The other revolution:

education as a factor of promotion and inclusión to the new order in May Revolution´s Time.

Authors

  • Verónica Domínguez Universidad de Buenos Aires
Keywords: Education, May Revolution, citizenship, identity, ways of revolution, education policy.

Abstract

This paper seeks to initiate a reflexion on education as another way of thinking of the May 1810 revolution in Argentina. Such a goal requires returning, among other things, to the objectives of the May Revolution, which were the principles intended for education, what kind of knowledge and skills were believed to be necessary, which was the relationship between education and change and what were the philosophical, political and pedagogical educational paradigms of that time. The insistence of some of the “men of May”  about the new government to be based on an also new citizen made them rethink education, in order to ensure the people´s access to revolutionary ideas with which they intended to found a new order, and perhaps a nation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARENDT, Hannah. Sobre la Revolución, Alianza: Madrid, 1963.

BELGRANO, Manuel. Escritos sobre educación. Selección de textos con presentación de Rafael Gagliano. 1ª ed. La Plata: UNIPE: Editorial Universitaria, 2011.

BELGRANO, Manuel. Reglamento redactado por Manuel Belgrano para las cuatro escuelas del Norte (Tarija, Jujuy, Tucumán y Santiago del Estero) [en línea]. 05-25-1813, pp. 2-3 Disponible en <http://archivohistorico.educ.ar/content/reglamento-de-belgrano-para-cuatro-escuelas-del-norte#sthash.gc0YR9Nk.dpuf>.

CAMARERO, Hernán. El Bicentenario de la Revolución de Mayo en una mirada histórica. Encrucijada [en línea]. N. 47. Disponible en <http://www.uba.ar/encrucijadas/47/sumario/enc47-b_revolucionmMayo.php>.

CAMPOBASSI, José S. La instrucción primaria desde 1810 hasta la sanción de la Ley 1.420. Buenos Aires: Consejo Nacional de Educación, 1942.

COSMELLI IBÁÑEZ, José Luis. Historia de la cultura argentina. Buenos Aires: El Ateneo, 1992, pp. 278-308.

Diccionario de la Real Academia Española. Disponible en <http://lema.rae.es/drae> (educación y educar).

DOMÍNGUEZ, Verónica. Memoria colectiva y usos de la Historia: representaciones del pasado dictatorial en los textos escolares de historia del nivel medio desde los años noventa [tesis de Maestría, inédita].

DURKHEIM, Emile. Educación y pedagogía. Barcelona: Península, 1996.

JOLIÁ, Lucas. ¿Dominación racional o racionalización de la dominación? Algunas reflexiones en torno a Marx y Weber. Postdata [en línea]. Ago./Dic. 2009, v. 14, n. 2. Disponible en <http://www.revistapostdata.com.ar/2012/01/dominacion-racional-o-racionalizacion-de-la-dominacion-algunas-reflexiones-en-torno-a-marx-y-weber-lucas-jolias/>.

LANDAVAZO, Marco Antonio. La máscara de Fernando VII. Discurso e imaginario monárquico en una época de crisis. Nueva España, 1808-1822 [en línea]. México: El Colegio de México, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, El Colegio de Michoacán, 2001. Disponible en <http://goo.gl/mBkYaU>.

MANGANIELLO, Ethel y BREGAZZI, Violeta. Historia de la educación General y Argentina. 7ª ed. Ediciones Librería del Colegio, 1957.

MORA, José María Luis. Pensamientos sueltos de educación pública. Biblioteca Virtual Universal [en línea]. 2003. Disponible en <http://www.biblioteca.org.ar/libros/1301.pdf>.

MORENO, Mariano. Prólogo a la Traducción del Contrato Social. El Historiador. Documentos [en línea]. Disponible en <http://www.elhistoriador.com.ar/documentos/independencia/mariano_moreno_y_el_contrato_social.php>.

PARAMIO, Ludolfo. La revolución como problema teórico. Revista del Centro de estudios Constitucionales [en línea]. Sep./Dic. 1990, n. 7. Disponible en <http://digital.csic.es/bitstream/10261/10380/1/LA%20REVOLUCI%C3%93N%20COMO%20PROBLEMA%20TE%C3%93RICO.pdf>.

PUIGGRÓS, Adriana. Qué pasó en la educación Argentina. Breve historia desde la conquista hasta el presente. Buenos Aires: Galerna, 2003.

PARSONS, Talcott. La estructura de la acción social. Madrid: Guadarrama, 1968.

PARSONS, Talcott. El sistema social. Revista de Occidente. 1966.

PUELLES BENÍTEZ, Manuel de. Estado y Educación en las Sociedades Europeas. Revista Iberoamericana de Educación [en línea]. Ene./Abr. 1993. Disponible en <http://www.rieoei.org/oeivirt/rie01a02.htm>.

SAGREDO BAEZA, Rafael. Actores políticos en los catecismos patriotas americanos. 1810-1821. Historia [en línea]. 1994, n. 28, p. 296. Disponible en <http://revistahistoria.uc.cl/estudios/3098/>, pp. 273-298.

SOLARI, Manuel. Historia de la educación argentina. Buenos Aires: Paidós, 1985.

TEDESCO, Juan Carlos. Igualdad de oportunidades y política educativa. Cuadernos de Pesquisa [en línea]. Sep./Dic. 2004, v. 34, n. 123, pp. 555-572. Disponible en <http://www.slideshare.net/BIBLIOTECA9001/igualdad-de-oportunidades-y-politica-educativa-juan-carlos-tedesco>.

URIEN, Carlos María. Soberana Asamblea General Constituyente de 1813: síntesis histórica escrita con motivo del 1er. centenario de la Asamblea: 1813 - 31 de enero – 1913 [en línea]. Buenos Aires: Maucci, 1913. Disponible en <http://www.bnm.me.gov.ar/erecursos/medar/historia_investigacion/1810_1850/politicas_educativas/asamblea_xiii.php>.

VILLORO, Luis. Sobre el concepto de revolución. Revista del Centro Je Estudios Constitucionales [en línea]. Ene./Abr. 1992, n. 11. Disponible en <http://es.scribd.com/doc/36909317/Villoro-Sobre-El-Concepto-de-Revolucion>.

ZURETTI, Juan Carlos. La enseñanza y el cabildo de Buenos Aires. Buenos Aires: Fundación para la Educación, la Ciencia y la Cultura, 1984.

Published
25-03-2014
How to Cite
Domínguez, V. (2014). The other revolution:: education as a factor of promotion and inclusión to the new order in May Revolution´s Time. Naveg@merica. Electronic magazine edited by the Spanish Association of Americanists., (12). Retrieved from https://revistas.um.es/navegamerica/article/view/195371
Issue
Section
Articles