Treinta Años de Investigación en Contabilidad y Gestión Pública en España

Thirty Years of Research in Public Sector Accounting and Management in Spain

Autores/as

  • Isabel Brusca Universidad de Zaragoza
DOI: https://doi.org/10.1016/S1138-4891(10)70016-9
Palabras clave: contabilidad pública, producción científica, investigación contable, administraciones públicas

Resumen

El objetivo de este trabajo, que introduce este número especial en Contabilidad Pública, es analizar la evolución de la investigación en esta área en las universidades españolas, dado el proceso de modernización y normalización que la Contabilidad Pública ha sufrido en los últimos 30 años. Para ello realizamos una revisión de los trabajos publicados, entre 1981 y 2010, por los profesores de contabilidad en las revistas de mayor impacto, tanto nacionales como internacionales. La investigación en esta área ha venido acompañada por el esfuerzo que las propias administraciones públicas han realizado para reformar los sistemas de contabilidad y gestión, en línea con la tendencia a nivel internacional, y enmarcado dentro de la filosofía de la New Public Management. A través de esta revisión bibliográfica pretendemos también poner de manifiesto qué líneas de investigación han sido las preferentes, presentar los artículos de este número especial y proponer una agenda de investigación en Contabilidad Pública en el futuro en España.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

[Acerete et al., 2009] B. Acerete, J. Shaoul, A. Stafford. Taking its toll: The private financing of roads in Spain. Public Money & Management, 29 (2009), pp. 19-26

[Acerete et al., 2010] B. Acerete, J. Shaoul, A. Stafford, P. Stapleton. The Cost of Using Private Finance for Roads in Spain and the UK”. Australian Journal of Public Administration, 69 (2010), pp. S48-S60

[Aguado et al., 2010] J. Aguado, A.M. López, S. Vera. La auditoría de costes y precios como instrumento de racionalización del gasto público de defensa en España. Revista de Contabilidad, 13 (2010), pp. 211-238

[Aibar Guzmán, 2004] C. Aibar Guzmán. Diseño y comunicación de instrumentos de medición del rendimiento en el marco de la nueva gestión pública”. Revista Española de Financiación y Contabilidad. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXXIII (2004), pp. 991-1024

[Amat and Blakej, 1998] O. Amat, Blakej. Gowthorpce y Oliveraes Análisis de autores, citas y revistas de contabilidad en España. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXVII (1998), pp. 821-850

[Aranguren Castro, 1982a] J. Aranguren Castro. El Plan General de Contabilidad Pública (I). Revista Española de Financiación y Contabilidad, XI (1982), pp. 37-68

[Aranguren Castro, 1982b] J. Aranguren Castro. El Plan General de Contabilidad Pública (II). Revista Española de Financiación y Contabilidad, XII (1982), pp. 63-108

[Arcas and Bachiller, 2008] M.J. Arcas, P. Bachiller. Performance and Capital Structure of Privatized Firms in Europe. Global Economic Review, 37 (2008), pp. 107-123

[Arnaboldi and Lapsley, 2009] M. Arnaboldi, I. Lapsley. On the implementation of Accrual Accounting: A study of conflict and ambiguity. European Accounting Review, 18 (2009), pp. 809-836

[AASB, 2007] Accounting Standard Board AASB. . Whole of Government and General Government Sector Financial Reporting AASB, (2007), pp. 1049

[Bachiller, 2009a] P. Bachiller. Towards a Greater Quality of Regulation. The Regulatory Reform. Revista del Clad Reforma y Democracia, 45 (2009), pp. 127-137

[Bachiller, 2009b] P. Bachiller. Effect of ownership on efficiency in Spanish companies. Management Decision, 47 (2009), pp. 289-307

[Balaguer, 2004] M.T. Balaguer. La eficiencia en las administraciones locales ante diferentes especificaciones del output. Hacienda Pública Española, 170 (2004), pp. 37-58

[Balaguer and Fuertes, 2001] T. Balaguer, I. Fuertes. Los Bienes Destinados al Uso General: Tratamiento Contable en Diferentes Administraciones Locales Europeas. Revista de Contabilidad, 4 (2001), pp. 155-175

[Balaguer-Coll and Prior, 2009] M.T. Balaguer-Coll, D. Prior. Short- and long-term evaluation of efficiency and quality. An application to Spanish municipalities. Applied Economics, 41 (2009), pp. 2991-3002

