Etnoturismo: una aproximación a las oportunidades y amenazas que implica para las culturas indígenas

  • Doris Isabel Acuña Medina Universidad de La Guajira. Colombia
  • Piedad Felisinda Gañán Rojo Universidad Pontificia Bolivariana. Colombia
  • Syra Bibiana Arango Alzate Universidad Pontificia Bolivariana. Colombia
Palabras clave: turismo, etnoturismo, innovación, oportunidades, amenazas.

Resumen

Este estudio, primera aproximación de su tipo realizada a partir del análisis bibliográfico de información científica especializada en la temática, examina potenciales oportunidades y amenazas que enfrenta el etnoturismo a nivel mundial, que deben ser consideradas cuyo se desee promover actividades de transferencia, apropiación de tecnología o innovación, porque se constituirán bien sea en vectores de cambio o en elementos a superar. Debates del tema serían importantes para que micro y pequeñas organizaciones étnicas sean competitivas logryo cambios del sistema con equidad y justicia social.

Citas

AITCHISON, C. (2007): «Marking difference or making a difference: Constructing places, policies y knowledge of inclusion, exclusion y social justice in leisure, sport y tourism», en The critical turn in tourism studies: Innovative research methods. Oxford, USA. Elsevier, pp. 77-90.

ALSOS, G.A., EIDE, D. y MADSEN, E.L. (Eds.) (2014): «Introduction: innovation in tourism industries», en Hybook of Research on Innovation in Tourism Industries. USA, Edward Elgar Publishing, pp. 1-24.

ÁVILA, J.C. (2012): «La doble dimensión de una capacidad organizacional: evidencias de una organización sin ánimo de lucro que compite en el mercado», Cuadernos de Administración, vol. 25 (44), pp.11-37.

BOISSEVAIN, J. (1996): Coping with tourists: European reactions to mass tourism. Oxford, USA. Berghahn Books (Vol. 1).

BLICHFELDT, B.S. (2009): «Innovation y entrepreneurship in tourism: The case of a Danish caravan site», Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, vol. 7 (3), pp. 415-431.

BUNTEN, A.C. (2008): «Sharing culture or selling out? Developing the commodified persona in the heritage industry», Journal of the American Ethnological Society, vol. 35 (3), pp. 380-395.

CAMISÓN, C. y FORÉS, B. (2010): «Knowledge absorptive capacity: New insights for its conceptualization y measurement», Journal of Business Research, vol. 63 (7), pp. 707-715.

CASTRO SPILA, J. et al. (2009): «Capacidad de absorción y formas de aprendizaje para la innovación: un modelo conceptual», en Projectics / Proyéctica / Projectique. De Boeck Supérieur, vol. 1, pp. 63-76.

CATON, K. (2012): «Thinking inside the box: Understying discursive production y consumption in tourism», en The critical turn in tourism studies: Creating an academy of hope. Routledge, London y New York, pp. 121-134.

CATON, K. (2014): «Humanism y tourism: A moral encounter», en Moral encounters in tourism. USA, Ashgate Publishing Limited, pp. 185-198.

CEBALLOS, H. (1998): Ecoturismo, Naturaleza y Desarrollo Sostenible. México, Editorial Diana.

CEPAL. (2014): Los pueblos indígenas en América Latina. Centro Latinoamericano y Caribeño de Demografía. CELADE.

COHEN, E. (1987): «Alternative Tourism: A critique», Tourism Recreation Research, vol. 12 (2), pp. 13-18.

COHEN, E. (1988): «Authenticity y commoditization in tourism», Annals of Tourism Research, vol. 15 (39), pp. 371-386.

COHEN, W. M. y LEVINTHAL, D.A. (1989): «Innovation y learning: the two faces of R & D», The economic journal, vol. 99 (397), pp. 569­596.

COHEN, W. y LEVINTHAL, D.A. (1990): «Absorptive capacity: A New Perspective on Learning y Innovation», in Administrative Science Quarterly, Special Issue: Technology, Organizations, y Innovation, vol. 35 (1), pp. 128-152.

COX, ARANIBAR R. (2009): Turismo indígena y comunitario en Bolivia. Un instrumento para el desarrollo socioeconómico e intercultural. La Paz, Bolivia, Editorial Plural.

