Level of physical activity and perception of physical education in secondary school students

Authors

  • Adrián Feria Madueño Departamento de Educación Física y Deporte. Universidad de Sevilla.
  • Francisco José Sibaja Alcocer Universidad Loyola Andalucía.
  • Carlos Muñoz Moyano Escuela Profesional Vedruna.
DOI: https://doi.org/10.6018/sportk.636071
Keywords: Physical Education, Perception, Adolescents, Out-of-School Physical Activity

Abstract

The aim of this study was to analyse the frequency of physical activity and the perception of the subject of physical education among secondary school students. The sample consisted of 107 secondary school students (48 boys and 59 girls) from the province of Seville, aged between 12 and 16. A survey was used, consisting of the 3CEF questionnaire, which is used to find out the students' perception of physical education classes, and the PAQ-C questionnaire, which aims to assess the frequency of physical activity of the person over the course of a week. The results indicate high student motivation and satisfaction with the subject, with better results for boys than for girls. The study demonstrates the influence of physical education on the adherence to extracurricular sports practice, which is of vital importance for the personal development of the student.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A., Sánchez-Fuentes J. A., & Martínez-Molina M. (2014). Modelo predictivo de la importancia y utilidad de la Educación Física. Cuadernos de Psicología Del Deporte, 14(2), 121–130.

Baños, R. (2020). Intención de práctica, satisfacción con la educación física y con la vida en función del género en estudiantes mexicanos y españoles. Retos, 37(37), 412-418.

Baños, R., Ortiz Camacho, M. D. M., Baena Extremera, A., & Zamarripa, J. (2018). Efecto del género del docente en la importancia de la Educación Física, clima motivacional, comportamientos disruptivos, la intención de práctica futura y rendimiento académico. Retos, 33, 252-257.

Cuevas, R., García-Calvo, T., González, J., & Fernández-Bustos, J. G. (2018). Necesidades psicológicas básicas, motivación y compromiso en educación física. Revista de Psicología del Deporte, 27(1), 97-10.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behaviour. Psychological Inquiry, 11, 227-268.

García, S., Merino, J., & Valero, A. (2015). Análisis de la opinión de los alumnos sobre la calidad de las clases de educación física impartidas por los docentes de secundaria. Journal of Sport and Health Research. 7(3), 181-192.

Gillison, F., Osborn, M., Standage, M., & Skevington, S. (2009). Exploring the experience of introjected regulation for exercise across gender in adolescence. Psychology of Sport and Exercise, 10, 309-319.

Gómez-López, M., Granero-Gallegos, A., & Baena-Extremera, A. (2010). Perceived barriers by university students in the practice of physical activities. Journal of Sports Science and Medicine, 9, 374 -381.

Granero-Gallegos A, Baena-Extremera A, Pérez-Quero, F. J, Ortiz-Camacho, M. M., & Bracho-Amador C. (2012). Analysis of motivational profiles of satisfaction and importance of physical education in high school adolescents. Journal of Sports Science and Medicine, 11, 614-623.

Granero-Gallegos, A., & Baena-Extremera, A. (2014). Predicción de la motivación autodeterminada según las orientaciones de meta y el clima motivacional en Educación Física. Retos, 25, 23-27

Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., Sánchez-Fuentes, J. A., & Martínez-Molina, M. (2014). Perfiles motivacionales de apoyo a la autonomía, autodeterminación, satisfacción, importancia de la educación física e intención de práctica física en tiempo libre. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(2), 59-70.

Gutiérrez, M., Ruiz, L. M., & López, E. (2011). Clima motivacional en Educación Física: concordancia entre las percepciones de los alumnos y las de sus profesores. Revista de Psicología del Deporte, 20(2), 321-335.

Kilpatrick, M., Hebert, E., & Jacobsen, D. (2002). Physical Activity Motivation. A Practitioner’s Guide to Self-Determination Theory. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 74(4), 36-41.

Martínez-Gómez, D., Martínez-de-Haro, V., Pozo, T., Welk, G. J., Villagra, A., Calle, M. E., & Veiga, O. L. (2009). Fiabilidad y validez del cuestionario de actividad física PAQ-A en adolescentes españoles. Revista Española de Salud Pública, 83, 427-439.

Moreno Murcia, J. A., Zomeño Álvarez, T., Marín de Oliveira, L. M., Ruiz Pérez, L. M., & Cervelló Gimeno, E. (2013). Percepción de la utilidad e importancia de la educación física según la motivación generada por el docente. Revista de Educación, 362, 380-401.

Moreno, J. A., & Cervelló, E. (2003). Pensamiento del alumno hacia la Educación Física: su relación con la práctica deportiva y el carácter del educador. Enseñanza, 21, 345-362

Moreno, J. A., Cervelló, E., & González-Cutre, D. (2007). Analizando la motivación en el deporte: un estudio a través de la teoría de la autodeterminación. Apuntes de Psicología, 25, 35 -51.

Moreno, J. A., Zomeño, T. E., Marín, L. E., Cervelló, E., & Ruiz, L. M. (2009). Variables motivacionales relacionadas con la práctica deportiva extraescolar en estudiantes adolescentes de educación física. Apuntes, Educación Física y Deportes, 95, 38-43.

Resaland, G. K., Aadland, E., Moe, V. F., Aadland, K. N., Skrede, T., Stavnsbo, M., Suominen, L., Steene-Johannessen, J., Glosvik, Ø., Andersen, J. R., Kvalheim, O. M., Engelsrud, G., Andersen, L. B., Holme, I. M., Ommundsen, Y., Kriemler, S., van Mechelen, W., McKay, H. A., Ekelund, U., & Anderssen, S. A. (2016). Effects of physical activity on schoolchildren’s academic performance: The Active Smarter Kids (ASK) cluster-randomized controlled trial. Preventive Medicine, 91, 322–328.

Ryan, R. M., Stiler, J., & Linch, J. H. (1994). Representations of Relationships to Teachers, Parents, and Friends as Predictors of Academic Motivation and Self-Esteem. Journal of Early Adolescence, 14, 226-249.

Stover, J. B., Bruno, F. E., Uriel, F. E., & Fernández-Liporace, M. (2017). Teoría de la Autodeterminación: una revisión teórica. Perspectivas en Psicología, 14(2), 105–115.

Published
04-11-2024
How to Cite
Feria Madueño, A., Sibaja Alcocer, F. J., & Muñoz Moyano, C. (2024). Level of physical activity and perception of physical education in secondary school students. SPORT TK-EuroAmerican Journal of Sport Sciences, 13, 6. https://doi.org/10.6018/sportk.636071
Issue
Section
Articles