[Balaguer-Coll et al., 2007] M.T. Balaguer-Coll, D. Prior, E. Tortosa-Ausina. On the determinants of local government performance: A two-stage nonparametric approach. European Economic Review, 51 (2007), pp. 425-451

[Balaguer-Coll et al., 2010] M.T. Balaguer-Coll, D. Prior, E. Tortosa-Ausina. Devolution dynamics of Spanish local government. Environment and planning A, 42 (2010), pp. 1476-1495

[Barberán et al., 2008] R. Barberán, A. Costa, A. Alegre. Los costes de los servicios urbanos del agua: un análisis necesario para el establecimiento y control de tarifas. Hacienda Pública Española., 186 (2008), pp. 123-155

[Barton, 2009] A. Barton. The Use and Abuse of Accounting in the Public Sector Financial Management Reform Program in Aus tralia. Abacus., 45 (2009), pp. 221-248

[Bastida and Benito, 2005] B. Bastida, B. Benito. Análisis del endeudamiento en los Ayuntamientos: un Estudio Empírico. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXXIV (2005), pp. 613-636

[Bastida and Benito, 2006] F.J. Bastida, B. Benito. Financial reports and decentralization in municipal governments. International Review of Administrative Science, 72 (2006), pp. 223-238

[Bastida and Benito, 2007] F. Bastida, B. Benito. Central government budget practices and transparency: An international comparison. Public Administration, 85 (2007), pp. 667-716

[Bastida et al., 2009] F. Bastida, B. Benito, M.D. Guillamon. An Empirical Assessment of the municipal financial situation in Spain. International Public Management Journal, 12 (2009), pp. 484-499

[Bel and Fageda, 2008] G. Bel, X. Fageda. Reforming the local public sector: economics and politics in privatization of water and solid waste. Journal of Economic Policy Reform., 11 (2008), pp. 45-65

[Benito, 1996] B. Benito. El concepto de entidad en contabilidad pública. Revista Española de Financiación y Contabilidad., XXVI (1996), pp. 683-713

[Benito and Bastida, 2007] B. Benito, F. Bastida. La consolidación de cuentas en las entidades locales españolas: un estudio empírico. Revista Española de Financiación y Contabilidad., XXXVI (2007), pp. 351-388

[Benito López and Bastida Albaladejo, 2008] B. Benito López, F.J. Bastida Albaladejo. Política y gestión financiera municipal. Revista de Contabilidad, 11 (2008), pp. 55-78

[Benito and Bastida, 2009] B. Benito, F. Bastida. Budget Transparency Fiscal Performance, and Political Turnout: An International Approach. Public Administration Review, 69 (2009), pp. 403-417

[Benito et al., 2010a] B. Benito, F. Bastida, J.A. Garcia. Explaining differences in efficiency: an application to Spanish municipalities. Applied Economics, 42 (2010), pp. 515-528

[Benito et al., 2010b] B. Benito, F. Bastida, M.a.D. Guillamón. Urban sprawl and the cost of public services: an evaluation of Spanish local governments. Lex Localis- Journal of Local selfgovernment, 8 (2010), pp. 245-264

[Benito et al., 2010c] B. Benito, F. Bastida, M.J. Muñoz. Factores Explicativos de la Presión Fiscal Municipal. Revista de Contabilidad, 13 (2010), pp. 239-284

[Benito et al., 2003] B. Benito, I. Brusca, V. Montesinos. Utilidad de la información contable en los rating de deuda pública. Revista Española de Financiación y Contabilidad., XXXVIII (2003), pp. 501-537

[Benito et al., 2004] B. Benito, I. Brusca, V. Montesinos. Análisis del Endeudamiento en las Comunidades Autónomas. Revista de Contabilidad., 7 (2004), pp. 85-112

[Benito et al., 2007] B. Benito, I. Brusca, V. Montesinos. The harmonization of government financial information systems: the role of the IPSASs. International Review of Administrative Sciences, 73 (2007), pp. 293-317

[Benito and Martínez Conesa, 2002] B. Benito, I. Martínez Conesa. Análisis de las Administraciones Públicas a Través de Indicadores Financieros. Revista de Contabilidad., 5 (2002), pp. 21-55

[Benito et al., 2008] B. Benito, V. Montesinos, F. Bastida. An example of creative accounting in public sector: The private financing of infrastructures in Spain. Critical Perspectives on Accounting, 19 (2008), pp. 963-986

[Broadbent and Guthrie, 1992] J. Broadbent, J. Guthrie. Changes in the public sector: a review of recent alternative accounting research. Accounting, Auditing and Accountability Journal, 5 (1992), pp. 3-31

