Images of Central America guerrillas in the Swedish international solidarity networks.
Abstract
Since the mid-sixties, Latin American revolutionary experiences generated great enthusiasm among the Swedish progressive youth. With the aim of exposing the political process and the difficult reality of the marginalized sectors, many citizens of the Nordic country traveled to the region to record and transmit the events. Several photographers were among them, both professional and amateur, who meticulously registered everything they experienced during their journeys. Much of their material was utilized, published and disseminated by the Swedish solidarity committees through various channels, such as posters, newsletters and exhibitions, among others. Furthermore, the revolutionary movements provided their own photographs to Scandinavia, which showed scenes of daily life and the difficult social conditions of their respective country. On one hand, this article examines the arrival and the uses of photographs of Central American revolutionary experiences, mainly from Nicaragua and El Salvador, in Sweden. On the other hand, it is an interpretation of the desired social effect sought by the authors and both political and solidarity organizations that were responsible for their dissemination.
Downloads
References
AMAYA, Rufina; DANNER, Mark y HÉNRIQUEZ CONSALVI, Carlos. Luciérnagas en El Mozote. San Salvador: Museo de la Palabra y la Imagen, 2014.
BARTHES, Roland. Elementos De Semiología. Madrid: A. Corazón, 1971.
BILLETER, Erika. Canto a la realidad. Fotografía Latinoamericana 1860-1993. Barcelona: Lunwerg, 2003.
BORGE, Tomás. Los primeros pasos. La revolución popular sandinista. México: Siglo XXI, 1988.
BUTLER, Judith. Marcos de Guerra: Las vidas lloradas. Madrid: Paidós, 2010.
CAMACHO PADILLA, Fernando. Una vida para Chile. La solidaridad y la comunidad chilena en Suecia 1970-2010. Santiago: LOM Impresiones, 2011.
CAMACHO PADILLA, Fernando. Solidaridad y Diplomacia. Las relaciones entre Chile y Suecia durante tres experiencias revolucionarias. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, 2013.
Centralamerika Nytt /Chilebulletinen. nº 5, 1981.
Chilebulletinen. nº 4, 1979.
Chilebulletinen nº 4/5, 1980.
Chilebulletinen nº 5, 1979.
CORTINA ORERO, Eudald. Comunicación insurgente y proceso revolucionario en El Salvador, 1970-1992. Tesis doctoral. Universidad de Santiago de Compostela, 2015.
CORTINA ORERO, Eudald. Construcción y concepción del enemigo a través de las publicaciones clandestinas del FMLN salvadoreño. En: SANMARTIN BARROS, Israel; CALVO GONZÁLEZ, Patricia y REY TRISTÁN, Eduardo. Historia (s), imagen (es) y lenguajes (s). Santiago de Compostela: Imprenta Universitaria, 2012.
CORTINA ORERO, Eudald. Comunicación y proceso revolucionario en El Salvador. La prensa clandestina en la configuración y desarrollo de las organizaciones insurgentes (1970-1980). Naveg@mérica. Revista electrónica editada por la Asociación Española de Americanistas. 2012, n. 9.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Cuando las imágenes toman posición: El ojo de la historia 1. A. Machado Libros, 2015. Edición digital - Kindle.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Imágenes pese a todo. Memoria visual del Holocausto. Barcelona: Paidós, 2014, p. 84.
GÁLVEZ ALEMÁN, Marcos. La solidaridad internacional en El Salvador. En: HERMIDA, Clara María. El Salvador. 20 años en la memoria. Barcelona: Icaria Editorial, 2012, p. 20.
HELM, Christian. Booming solidarity: Sandinista Nicaragua and the West German Solidarity movement in the 1980s. European Review of History: Revue européenne d'histoire. 2014, vol. 21, n. 4, pp. 597-615.
HELM, Christian. ‘The Sons of Marx Greet the Sons of Sandino’: West German Solidarity Visitors to Nicaragua Sandinista. Journal of Iberian and Latin American Research. 2014, vol. 20, n. 2, pp.153-170.
HENRÍQUEZ CONSALVI, Carlos. Broadcasting the Civil War in El Salvador: A Memoir of Guerrilla Radio. Austin: University of Texas Press, 2010.
Informe de la Comisión de la Verdad para El Salvador. De la locura a la esperanza. La guerra de 12 años en El Salvador. San Salvador: Secretaría de Cultura de la Presidencia de El Salvador, 2014.
La Cooperación sueca con El Salvador 1979–2001. Una relación un poco más allá́, p. 15 [Fecha de consulta: 31/10/2015]. Disponible en línea en: http://www.sida.se/contentassets/5b9b7ddf3723468f92de8fde1949dfa7/la-cooperaci243n-sueca-con-el-salvador-1979-2001---una-relaci243n-un-poco-m225s-all225_2130.pdf
LÓPEZ VIGIL, José Ignacio. Las mil y una historias de Radio Venceremos. San Salvador: UCA editores, 2013.
MENESES, Enrique. Hasta aquí hemos llegado. Madrid: Ediciones del Viento, 2006.
MENESES, Enrique. Meneses, la vida de un reportero. Madrid: La Fábrica, 2013.
MONTECINOS, Iván C. Arriesgar la vida para fotografiar la muerte. San Salvador: Editorial Lis, 2012.
MUSEO DE LA PALABRA Y LA IMAGEN, Morazán. Recuerdos del Futuro. San Salvador: Ediciones Museo de la Palabra y la Imagen, 2006.
PEACOCK, Margaret. Innocent Weapons: The Soviet and American Politics of Childhood in the Cold War. The University of North Carolina Press, 2014, pos. 93, Edición digital – Kindle.
SÁNCHEZ VIGIL, Juan Miguel. El documento fotográfico. Historia, usos, aplicaciones. Gijón: Ediciones Trea, 2006.
STOCKWELL, Normam. The exposure of Eugene Hasenfus. En: The Tico Times News, 6 de octubre de 2014 [Fecha de acceso: 24/07/2016]. Disponible en: http://www.ticotimes.net/2014/10/06/the-exposure-of-eugene-hasenfus
Venceremos. nº 11, de enero de 1983, contraportada.
VIVES, Christina y SANDERS, Mark. Korda. Revolutionary Lens. Göttningen: Steild, 2008.
ZIFF, Trisha. Che Guevara: Revolutionary & Icon. New York: Image, 2006.
ZAK, Monica. Vi vill ha fred! Reportage från El Salvador. Gävle: Skholförlaget, 1984.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.