DECELLE, X. (2004): A conceptual y dynamic approach to innovation in tourism. Maître de Conférences, Institut de Recherches et d’Etudes Supérieures du Tourisme (Irest) Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne, France, OCDE.

DYER, P., ABERDEEN, L. y SCHULER, S. (2003). «Tourism impacts on an Australian indigenous community: A Djabugay case study», Tourism Management, n°24(1), pp.83-95.

GET, D. y JAMIESON, W. (1997): «Rural tourism in Canada: issues, opportunities y entrepreneurship in aboriginal tourism in Alberta». In The business of rural tourism: International perspectives Toronto, International Thomson Business Press, pp. 93-.

GRABURN, N.H. (1984): «The evolution of tourist arts», Annals of Tourism Research, vol. 11 (3), pp. 393-419.

HALL, C.M. (2009): «Innovation y tourism policy in Australia y New Zealy: Never the twain shall meet? », Journal of Policy Research in Tourism, Leisure y Events, vol. 1, pp. 2-18.

HALL, C.M. (2014): Tourism y social marketing. London y New York, Routledge Critical Studies in Tourism, Business y Management.

HALL, C.M. y WILLIAMS, A.M., (2008): Tourism y Innovation. London y New York, Routledge Contemporary Geographies of Leisure, Tourism y Mobility.

HELDT C. S. y MIRYA M.T. (2015): «Performing identity y culture in Indigenous tourism - a study of Indigenous communities in Québec, Canada», Journal of Tourism y Cultural Change, n° 15 (1), pp. 1-14.

HENDERSON, J. (2003): «Ethnic Heritage as a Tourist Attraction: The Peranakans of Singapore», International Journal of Heritage Studies, vol. 9 (1), pp. 27-44.

HIGGINS-DESBIOLLES, F. (2006): «More than an ‘‘industry”: The forgotten power of tourism as a social force», Tourism Management, vol. 27 (6), pp. 1.192-1.208

HJALAGER, A.M. (2002): «Repairing innovation defectiveness in tourism», Tourism Management, vol. 23 (5), pp. 465-474.

HJALAGER, A.M. (2010): «A review of innovation research on tourism», Tourism Management, vol. 31 (1), pp. 1-12.

HJALAGER, A.M. (2012): «Innovation policies for tourism» International Journal of Tourism Policy, vol. 4 (4), pp. 336-355.

HORNG, J.-S., LIU, C.-H., CHOU, H.-Y. y TSAI, C.-Y. (2012): «Understying the impact of culinary bry equity y destination familiarity on travel intentions», Tourism Management, vol. 33 (4), pp. 815-824.

IBÁÑEZ, J. (2005): «Diagnosis y Propuestas. TURISMO: Concepto y Estrategias para un Modelo, Formulación y Planificación», En Plan Territorial Especial de Ordenación de Actividad Turística. Isla La Palma, Islas Canarias, Archipiélago español, pp. 146-414.

IMANISHI, T. (2007): «An ethnic model of Japanese overseas tourism companies», Annals of Tourism Research, vol. 34 (2), pp. 517-536.

JIM, C.Y. (2000): «Environmental changes associated with mass urban tourism y nature tourism development in Hong Kong», The Environmentalist, vol. 20 (3), pp. 233-247.

KVAM, G. y STRÆTE, E.P. (2010): «Innovation y diffusion different roles in developing nature-based tourism», The Open Social Science Journal, vol. 3, pp. 30-40.

LARA, H. (2011): «Indigenous culture: both malleable y valuable», Journal of Cultural Heritage Management y Sustainable Development, vol. 1 (2) pp. 122-134.

LEAL G. N. (2008): «Patrimonio cultural indígena y su reconocimiento institucional», Departamento de Ciencias Humanas, Facultad Experimental de Ciencias. Universidad del Zulia, n° 24 (56), pp. 28-43.

LUNDVALL, B. (2007): «National Innovation Systems-Analytical Concept y Development tool», Journal Industry y Innovation, vol.14 (1), pp.95-119.

MCINTOSH, A. J. y JOHNSON, H. (2005): «Exploring the nature of the Maori experience in New Zealy: Views from hosts y tourists», Journal Tourism, vol. 52 (2), pp. 117-129.