[Broadbent and Guthrie, 2008] J. Broadbent, J. Guthrie. Public sector to public services: 20 years of contextual accounting research. Accounting, Auditing and Accountability Journal, 21 (2008), pp. 129-169

[Brusca, 1997a] I. Brusca. En las administraciones públicas: ¿Cuadro de financiación y/o estado de flujos de tesorería?. Revista Española de Financiación y Contabilidad., XXVII (1997), pp. 623-655

[Brusca, 1997b] I. Brusca. Una Nueva Perspectiva de los Informes Financieros en Contabilidad Pública: Los Indicadores de Gestión. Revista de Contabilidad, 0 (1997), pp. p.27-p.56

[Brusca et al., 1998] I. Brusca, J.A. Ansón, M.P. Blasco, V. Condor. Consolidación de estados contables en la Administración local. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXVII (1998), pp. 395-426

[Brusca and Condor, 2001] I. Brusca, V. Condor. El análisis financiero en las Administraciones locales. Revista Española de Financiación y Contabilidad., XXX (2001), pp. 475-504

[Brusca and Montesinos, 2006] I. Brusca, V. Montesinos. Are citizens significant users of government financial information?. Public Money and Management., 26 (2006), pp. 205-209

[Brusca and Montesinos, 2009] I. Brusca, V. Montesinos. International experiences in whole of government financial reporting: lesson-drawing for Spain. Public Money and Management., 29 (2009), pp. 243-250

[Brusca and Torres, 1995] I. Brusca, L. Torres. Auditoría y fiscalización de las sociedades estatales por los órganos de control interno en España e Iberoamérica. Revista Española de Financiación y Contabilidad., XXV (1995), pp. 749-772

[Caba Pérez and López Hernández, 2007] M.C. Caba Pérez, A.M. López Hernández. Latin-American public financial reporting: recent and future development. Public Administration and Development, 27 (2007), pp. 139-157

[Caba-Perez and Lopez-Hernandez, 2009] C. Caba-Perez, A.M. Lopez-Hernandez. Governmental financial transparency in MERCOSUR member countries. International Review of Administrative Sciences., 75 (2009), pp. 169-181

[Caba-Perez et al., 2009] C. Caba-Perez, A.M. Lopez-Hernandez, D. Ortiz-Rodriguez. Governmental Financial Information reforms and changes in the Political System: The Argentina. Chile and Paraguay experience. Public Administration and Development, 29 (2009), pp. 429-440

[Caba Pérez et al., 2005] M.C. Caba Pérez, A.M. López Hernández, M.P. Rodríguez Bolivar. Citizen's access to on-line governmental financial information: practices in the European Union countries. Government Information Quarterly, 22 (2005), pp. 258-276

[Calzado et al., 1998] Y. Calzado, T. García Valderrama, J. Laffarga, M. Larrán. Relación entre Eficiencia y Efectividad en los Hospitales del Servicio Andaluz de Salud”. Revista de Contabilidad, 1 (1998), pp. 49-83

[Cañas, 1991] J.A. Cañas. El control presupuestario en las entidades locales. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXI (1991), pp. 757-779

[Cárcaba, 2002] A. Cárcaba. Los Usuarios de la Información Contable en la Administración Local: Un Enfoque de Agencia. Revista de Contabilidad., 5 (2002), pp. 19-45

[Cárcaba, 2003] A. Cárcaba. Análisis financiero de las entidades locales mediante el uso de indicadores. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXXVI (2003), pp. 661-692

[Cárcaba and García, 2008] A. Cárcaba, J. García. Determinantes de la divulgación de información contable a través de Internet por parte de los gobiernos locales. Revista Española de Financiación y Contabilidad., XXXVII (2008), pp. 63-84

[Cárcaba and García, 2010] A. Cárcaba, J. García. Determinants of Online Reporting of Accounting Information by Spanish Local Government Authorities. Local Government Studies, 36 (2010), pp. 679-695

[Casado and de Caso Fernández, 1994] S. Casado, J.C. de Caso Fernández. El nuevo Plan General de Contabilidad Pública. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXIV (1994), pp. 503-542

[Escobar et al., 2005] B. Escobar, A. Lobo, R. Martínez. La investigación empírica en Contabilidad de Gestión en España: Análisis de las publicaciones españolas. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXXIV (2005), pp. 183-210

[Fernández and Pablos, 1999] J.M. Fernández, J.L. Pablos. La consolidación de cuentas en los grupos locales. Revista Española de Financiación y Contabilidad, Vol XXVIII (1999), pp. 13-42

