Participation and satisfaction in a bioecological program in Physical Education according to sex, age and educational need in a compensatory centre
Abstract
The purpose of this study is to analyze the levels of participation and satisfaction in a Physical Education program following a bioecological model according to sex, age and educational need. A total of 136 students with an average age of 14.25 years (DT = 1.66) participated, all belonging to a public centre located in an area at risk of exclusion. The results revealed that the levels of participation did not depend on sex, age or educational need. The values of attentive participation and lack of attendance were not positive (55.3% participated and 45.6% were absent); however, relative participation was satisfactory (between 68 and 90%), as was enjoyment (89.8%) and value of the program for personal life (93.2%). It is suggested that educational compensation programs be rethought, giving prominence to Physical Education from a bioecological orientation.
Downloads
References
Arnett, J. (1999). Adolescent Storm and Stress, Reconsidered. American Psychologist, 54, 317-326.
Balaguer, J. (2017). Estudio de un factor de competencia básica a través del juego Z. Apunts, 128(2), 48-63.
Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Experimentos en entornos naturales y diseñados. Barcelona: Paidós.
Caus, N., Santos, E., Blasco, J., Vega, L., Mengual, S., y Yangüez, E. (2013). Procedimiento de actuación ante la Inclusión de alumnado con discapacidad en el área de educación física. Apunts, 112(2), 37-45.
Capllonch, M., y Figueras, S. (2012). Educación Física y Comunidades de Aprendizaje. Estudios pedagógicos Valdivia, 38, 231-247. doi:10.4067/S0718-07052012000400013
Consejo Superior de Deportes (2010). Deporte actividad física e inclusión social. Una guía para la intervención social a través de las actividades deportivas. Plan A+D. Programa: Actividad física, deporte e inclusión social. CSD: Madrid.
Corchuelo, C., Cejudo, C., y Tirado, R. (2019). Influencia del apoyo familiar y escolar en el compromiso conductual de los estudiantes. Análisis multinivel en un IES de compensación educativa. Revista Complutense De Educación, 30(2), 605-622. doi:10.5209/RCED.57883
Eisenhardt, K. M. (1989). Building Theories from Case Study Research. Academy of Management Review, 14(4), 532-550.
Fernández, J., Huete, A. y Vélez, L. (2017). Vulnerable groups at risk for sport and social exclusion. Journal of Physical Education and Sport, 17(1), 312-326. doi:10.7752/jpes.2017.01047
Gifre, M. y Esteban, M. (2012). Consideraciones educativas de la perspectiva ecológica de Urie Bronfenbrenner. Contextos Educativos, 15, 79-92.
Junta de Andalucía (2007). Ley 17/2007, de 10 de diciembre, de Educación de Andalucía (BOJA nº 252, de 26 de diciembre).
Lamoneda, J. (2017). Intervención para educar a adolescentes en una cultura de paz a través del deporte en contextos de exclusión. E-balonmano. Revista de Ciencias del Deporte, 13(3), 225-236.
Lamoneda, J. (2019). Responsabilidad, violencia percibida y prosocialidad en adolescentes que precisan atención compensatoria. SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 8(2), 27-34
Lamoneda, J. (2020a). Aplicación del modelo bioecológico en educación física en contextos de exclusión social. Didacticae, 7. doi:10.1344/did.2020.7
Lamoneda, J. (2020b). Repercusiones de un programa bioecológico en la responsabilidad y satisfacción en educación física: un estudio de caso en contextos de exclusión social. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 13(26), 54-63.
Lamoneda, J. y Huertas-Delgado, F. J. (2017). Análisis de la práctica deportiva-recreativa a través de un programa de promoción en el recreo en función del sexo en adolescentes españoles. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 32, 25-29.
López, V.M. (2012). Didáctica de la educación física, desigualdad y transformación social. Estudios Pedagógicos XXXVIII, 1, 155-176.
Martinek, T., y Hellison, D. (2009). Youth leadership in sport and physical education. Palgrave MacMillan: Nueva York.
Moreno, J. A., Hellín, P., y Hellín, G. (2006). Pensamiento del alumno sobre la educación física según la edad. Apunts: Educación Física y Deportes, 85, 28-35
Ríos, M. (2009). La Inclusión en el Área de Educación Física en España. Análisis de las Barreras para la Participación y Aprendizaje. Ágora para la EF y el Deporte, 9, 83-114.
Serrano, L., Soler, A., Hernández, L., y Sabater, S. (2013). El abandono educativo temprano: análisis del caso español. Madrid: INEE 290.
Soler, S., Flores, G. y Prat, M. (2012). La educación física y el deporte como herramientas de inclusión de la población inmigrante en cataluña: el papel de la escuela y la administración local. Pensar a Prática, Goiânia, 15(1), 1¬-19. doi:10.5216/rpp.v15i1.16653
Tarabini, A., Jacovkis, J., y Montes, A. (2017). Los factores de la exclusión educativa en España: Mecanismos, perfiles y espacios de intervención. Madrid: Unicef Comité Español.
Van Ewijk, R. y Sleegers, P. (2010). The effect of peer socioeconomic status on student achievement: a meta-analysis. Educational Research Review, 5(2), 134-150.
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.