MCKERCHER, B. (2002): «Towards a classification of cultural tourists», International Journal of Tourism Research, vol. 4 (1), pp. 29-38.

MOSCARDO, G. (2008): «Sustainable Tourism Innovation: Challenging Basic Assumptions», Tourism y Hospitality Research, vol. 8 (1), pp. 4-13.

MIKKELSEN, C. (2015): El Mundo Indígena. Perú, Depósito Legal en la Biblioteca Nacional

MOSTAFANEZHAD, M. y HANNAM, K. (2014): Moral Encounters in Tourism. Farnham, Surrey, Engly. Current Developments in the Geographies of Leisure y Tourism. Ashgate Publishing Ltd.

MOUFAKKIR, O. y KELLY, I. (Eds.). (2010): Tourism, Progress y Peace. Wallingford, Connecticut, USA. CABI International.

NIELSEN, N. y WILSON, E. (2012): «From Invisible to Indigenous-Driven: A Critical Typology of Research in Indigenous Tourism», Journal of Hospitality y Tourism Management, 19 (1), pp. 67-75.

OCDE (2001): Innovative clusters: Drivers of national innovation systems. Paris: OCDE.

OCDE (2006): Innovation y growth in tourism. Paris: OCDE.

OCDE (2009): Policy responses to the economic crisis: Investing in innovation for long-term growth. Paris.

OCDE (2012): Policy framework for policy coherence for development. Paris: OCDE.

OMT (2006): Reducción de la Pobreza por medio del Turismo; una compilación de buenas prácticas. Madrid, España.

PEDWELL, C. (2012): «Affective (self-) transformations: Empathy, neoliberalism y international development», Feminist Theory, vol.13 (2), pp.163-179.

PIKKEMAAT, B. y PETERS, M. (2005): «Towards the Measurement of Innovation- A Pilot Study in the Small y Medium Sized Hotel Industry», Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, vol. 6 (3-4), pp. 89-112.

PNUMA, Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente, (2015): Marco de 10 años de programas sobre consumo sostenible y producción. Secretaria PNUMA www.unep.org/10yfp.

PULIDO FERNÁNDEZ, J.I. (2007): «Sostenibilidad de los destinos turísticos: Una aproximación a su medición en España», en La actividad turística española en 2006, AECIT, Editorial Universitaria Ramón Areces, España.

ROBLEDO, J. (2013): Introducción a Gestión de la Tecnología e Innovación. Universidad Nacional de Colombia, Medellín.

RYAN, C. (2002): «Tourism y Cultural Proximity: Examples from New Zealy», Annals of Tourism Research, vol. 29 (4), pp. 952-971.

RYAN, C. (2005): «Introduction: Tourist-Host Nexus–Research Considerations», In Indigenous tourism: The commodification y management of culture. Advances in Tourism Research Series, Elsevier, Amsterdam the Netherlys, pp. 1-11.

RYAN, C. y AICKEN, M. (2005): Indigenous tourism: The commodification y management of culture. Amsterdam the Netherlys, Advances in Tourism Research Series, Elsevier.

SAKDIYAKORN, M. y SIVARAK, O. (2016): «Innovation Management in Cultural Heritage Tourism: Experience from the Amphawa Waterfront Community, Thaily», Journal of Tourism Research, vol. 21 (2), pp. 212-238.

SCHWARZIN, L. (2012): «To act as though the future mattered: a framework for hopeful tourism education», en The critical turn in tourism studies: Creating an academy of hope. Routledge, London y New York, pp.134-148.

SMITH, V. (1977): [1989]. Hosts y guests: The anthropology of tourism. Philadelphia, University of Pennsylvania Press.

STAMBOULISA, Y. y SKAYANNIS, P. (2003): «Innovation strategies y technology for experience-based tourism», Tourism Management, vol. 24 (1), pp. 35-43.

STRONZA, A. y GORDILLO, J. (2008): «Community Views of Ecotourism», Annals of tourism research, vol. 35 (2), pp. 448-468.

TANG, X., (2016): «The historical evolution of China's tourism development policies (1949-2013)-a quantitative research approach», Tourism Management, vol. 58 (33), pp.259-269.

THOMAS, R. y WOOD E. (2014): «Innovation in tourism: Re-conceptualising y measuring the absorptive capacity of the hotel sector», Tourism Management, vol. 45, pp. 39-48.