[Fresneda, 1998] S. Fresneda. La Contabilidad Analítica en los Hospitales Públicos. Revista de Contabilidad., 1 (1998), pp. 53-73

[Fuertes and Vela, 2000] I. Fuertes, J.M. Vela. La contabilidad de la administración local en Europa: heterogeneidad y armonización. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXIX (2000), pp. 657-686

[Gandía and Archidona, 2008] J.L. Gandía, M.C. Archidona. Determinants of website information by Spanish city councils. Online Information Review, 32 (2008), pp. 35-57

[García Cornejo, 2006a] B. García Cornejo. Benchmarking en Hospitales Públicos a partir de la Información Suministrada por la Contabilidad de Costes. Revista de Contabilidad., 9 (2006), pp. 55-80

[García Cornejo, 2006b] B. García Cornejo. Benchmarking en hospitales público a partir de la información sumnistrada por la Contabilidad de Costes. Revista de Contabilidad., 9 (2006), pp. 55-80

[García-Lacalle, 2008] J. García-Lacalle. A bed too far: The implementation of freedom of choice policy in the NHS. Health Policy., 87 (2008), pp. 31-40 http://dx.doi.org/10.1016/j.healthpol.2007.10.014

[García-Lacalle, 2010] Lacalle García. Balancing physician workload and patient satisfaction: a dilemma for hospital managers. Public Money & Management., Vol. 3 (2010), pp. 183-188

[García-Lacalle and Martín, 2010] J. García-Lacalle, E. Martín. The weakest link in hospital care. Rural Vs urban hospital performance in a ‘reformed’ public health service, Social Science and Medicine., 71 (2010), pp. 1131-1140

[Gimenez and Prior, 2007] V.M. Gimenez, D. Prior. Long- and short-term cost efficiency frontier evaluation: Evidence from Spanish local governments. Fiscal Studies, 28 (2007), pp. 121-139

[González Díaz, 2005] B. González Díaz. La actuación de los órganos de control externo en la fiscalización de las universidades públicas. Hacienda Pública Española., 172 (2005), pp. 145-173

[Gonzalo et al., 2003] J.A. Gonzalo, L. Torres, V. Pina. Objectives and valuation of companies in privatisation processes. Public Management Review., 5 (2003), pp. 177-196

[Goñi, 1998] S. Goñi. El análisis envolvente de datos como sistema de evaluación de la eficiencia técnica de las organizaciones del sector público: aplicación en los equipos de atención primaria. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXVII (1998), pp. 979-1004

[Hammerschmid et al., 2007] G. Hammerschmid, R. Meyer, C. Demmke. Public Administration Modernization: Common Reform Trends or Different Paths and National Undestandings in the EU Countries. Research in Public Policy Analysis and Management, vol. 16 (2007), pp. 145-169

[Head, 2010] B.W. Head. Public Management Research. Towards Relevance. Public Management Review, 12 (2010), pp. 571-585

[Hood, 1995] C. Hood. The “New Public Management” in the 1980s: variations on a theme. Accounting, Organizations and Society., 20 (1995), pp. 93-109

[Husillos and Álvarez-Gil, 2008] J. Husillos, M. Álvarez-Gil. A stakeholder-theory approach to environmental disclosures by small and medium enterprises (SMES). Revista de Contabilidad, 11 (2008), pp. 125-156

[IPSASB, 2005] IPSASB.. International Public Sector Accounting Standards (IPSASs) and Statistical Bases of Financial Reporting: An Analysis of Differences and Recommendations for Convergence. Research paper, (2005),

[Laffarga and Lucuix, 1994] J. Laffarga, I. Lucuix. Docencia e investigación en contabilidad pública. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXIV (1994), pp. 481-502

[Lapsley, 1988] I. Lapsley. Research in Public Sector Accounting: An Appraisal. Accounting. Auditing and Accountability Journal., 1 (1988), pp. 21-33

[Lapsley, 2009] I. Lapsley. New Public Management: The cruellest Invention of Human Spirit?. Abacus., 45 (2009), pp. 1-17

[Lapsley et al., 2009] I. Lapsley, R. Mussari, G. Paulsson. On the adoption of accrual accounting in the Public Sector: A self-evident and problematic reform. European Accounting Review, 18 (2009), pp. 719-723

[Larrinaga González, 2005] C. Larrinaga González. Producción Científica en Contabilidad. El caso de España (1992-2002). Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXXIV (2005), pp. 363-393

