Objects and forms animation in murcian cineístas. International animation influences in amateur cinema
Abstract
The amateur film movement which emerged in Murcia in the fifties is one of the most outstanding elements in the culture and art of the city in the last century. With a wide and varied production of short films, Murcia became the second national focus in this kind of creations, being Barcelona the leader. The goals of this study are valuing the remarkable role of animation films in the mentioned production, specifically those animating objects and abstract forms, as well as evidencing the important influence that the main international directors of this type of animation had on them.
Downloads
References
Artigas, J. (2002). Cine de animación experimental en España. Cervantes Virtual: http:// www.cervantesvirtual.com/obra-visor/cine-de-animacion-experimental-en-espana--0/ html/ff8fdde6-82b1-11df-acc7-002185ce6064_7.html
Bierton, T. (2004). Stop-Motion Puppet Sculpting: A Manual of Foam Injection, Build-Up and Finishing Techniques. USA: McFarland & Co Inc Pub.
Bonet, E. y Palacio, M. (1983) Práctica fílmica y vanguardia artística en España, 1925-1981. Madrid: Universidad Complutense.
Cánovas, J.T. y Cerón, J. F. (1990), Murcianos en el cine. Murcia: Cajamurcia Obra Cultural. Cerón, J. F. (ed.) (2003a): Encuadre. Tomo I. Estudios e índices. 50 Aniversario de Una aventura vulgar. Murcia: Universidad de Murcia-Aula de Cine.
Cerón, J. F. (ed.) (2003b): Encuadre. Tomo II. Edición Facsímil. Murcia: Universidad de Murcia-Aula de Cine.
Cerón Gómez, J. F. (2002). El cine amateur en Murcia durante la década de los años cincuenta. En Ruiz Rojo, J. A. (coordinador), En torno al cine aficionado. Guadalajara: Diputación Provincial de Guadalajara, CEFIHGU, 49-64.
Cerón Gómez, J. F. (1991). Los inicios del cine amateur en Murcia, Imafronte (6-7), 61-72. De la Rosa, E. (1996). El cortometraje de animación. En VV.AA. Historia del cortometraje español. Madrid: Festival de Cine de Alcalá de Henares, 387-465.
Díaz Maroto, C. (2010). Ray Harryhausen. El mago del stop-motion. Madrid: Calamar Ediciones.
Felíu, J. (1957a). ¿Por qué... Inquietud, 8, 14-15.
Felíu, J. (1957b). El cine amateur del concurso de 1957. Inquietud, 10, 1-4.
Gubern, R. (1999). Proyector de luna. La Generación del 27 y el cine. Barcelona: Anagrama.
Harryhausen, Ray. (2008). A Century of Model Animation. London: Aurum Press Ltd. McWilliams, D. (1991). Norman McLaren on the Creative Process. Montreal: NFB.
Palacio, M. (1997). Cine de vanguardia. En VV. AA. Historia general del cine. Vol. V. Europa y Asia (1918-1939). Madrid: Cátedra, 259-302.
Purves, B. (2011). Stop motion. Barcelona: Blume. Ramallo Asensio, G. (coord.). (2018). Homenaje a los cineastas amateurs murcianos y la Filmoteca Regional de Murcia. Murcia: Asociación Patrimonio Siglo XXI.
Richard, V. T. (1982). Norman McLaren, Manipulator of Movement: The National Film Board Years, 1947-67. London-Toronto: University of Delaware Press.
Romaguera i Ramió, J. (1996). Esbozo de una historia del cine amateur español. En VV.AA. Historia del cortometraje español. Madrid: Festival de Cine de Alcalá de Henares, 337-375.
Romaguera i Ramió, J. (1991). 30 años de experimentación en el cine amateur catalán. En VV.AA. Las vanguardias artísticas en la historia del cine español. Actas del III Congreso de la AEHC. San Sebastián: Filmoteca Vasca, 213-231.
Sanz, J. B. (1990). Antonio Medina Bardón. En Cánovas, J. T. y Cerón , J. F., 184-186. Shaw, S. (2008). Stop Motion: Craft Skills for Model Animation. London: Taylor and Francis Ltd.
Torrella, J. (1965). Crónica y análisis del cine amateur español. Madrid: Ediciones Rialp. VV.AA. (1996). Historia del cortometraje español. Madrid: Festival de Cine de Alcalá de Henares.
Copyright (c) 2022 Carlos Salas González
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. The authors non-exclusively assign the exploitation rights (reproduction, distribution, communication and transformation) to the magazine.
2. The works published in this magazine are subject to the Attribution-ShareAlike 4.0 International license (CC By SA 4.0). Therefore, they can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
i) the authorship and the original source of its publication (journal, editorial and URL of the work) are cited, thus allowing its recognition.
ii) it is allowed to remix, transform or create from the material while maintaining the same license as the original.
3. Self-archiving conditions. Authors are allowed and encouraged to electronically disseminate the pre-print (version before being evaluated) and/or post-print (version evaluated and accepted for publication) versions of their works before publication, as it favors their publication. Earlier circulation and diffusion and with it a possible increase in its citation and reach among the academic community. Color RoMEO: verde.