TOMLJENOVIC, R. (2010): «Tourism y Intercultural Understying or Contact Hypothesis Revisited», en Tourism, progresses y peace. Croatia, Institute for Tourism, pp. 17-34.

TUCKER, H. (2016): «Empathy y tourism: Limits y possibilities», Annals of Tourism Research, vol. 57, pp. 31-43.

UNESCO (2009): Lista Representativa del Patrimonio Cultural Inmaterial de la Humanidad. Convención para la Salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial de 2003.

WALSH, E. y SWAIN, M. (2004): «Creating Modernity by Touring Paradise: Domestic Ethnic Tourism in Yunnan, China», Tourism Recreation Research, vol. 29 (2), pp. 59-68.

WEIERMAIR, K. (2006): «Product improvement or innovation: what is the key to success in tourism? », In OCDE. (Ed.), Innovation y Growth in Tourism, Paris: OECD, pp. 53-69.

WEIDENFELD, A. y HALL, C. M. (2014): «Tourism in the Development of Regional y Sectoral Innovation Systems», en The Wiley Blackwell Companion to Tourism, Oxford, pp. 578-588.

WHEELEN, T y HUNGER, D. (2012): Administración estratégica y política de negocio. Conceptos y casos. México, Pearson Educación.

XIANG. Y.M., ARCODIA, C. y RUHANEN, L. (2013): «The national government as the facilitator of tourism innovation: evidence from Norway», Journal Current Issues in Tourism, vol. 18 (12), pp. 1172-1191.

YANG, J., RYAN, C. y ZHANG, L. (2014): «Sustaining culture y seeking a Just Destination: governments, power y tension -a life- cycle approach to analyzing tourism development in an ethnic inhabited scenic area in Xinjiang, China», Journal of Sustainable Tourism, vol. 22 (8), pp.1151-1174.

YANG, J., RYAN, C. y ZHANG, L. (2016): «Impersonation in ethnic tourism-the presentation of culture by other ethnic groups», Annals of Tourism Research, vol. 56, pp.16-31.

YANG, L. y WALL, G. (2009): «Ethnic tourism: A framework y an application», Tourism Management, vol. 30 (4), pp. 559-570.

YANG, L. WALL, G. y SMITH, S. (2008): «Ethnic tourism development: Chinese Government Perspectives», Annals of Tourism Research, vol. 35 (3), pp.751-771.

YANG, Y. y FIK, T. (2014): «Spatial effects in regional tourism growth», Annals of Tourism Research, vol. 46, pp. 144-162.

YANG, Y., y WONG, K. K. (2012): «A Spatial Econometric Approach to Model Spillover Effects in Tourism Flows», Journal of Travel Research, vol. 51 (6), pp. 768-778.

YERSON, C, BUNDA, T. y WALTER, M. (2008): «Indigenous higher education: The role of universities in releasing the potential», The Australian Journal of Indigenous Education, vol. 37 (1), pp.1-8.

ZAHRA, S.A. y GEORGE, G. (2002): «Absorptive Capacity: A Review, Reconceptualization y Extension», Academy of Management Review, vol. 27 (2), pp. 185-203.

ZHANG, J. (2016): «Weighing y realizing the environmental, economic y social goals of tourism development using an analytic network process-goal programming approach», Journal of Cleaner Production, vol. 127, pp. 262-273.

ZHANG, A.L., PHUR, S. y DEKYI, Y. (2013): «The empirical analysis on the economic impact of developing tourism industry in Tibet», AL Zhang, BZM Pu, JYZ Journal of Tibet University, Social Science Edition, vol. 28 (44), pp. 18-25.

ZHANG, C. y XIAO, C. (2014): «Destination development in China: towards an effective model of explanation», Journal of Sustainable Tourism, vol. 22 (2), pp. 214-233.

Publicado
06-05-2019
Cómo citar
Acuña Medina, D. I., Gañán Rojo, P. F., & Arango Alzate, S. B. (2019). Etnoturismo: una aproximación a las oportunidades y amenazas que implica para las culturas indígenas. Cuadernos De Turismo, (43), 17-38. https://doi.org/10.6018/turismo.43.01
Sección
Artículos