[Larrinaga-Gonzalez and Perez-Chamorro, 2008] C. Larrinaga-Gonzalez, V. Perez-Chamorro. Determinants of Online Reporting of Accounting Information by Spanish Local Government Authorities. Public Money and Management, 28 (2008), pp. 337-343

[López Diaz and Pablos, 2000] A. López Diaz, J.L. Pablos. Responsabilidad y rendición de cuentas en el modelo contable público. Revista Española de Financiación y Contabilidad., XXIX (2000), pp. 931-964

[López González, 1989] E. López González. Diseño de la información contable para la toma de decisiones de la Administración Pública. Tesis Doctoral. Universidad de Oviedo, (1989),

[López Hernández and Caba Pérez, 2003] A.M. López Hernández, M.C. Caba Pérez. Utilidad y requerimientos de la información contable pública local para la toma de decisiones de las entidades de depósito. Revista de Contabilidad, (2003),

[Lucuix, 1999] I. Lucuix. Principios Contables Públicos para las Infraestructuras: una Alternativa a la Aproximación del PGCP. Revista de Contabilidad., 2 (1999), pp. 109-136

[Luna, 2002] M.J. Luna. Delimitación del Perímetro de la Consolidación Contable Pública y Métodos de Consolidación: Especial Referencia a las Corporaciones Locales. Revista de Contabilidad, 5 (2002), pp. 147-167

[Martínez Manzanedo, 1994] R. Martínez Manzanedo. El déficit público en contabilidad nacional. Revista Española de Financiación y Contabilidad., XXIV (1994), pp. 359-377

[Martínez Tapia, 1989a] R. Martínez Tapia. Auditoría del contrato de obras en la Administración Local. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XIX (1989), pp. 789-802

[Martínez Tapia, 1989b] R. Martínez Tapia. El control interno de las Corporaciones Locales. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XIX (1989), pp. 545-611

[Martínez Tapia, 1991] R. Martínez Tapia. El control interno en las Corporaciones Locales en materia de personal. Revista Española de Financiación y Contabilidad., XXI (1991), pp. 829-841

[Martínez Tapia, 1992] R. Martínez Tapia. El control interno recaudatorio de las Corporaciones locales en los procesos. Revista Española de Financiación y Contabilidad., XXII (1992), pp. 235-243

[Montesinos, 1993] V. Montesinos. Análisis de la información contable pública. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXIII (1993), pp. 683-722

[Montesinos, 1994] V. Montesinos. La normalización en la auditoría del sector público. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXIV (1994), pp. 433-462

[Montesinos, 2003] V. Montesinos. En torno a la situación actual de la contabilidad pública y sus perspectivas de evolución. Cuadernos Aragoneses de Economía, 13 (2003), pp. 267-272

[Montesinos and Brusca, 2009] V. Montesinos, I. Brusca. Towards Performance. Quality and Environmental Management in Local Government: the Case of Spain. Local Government Studies, 35 (2009), pp. 197-212

[Mora and Montesinos, 2007] L. Mora, V. Montesinos. Relación entre descentralización administrativa y disciplina presupuestaria en los grandes municipios españoles. Revista Española de Financiación y Contabilidad., XXXVI (2007), pp. 727-756

[Moya and Prior, 2005] S. Moya, D. Prior. ¿Quién publica en las revistas españolas de contabilidad?. Análisis bibliométrico del periodo 1996-2005?. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXXVII (2005), pp. 353-374

[Naranjo-Gil, 2009a] D. Naranjo-Gil. The influence of environmental and organizational factors on innovation adoptions: Consequences for performance in public sector organizations. Technovation, 29 (2009), pp. 810-818

[Naranjo-Gil, 2009b] D. Naranjo-Gil. Strategic performance in hospitals: The use of the balanced scorecard by nurse managers. Health Care Management Review, 34 (2009), pp. 161-170 http://dx.doi.org/10.1097/HMR.0b013e31819e8fd0

[Naranjo-Gil, Maas, Hartmann, F, 2009] D. Naranjo-Gil, V.S. Maas, F.G.H. Hartmann. How CFOs Determine Management Accounting Innovation: An Examination of Direct and Indirect Effects. European Accounting Review, 18 (2009), pp. 667-695

[Navarro, 2005] A. Navarro. Una propuesta para la aplicación de los modelos de valoración de las normas internacionales a los activos de las entidades públicas españolas. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXXIV (2005), pp. 637-662

