Improvements in goal-oriented learning through game activity and its development in motor skills
Abstract
Goal-oriented play activity encourages children to exercise and triggers body muscle movement. Active muscles are stronger, more agile, faster and more powerful. The purpose of this study is to determine that goal-oriented play activity in early childhood improves motor skills. Forty children aged 6 to 7 years were recruited and participated in a set of training activities divided into positions 1 to 5. To pass each pole, a child had to run, walk on a balance beam, swing sticks, throw and catch the ball, and arrange blocks. Training was given three times a week for 12 weeks. The data collected consisted of running 25 m, walking on the balance beam, throwing the ball as far as possible, locomotor movement, organizing cans, and bouncing the ball. Paired t tests and Wilcoxon signed ranks were used for analysis. The results showed that there were significant differences in the motor skills evaluated pre and post training with p < 0.05. The six training activities conducted over 12 weeks provided significant improvements in motor skill areas in children aged 6 to 7 years.
Downloads
References
Alvarado, A. (2023). Sedentarismo en niños y adolescentes en Ecuador. Recimundo, 7(2), 199-208.
Arévalo, T. (2022). Juego, Motricidad y Didáctica, desde la Cultura Infantil en Niños y Niñas de 4 a 6 años, bases teóricas desde una epistemología enactiva. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 45, 598-610.
Ashqui, C. (2023). Actividades lúdicas para el desarrollo de la motricidad gruesa y equilibrio dinámico en el nivel inicial. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores.
Bernate, J. (2023). Revisión sistemática de las estrategias didácticas en la Educación Física para el desarrollo de habilidades motrices. Ciencia y Deporte, 8(1), e4234.
Carrasco, L. (2022). Obesidad en niños: un problema en salud pública. Revisión bibliográfica. Práctica Familiar Rural, 7(2), 1-13.
Cuadrado-Vaca, G. (2023). El juego y su importancia en el desarrollo de la autonomía en estudiantes de educación inicial. Cienciamatria, 9(1), 719-731.
Fazanes, C. (2022). Competencia motriz y condición física relacionada con la salud en escolares de Educación Primaria. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 46, 218-226.
Guzmán, E. (2023). Estrategias lúdicas para el desarrollo de habilidades motrices en niños de preescolar. Fronteras en ciencias sociales y humanidades, 2(1), 215-223.
Guzmán, M. (2018). Desarrollo de habilidades sociales a través de actividades lúdicas en los niños de 3 años en el centro infantil Cumbaya Valley. Conrado, 14(64), 153-156.
Manzano, T. (2022). Objetivos de juego y motivadores en sistemas basados en juego. Revista de la Asociación Interacción Persona Ordenador (AIPO), 3(2), 78-89.
Merizalde, M. (2022). Ritmo y equilibrio aspectos básicos para el desarrollo de las habilidades motoras gruesas en niños de 5 años. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 5(2), 134-143.
Moya, C. (2023). El juego como estrategia didáctica para la construcción de habilidades sociales en los niños de la comuna 20 de la ciudad de Cali. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 48, 261-270.
Rhenals-Ramos, C. (2022). El Juego como Elemento Neuroeducativo. Un Análisis desde la Reflexión y el Desarrollo Habilidades. Lúdica Pedagógica, 1(35), 1-11.
Tenorio, G. (2022). Estrategias para el desarrollo de habilidades sociales en estudiantes de la Institución Educativa de Santillana, 2020. Horizonte de la Ciencia, 12(22), 83-91.
Varela, Q. (2023). Efecto de una unidad didáctica basada en los juegos tradicionales en las habilidades motrices básicas de locomoción. EmásF: revista digital de educación física, 80, 43-60.
Yaulema, B. (2023). La gamificación en el aprendizaje significativo de las asignaturas de educación básica. Polo del Conocimiento, 8(7), 240-262.
Zamora, R. (2023). Estrategias lúdicas y desarrollo de habilidades sociales en niños: una revisión de la literatura en los últimos 5 años. Domino de las Ciencias, 9(3), 1618-1638.
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.