Doctor en Ciencias Sociales (FaHCE. UNLP. Argentina)

Magister en Ciencias Sociales (FaHCE. UNLP. Argentina)

Licenciado en Bibliotecología y Ciencia de la Información. (FaHCE. UNLP. Argentina)

Docente e Investigador Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (UNLP-CONICET). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (FaHCE). Universidad Nacional de La Plata (UNLP), Argentina.

Director de la Revista Palabra Clave (La Plata)

 

 

 

María Inés Kessler, Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (UNLP-CONICET). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (FaHCE). Universidad Nacional de La Plata (UNLP)

Licenciada en Bibliotecología y Ciencia de la Información. (FaHCE. UNLP. Argentina)

Docente. (FaHCE. UNLP. Argentina)

Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (UNLP-CONICET). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (FaHCE). Universidad Nacional de La Plata (UNLP), Argentina.

 

References

AHARONY, N. Twitter Use in Libraries: An Exploratory Analysis. Journal of Web Librarianship, 2010, vol. 4, nº 4, p. 333-350.

ALVIM, L. Da blogosfera ao Facebook: o paradigma da comunicação nas bibliotecas portuguesas. Cadernos de bibiblioteconomia, arquivìstica e documentacao, 2009/2010, p. 29-59.

BODNAR, J. y DOSHI, A. Asking the right questions: a critique of Facebook, social media, and libraries. Public services quaterly, 2011, vol. 7, nº 3, p. 102-110.

CAVANAGH, M. Micro-blogging practices in Canadian public libraries: A national snapshot. Journal of Librarianship and Information Science, 2014, p. 1-13.

CHEN, D.Y.T.; CHU, S.K.W. y XU, S.K. How do libraries use social networking sites to interact with users. ASIS&T Annual Meeting, 2012, 28 al 31 de octubre de 2012. [en línea]. Disponible en: <https://www.asis.org/asist2012/proceedings/Submissions/85.pdf>. [Consulta: 10 de marzo de 2015].

DEL BOSQUE, D.; LEIF, S.A. y SKARL, S. Libraries atwitter: Trends in academic library tweeting. Reference Services Review, 2012, vol. 40, nº 2, p. 199-213.

DE FRANCESCHI, A. #Biblioteca #Usuarios: Twitter en bibliotecas universitarias argentinas: la interacción con los usuarios. 2014. [en línea] Disponible en: <http://eprints.rclis.org/24008/>. [Consulta: 20 de febrero de 2015].

DE VOLDER, C.; GONZÁLEZ TERÁN, Y. y GUTIÉRREZ, F.G. Microblogging: el caso Twitter en bibliotecas universitarias argentinas [en línea]. Disponible en: <http://eprints.rclis.org/18020/>. [Consulta: 25 de febrero de 2015].

FIELDS, E. A unique Twitter use for reference services. Library Hi Tech News, 2010, vol. 27, nº 6-7, p. 14-15.

FORRESTAL, V. Making Twitter Work: A Guide for the Uninitiated, the Skeptical, and the Pragmatic. The Reference Librarian, 2011, vol. 52, nº 1-2, p. 146-151.

HAGMAN, J. Joining the Twitter Conversation. Public Services Quarterly, 2012, vol. 8, nº 1, p. 78-85.

LAUDANO, C.N.; CORDA, M.C.; PLANAS, J. y KESSLER, M.I. Los usos de la red social Facebook en las bibliotecas de institutos y centros de investigación en Argentina. Palabra Clave (La Plata), 2014, vol. 4, n° 1, p. 20-32. [en línea]. Disponible en: <http://www.palabraclave.fahce.unlp.edu.ar/article/view/PCv4n1a02/6174>. [Consulta: 15 de marzo de 2015].

LAUDANO, C.N.; CORDA, M.C.; PLANAS, J. y KESSLER, M.I. Los usos de la red social Facebook por parte de bibliotecas universitarias argentinas. Reflexiones en torno a las dinámicas comunicativas en la Web 2.0. Revista Interamericana de Bibliotecología. En prensa.

MARGAIX ARNAL, D. Las bibliotecas universitarias y Facebook: cómo y por qué estar presentes. El profesional de la información, 2008, vol. 17, nº 6, p. 589-601.

MATHEWS, B. Twitter and the Library: Thoughts on the Syndicated Lifestyle. Journal of Web Librarianship, 2008, vol. 2, nº 4, p. 589-593.

SEWELL, R.R. Who is following us? Data mining a library's Twitter followers. Library Hi Tech, 2013, vol. 31, nº 1, p. 160-170. [en línea]. Disponible en: <http://dx.doi.org/10.1108/07378831311303994>. [Consulta: 18 de marzo de 2015].

STUART, D. What are libraries doing on Twitter? Online (Weston, CT), 2010, vol. 34, nº 1, p. 45.

STVILIA B. y GIBRADZE, L. What do academic libraries tweet about, and what makes a library tweet useful? Library & Information Science Research, 2014, vol. 36, nº 3-4, p. 136-141.

VERISHAGEN, N. y HANK, C. Are there birds in the library? The extent of Twitter adoption and use by Canadian academic libraries, First Monday, 2014, vol. 19, nº 11. [en línea]. Disponible en: <http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/4945/4161>. [Consulta: 20 de marzo de 2015].

WADDELL, D.; BARNES, M. y KHAN-KERNAHAN, S. Tapping into the Power of Twitter: A Look at Its Potential in Canadian Health Libraries. Partnership: The Canadian Journal of Library and Information Practice and Research, 2012, vol. 7, nº 2, p. 1-12.

WAN, G. How academic libraries reach users on Facebook. College & undergraduate libraries, vol. 18, n° 4, p. 307-318.

Published
25-07-2016
How to Cite
Laudano, C. N., Planas, J., & Kessler, M. I. (2016). APPROXIMATIONS TO THE USES OF TWITTER BY UNIVERSITY LIBRARIES IN ARGENTINA. Information Science Journal, 19(2). https://doi.org/10.6018/analesdoc.19.2.246291
Issue
Section
Articles

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
41%
33%
Days to publication 
221
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Anales de Documentación
Publisher 
Ediciones de la Universidad de Murcia (Editum)