[Navarro et al., 2010] A. Navarro, F.J. Alcaráz, D. Ortiz. La divulgación de Información sobre responsabilidad corporativa de las administraciones públicas: un estudio empírico en gobiernos locales. Revista de Contabilidad, 13 (2010), pp. 285-314

[Navarro and Ortiz, 2003] A. Navarro, D. Ortiz. Propuesta Metodológica para la Aplicación del Benchmarking a Través de Indicadores: Una Investigación Empírica en Administraciones Locales. Revista de Contabilidad., 6 (2003), pp. 109-138

[Navarro and Rodríguez, 2004] A. Navarro, M.P. Rodríguez. Análisis de la Utilidad del Fair Value para la Valoración de Activos de las Administraciones Públicas Españolas. Revista de Contabilidad., 7 (2004), pp. 245-273

[Navarro Galera, Rodriguez Bolivar, M, 2007] A.N. Navarro Galera, M.P.R. Rodriguez Bolivar. The contribution of international accounting standards to implementing NPM in developing and developed countries. Public Administration and Development., 27 (2007), pp. 413-425

[Navarro Galera, Ortiz Rodriguez, López- Hernandez, A, 2008] A.N. Navarro Galera, D.O. Ortiz Rodriguez, A.M.L. López- Hernandez. Identifying barriers to the application of standardized performance indicators in local government. Public Management Review, 10 (2008), pp. 241-262

[Ortega Egea et al., 2007] M.T. Ortega Egea, L. Rodríguez Ariza, M.V. López Pérez. Un modelo de cálculo de costes para el ámbito universitario: el uso del tiempo como unidad de prestación en una unidad organizativa. Revista de Contabilidad, 10 (2007), pp. 99-132

[Ortiz Rodríguez et al., 2006] D. Ortiz Rodríguez, A. Navarro Galera, A.M. López Hernández. Consensus among Public Managers as Strategy for Standardization of Performance Indicators. International Public Management Journal, 9 (2006), pp. 371-398

[Perez, Bolivar, Hernandez, A, 2008] C.C. Perez, M.P.R. Bolivar, A.M.L. Hernandez. e-Government process and incentives for online public financial information. Online Information Review, 32 (2008), pp. 379-400

[Piedra, 1980] F. Piedra. La optimización presupuestaria y el coste de los servicios universitarios en el marco de la metodología empresarial. Tesis Doctoral, Universidad de Málaga, (1980),

[Pina, 1993] V. Pina. El Cuadro de Financiación del Borrador del Plan General de Contabilidad Pública.”. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXIII (1993), pp. 809-833

[Pina, 1994] V. Pina. Principios de análisis contable en al administración pública. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXIV (1994), pp. 379-432

[Pina and Torres, 1995] V. Pina, L. Torres. Evaluación del rendimiento de los Departamentos de Contabilidad de las universidades españolas. Hacienda Pública Española., 135 (1995), pp. 183-190

[Pina and Torres, 2001] V. Pina, L. Torres. Analysis of the efficiency of local governments services delivery. An application to urban public transport. Transportation Research Part A, 35 (2001), pp. 929-944

[Pina and Torres, 2002] V. Pina, L. Torres. Descentralización/externalización de servicios y consolidación de cuentas en las corporaciones locales. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXXI (2002), pp. 225-244

[Pina and Torres, 2004] V. Pina, L. Torres. La financiación privada de infraestructuras públicas: El peaje en la sombra. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXXIII (2004), pp. 899-934

[Pina et al., 2007] V. Pina, L. Torres, S. Royo. Are ICTs improving transparency and accountability in the EU regional and local government?. An empirical study. Public Administration., 85 (2007), pp. 449-472

[Pina et al., 2009a] V. Pina, L. Torres, S. Royo. E-government evolution in EU local governments: a comparative perspective. Online Information Review, 33 (2009), pp. 1137-1168

[Pina et al., 2009b] V. Pina, L. Torres, A. Yetano. Accrual Accounting in the EU Local Governments: One Method, Several Approaches. European Accounting Review, 18 (2009), pp. 765-807

[Prado and García, 2006] J.M. Prado, I.M. García. La utilización de la planificación estratégica y de los indicadores de gestión en el ámbito municipal: análisis empírico de los factores que afectan a su implantación. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXXV (2006), pp. 645-672

[Prior, 1996] D. Prior. Technical efficiency and scope economics in hospitals. Applied Economics, 28 (1996), pp. 1295-1301

[Prior, 2006] D. Prior. Efficiency and total quality management in health care organizations: A dynamic frontier approach. Annals of Operations Research, 145 (2006), pp. 281

