The violence of discourse on evil and sin:

the problem of sexuality in the New Spain.

Authors

  • Jesús Turiso Sebastián Instituto de Filosofía - Universidad Veracruzana
Keywords: Violence, discourse, sexuality, evil, sin, New Spain

Abstract

This paper analyzes the discourse related to the violence that emerges in theological and moral discourse about sexuality. From the early Christian writers like St. Augustine, the discourse on sexuality forms a whole dogmatic program that will gain strength over the centuries. This discourse on sexuality responds to the concern of the social context of each moment where it is possible to see the mark of that context. The dangers that surround sexuality -evil and sin- will be delimited on the early christian origins. These two basic concepts will help establish the moral norms that regulate social behaviours about sexuality later in the New Spain.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUILAR, José de. Sermones varios predicados en la ciudad de Lima, Corte de los Reynos del Perú. Bruselas: 1684.

Aristóteles. Ética nicomaquea. México: Ed. Época, 1999, lib. VII, cap. I.

CARO BAROJA, Julio. Las formas complejas de la vida religiosa (siglos XVI-XVII). Madrid: Sarpe, 1985.

Filippo Picelli (1729). El mundo simbólico. los cuatro elementos. México: El Colegio de Michoacán, 1999.

Fr. Francisco de Lárraga. Promptuario de la Theología Moral. 1ª Edición. Madrid: Imprenta de D. Manuel Martín, 1780.

Fray Andrés de Olmos (1533-1539). Tratado sobre los siete pecados mortales. Edición de Georges Baudot. México: UNAM, 1996.

Fray Bernardino de Sahagún (1579). Adiciones, apéndice a la apostilla y ejercicio cotidiano. Edición de Arthur J. Anderson. México: UNAM, 1993.

Fray Domingo de la Anunciación. Doctrina Cristiana breve y compendiosa por vía de diálogo entre un maestro y un discípulo sacada en lengua castellana y mexicana. México, 1565.

Fray Juan de Torquemada: Monarquía Indiana. México: Ed. Porrúa, 1969, vol. II, libro XII, cap. XI.

Fray Luis de Granada. Guía de pecadores. Madrid: 1778, segunda parte, cap. VI.

Fray Tomás de Bolaños (1792). La portentosa vida de la muerte emperatriz de los sepulcros, vengadora de los agravios del Altísimo y muy señora de la humana naturaleza. México: Edición crítica de Blanca López de Marisca; Colegio de México, 1992.

Fray Toribio de Benavente. Memoriales o libro de las cosas de la Nueva España y de los Naturales de ellas. México: UNAM, 1971, segunda parte, cap. 6.

La ley civil establecía esta prohibición hasta el cuarto grado. Vid. Novísima Recopilación, ley I, título XXIX.

MEYER, Jean. La gran controversia. Las iglesias católica y ortodoxa de los orígenes a nuestros días. México: Ed. Tusquets, 2005.

MINOIS, Georges. Historia de los infiernos. Barcelona: Ed. Paidós, 1994.

MONTSERRAT TORRENTS, José (introd.). Los gnósticos. Madrid: Ed. Gredos, 1983, 2 vols.

San Agustín. Enquiridión. Cap. LXXXI.

San Agustín. La ciudad de Dios. México: Ed. Porrúa, 1966.

San Agustín. Obras apologéticas. Cap. XIV. En: Obras Completas. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 1956, vol. IV.

San Agustín. Tratados morales. Cap. X.

San Ignacio de Loyola. Ejercicios espirituales. Madrid: Colección San Pablo, 1996.

Santo Tomás de Aquino. Suma contra gentiles. México: Ed. Porrúa, 1977, cap. CXXII.

Santo Tomás de Aquino. Suma Teológica. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 1959, vol. X, 2-2, cuestión 154, artículo 12.

Published
31-10-2011
How to Cite
Turiso Sebastián, J. (2011). The violence of discourse on evil and sin:: the problem of sexuality in the New Spain. Naveg@merica. Electronic magazine edited by the Spanish Association of Americanists., (7). Retrieved from https://revistas.um.es/navegamerica/article/view/138761
Issue
Section
Articles