[Rodriguez Bolivar et al., 2006] M.P.R. Rodriguez Bolivar, C. Caba-Perez, A.M. López-Hernandez. Cultural contexts and governmental digital reporting. International Review of Administrative Sciences, 72 (2006), pp. 269-290

[Rodriguez Bolivar, 2007] M.P.R. Rodriguez Bolivar, C.C. Caba Perez, A.M. López Hernandez. E-government and public financial reporting - The case of Spanish regional governments. American Review of Public Administration, 37 (2007), pp. 142-177

[Rodriguez Bolivar and Navarro Galera, 2007] M.P.R. Rodriguez Bolivar, A. Navarro Galera. Could fair value accounting be useful, under NPM models, for users of financial information?. International Review of Administrative Sciences, 73 (2007), pp. 473-502

[Román, 1988] I. Román. Análisis de los ingresos y gastos del Ayuntamiento de Granada. Período 1963 a 1975. Tesis Doctoral, Universidad de Málaga, (1988),

[Rubín and Mallado, 2003] F. Rubín, J.A. Mallado. El inicio del método de la partida doble en el ayuntamiento de Sevilla. Año 1570. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXXVIII (2003), pp. 349-394

[Serrano et al., 2005] C. Serrano, Y. Fuertes, A. Bossi. Reflexiones en torno a la aplicación del capital intelectual en el sector público. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXXIV (2005), pp. 211-246

[Serrano-Cinca et al., 2009a] C. Serrano-Cinca, M. Rueda-Tomas, P. Portillo-Tarragona. Determinants of egovernment extension. Online Information Review, 33 (2009), pp. 476-498

[Serrano-Cinca et al., 2009b] C. Serrano-Cinca, M. Rueda-Tomas, P. Portillo-Tarragona. Factors influencing edisclosure in local public administrations. Environment and Planning C-Government and Policy, 27 (2009), pp. 355-378

[Torres, 1990] L. Torres. El Control Interno en el Sector Público. Tesis Doctoral. Universidad de Zaragoza, (1990),

[Torres, 1991] L. Torres. Indicadores de gestión para las entidades públicas. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXI (1991), pp. 535-558

[Torres, 2004a] L. Torres. Accounting and Accountability: Recent Developments in Government Financial Information System“. Public Administration and Development., 24 (2004), pp. 447-456

[Torres, 2004b] L. Torres. Trajectories in the modernisation of public administration in European continental countries“. Australian Journal of Public Administration, 63 (2004), pp. 99-112

[Torres, 2005] L. Torres. Service charters: reshaping trust in government. The case of Spain“. Public Administration Review, 65 (2005), pp. 687-699

[Torres, 2006] L. Torres. Service charters in Spain: Transparency and Citizen Empowerment or Governmental Marketing?. Public Money and Management., 26 (2006), pp. 159-164

[Torres and Brusca, 1997] L. Torres, M.I. Brusca. Evaluación de la información presupuestaria en la gestión de las entidades locales en España“. Hacienda Pública Española 141-142:, (1997), pp. 75-83

[Torres and Pina, 1995] L. Torres, V. Pina. Indicadores de output para el análisis de eficiencia de las entidades no lucrativas: Aplicación en el sector público español. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXV (1995), pp. 969-989

[Torres and Pina, 2002] L. Torres, V. Pina. Changes in Public Service Delivery in the EU countries“. Public Money and Management., 22 (2002), pp. 41-48

[Torres et al., 2003a] Torres, Lourdes, Pina. Vicente Reshaping Public Sector Accounting: An International Comparative View. Canadian Journal of Administrative Sciences, 20 (2003), pp. 334-350

[Torres and Pina, 2003b] L. Torres, V. Pina. Local government financial reporting in the USA and Spain. A comparative study. Revista Española de Financiación y Contabilidad, 115 (2003), pp. 153-183

[Torres and Pina, 2004a] L. Torres, V. Pina. La actuación de las entidades fiscalizadoras superiores (EFS) en las privatizaciones de la Unión Europea. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXXIII (2004), pp. 205-222

[Torres and Pina, 2004b] L. Torres, V. Pina. Reshaping the Public Administration: the Spanish Experience Compared to the UK. Public Administration, 82 (2004), pp. 445-464

[Torres and Pina, 2006] L. Torres, V. Pina. Public-private efficiency in the delivery of services of general economic interest: The case of urban transport. Local Government Studies, 32 (2006), pp. 177-198

[Torres et al., 2005a] L. Torres, V. Pina, B. Acerete. E-government developments on delivering public services among EU cities. Government Information Quarterly., 22 (2005), pp. 217-238

[Torres et al., 2006] L. Torres, V. Pina, B. Acerete. E-Governance Developments in EU Cities. Reshaping Government's Relationship with Citizens“. Governance., 19 (2006), pp. 277-302

[Torres et al., 2005b] L. Torres, V. Pina, S. Royo. E-government and the transformation of public administrations in EU countries: Beyond NPM or just a second wave of reforms?. Online Information Review., 29 (2005), pp. 531-553

[Torres et al., 1998] L. Torres, J.M. Vela, V. Montesinos, V. Pina. Análisis comparado de los principios y prácticas contables de los sistemas contables públicos de los países de la OCDE: una aproximación empírica. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXVII (1998), pp. 787-820

[Valverde Calafell, 1984] J. Valverde Calafell. Las finanzas públicas y su control. El tribunal de cuentas y la auditoría contable. Revista Española de Financiación y Contabilidad., XIII (1984), pp. 317-342

[Van Helden et al., 2008] G.J. Van Helden, A. Johnsen, J. Vakkuri. Distinctive research patterns on Public Sector Performance Measurement of Public Administration and Accounting Disciplines. Public Management Review, 10 (2008), pp. 641-651

[Vela, 1990] J.M. Vela. Concepto y principios de Contabilidad Pública. Tesis Doctoral. Universidad de Valencia, (1990),

[Vela, 1991] J.M. Vela. La Contabilidad pública frente a la Contabilidad empresarial: Algunas reflexiones en torno a la interpretación de sus diferencias. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXI (1991), pp. 579-620

[Vela, 1992a] J.M. Vela. La nueva Contabilidad de las Entidades Locales y los Principios Contables Públicos (I): Significado y antecedentes de los principios contenidos en el Documento de la IGAE. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXII (1992), pp. 369-391

[Vela, 1992b] J.M. Vela. La nueva Contabilidad de las Entidades Locales y los Principios Contables Públicos (II): Los Principios del Documento de la IGAE y la Instrucción de Contabilidad para la Administración Local. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXII (1992), pp. 653-673

[Vela, 1994] J.M. Vela. Contabilidad pública y normalización contable: Una especial referencia al caso español. Revista Española de Financiación y Contabilidad, XXIV (1994), pp. 309-334

[Vela, 1997] J.M. Vela. Un Análisis Comparativo de la Contabilidad Pública Española en el Contexto Internacional”. Revista de Contabilidad, 0 (1997), pp. 229-265

[Yetano, 2009] A. Yetano. Managing Performance at Local Government Level: The Cases of the City of Brisbane and the City of Melbourne”. Australian Journal of Public Administration, 69 (2009),

[Zafra-Gomez et al., 2009a] J.L. Zafra-Gomez, A.M. Lopez-Hernandez, A. Hernandez-Bastida. Developing a Model to Measure Financial Condition in Local Government Evaluating Service Quality and Minimizing the Effects of the Socioeconomic Environment: An Application to Spanish Municipalities. American Review of Public Administration, 39 (2009), pp. 425-449

[Zafra-Gomez et al., 2009b] J.L. Zafra-Gomez, A.M. Lopez-Hernandez, A. Hernandez-Bastida. Developing an alert system for local governments in financial crisis. Public Money and Management, 29 (2009), pp. 175-181

[Zafra-Gomez et al., 2009c] J.L. Zafra-Gomez, A.M. Lopez-Hernandez, A. Hernandez-Bastida. Evaluating financial performance in local government: maximizing the benchmarking value. International Review of Administrative Sciences, 75 (2009), pp. 151-167

[Zafra-Gomez and Muñíz, 2010] J.L. Zafra-Gomez, M.A. Muñíz. Overcoming cost-ineficiencies within small municipalities Improve financial condition or reduce the quality of public services?. Enviroment and Planning C: Government and Policy., 28 (2010), pp. 609-629

Publicado
01-07-2010
Cómo citar
Brusca, I. (2010). Treinta Años de Investigación en Contabilidad y Gestión Pública en España: Thirty Years of Research in Public Sector Accounting and Management in Spain. Revista de Contabilidad - Spanish Accounting Review, 13(2), 175–209. https://doi.org/10.1016/S1138-4891(10)70016-9
Número
Sección
Artículos

Artículos similares

También puede {advancedSearchLink} para este artículo.