Un homme est mort. A filmic writing of History, through social intervention cinema

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/imafronte.465471
Keywords: ‘social intervention cinema’, political censorship, preventive conservation, cultural legacy, new historiographies

Abstract

The captivating artistic legacy of René Vautier (1928-2015) clashes with the lack of research on the impact of his extraordinary career, given the notable value of his work. Vautier is a key example that illustrates the cracks in the schemas of traditional historiography, unable to recognise the plurality of voices and opinions that should be taken into account to rewrite History.

The taste for reality and historical truth so taken to the extreme in his films resulted in a large list of institutional problems. Through the analysis of the social and artistic impact of one of his very first films, Un homme est mort, we will understand why some artists were considered secondary or irrelevant by the French academia. They were also pursued by the Establishment with extremely dangerous measures in regard to freedom of expression such as legal constraints, censorship or financial cuts. These restrictive policies first led to lower quality filming material, smaller crews, fewer projects or self-censorship; but it also implied an alternative exhibition circuit which diminished the scope of audiences. As they never existed officially, these films do not benefit from public conservation programs automatically.

In addition, it altered the conceptual leap with long-term implications for art and society since our common cultural imaginary has been built without a significant piece of art history.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berthet, F. (dir.) y Pilar, P.(dir.) (2009). Le court métrage documentaire français de 1945 à 1968: Créations et créateurs [El cortometraje documental francés de 1945 a 1968. Creaciones y creadores]. [Versión electrónica en Kindle] Rennes: Presses Universitaires. En: http://books.openedition.org/pur/1188

Bovier, F., Fluckiger, C. y Portmann, S. (2016). Editorial. Décadrages, 29-30, Extraído el 7 de enero de 2020, de http://journals.openedition.org/decadrages/784

Brenez, N. (2009). For an Insubordinate (or Rebellious) History of Cinema [Para una Historia del cine Insubordinada—o Rebelde—]. Framework: The Journal of Cinema and Media, Vol. 50, (1/2), pp. 197-201. Extraído el 13 de mayo de 2020, de https://www.jstor.org/stable/41552551

Brenez, N. (2020). Manifestations. Écrits politiques sur le cinéma et autres arts filmiques [Manifestaciones. Escritos políticos sobre el cine y otras artes fílmicas]. pp. 2-146. Reville: de l’incidence éditeur.

Brenez, N. (dir.) y Lebrat, C. (2001). Jeune, dure et pure ! : une histoire du cinéma d'avant-garde et expérimental en France [¡Joven, Pura y Dura!, una historia del cine experimental y de vanguardia en Francia]. Milano: Cinémathèque française, Edizioni Gabriele Mazzotta. pp. 321-334. Extraído el 30 de mayo en: http://www.cineressources.net/consultationPdf/web/o000/591.pdf

Brun-Moschetti, O. (2001). René Vautier cinéaste et militant [René Vautier cineasta y militante] (Memoria de maestría sin publicar, bajo la dirección de N. Brenez). Université de Paris I Panthéon-Sorbonne – U.F.R. 03., París.

Brun-Moschetti, O. (2002). René Vautier. De l’intervention sociale à l’écriture de l’histoire. Une esthétique de l’engagement [René Vautier. De la intervención social a la escritura de la historia. Una estética del compromiso]. (Memoria de DEA sin publicar, bajo la dirección de N. Brenez). Université de Paris I Panthéon-Sorbonne – U.F.R. 03., París.

Código de patrimonio, Parte Legislativa, Libro II, Titulo Primero, Capítulo 3 sobre régimen de comunicabilidad de los archivos. Extraída el 5 de junio de 2020, de https://www.legifrance.gouv.fr/affichCodeArticle.do?idArticle=LEGIARTI000037269071&cidTexte=LEGITEXT000006074236&dateTexte=20180801

Dreyer, S. (2013) Révolutions !: Textes et films engagés—Cuba, Vietnam, Palestine. [¡Revoluciones! Textos y películas comprometidos —Cuba, Vietnam, Palestina]. París: Armand Colin.

Dreyer, S. (2017). Le cinéma militant et le mythe du collectif [El cine militante y el mito de lo colectivo]. La Création Collective au cinéma, 1. Extraído el 3 de marzo de 2020, de https://creationcollectiveaucinema.com/revue-01/

Éluard, P. (1945) Gabriel Péri. En Au rendez-vous Allemand. París: Editions de Minuit. [Réseau Canopé]. Extraído el 10 de noviembre de 2020, de https://www.reseau-canope.fr/poetes-en-resistance/poetes/paul-eluard/gabriel-peri/

Fabre, C. (14 de octubre de 2011). Le cinéaste René Vautier se souvient. En Le Monde. Extraído el 24 de noviembre de 2020, de https://www.lemonde.fr/cinema/article/2011/10/14/le-cineaste-rene-vautier-se-souvient_1587858_3476.html

Frodon, J. M. (1995) L'âge moderne du cinéma français: de la Nouvelle Vague à nos jours [La edad moderna del cine francés: de la Nouvelle Vague a nuestros días]. (pp. 143, 262, 319, 415). París: Flammarion.

Grant, P. D. (2016) Wildcat Strikes and Wildcat Cinema in May’68: ARC. En Cinéma Militant: Political Filmmaking and May 1968. (pp. 7-27). New York: Columbia University Press. En https://books.google.es/books?id=xXy0CwAAQBAJ

Hennebelle, G. (1976 a). Cinéma militant, histoire, structures, méthodes, idéologie et esthétique : regards sur le cinéma militant français [Cine militante, historia, estructuras, métodos, ideología y estética : miradas sobre el cine militante francés]. En Cinéma d’aujourd’hui, Hennebelle, G. (Ed.), vol 5-6, marzo/abril, pp. 26-31. París: Pierre Lherminier.

Hennebelle, G. (1976 b) L’interieur du combat [El interior del combate]. En Le Monde Diplomatique, Mai 1976. p. 13. Extraído el 20 de mayo de 2020, de https://www.monde-diplomatique.fr/1976/05/HENNEBELLE/33766

Hennebelle, G. (1977) Los cinemas nacionales contra el imperialismo de Hollywood I. (Aleixandre, X. trad.) Valencia: Fernando Torres. (Obra original publicada en 1975).

Hong, Y. (2015) Cold War Germany, the Third World, and the Global Humanitarian Regime. Cambridge: Cambridge University Press. pp. 148-149. En: https://books.google.es/books?id=gKuwBgAAQBAJ

Jarry, E. (2009). The Cinema du Peuple Cooperative Venture. En Campbell, R. y Porton (Ed.) Arena 1: Anarchist Film and Video. pp. 1-8. R.Oakland & Hastings: PM Press.

Kris y Davodeau, E. (2007) Ha muerto un hombre (Ana Millán, trad.) Rasquera: Ponent-Mon. (Obra original publicada en 2006).

Kris y Davodeau, E. (2012) Un homme est mort. (1ª edición 2006). Paris: Gallimard.

Le Goïc, P. (2007). Brest 1950: la obra ensangrentada. En Kris y Davodeau (Eds.) Ha muerto un hombre (Ana Millán, trad.) pp.66-71. Rasquera: Ponent-Mon. (Obra original publicada en 2006).

Le Goïc, P. (2012) Brest 1950 : le chantier ensanglanté. En Kris y Davodeau (Eds.) Un homme est mort, (2º ed.) pp. 71-85. París: Gallimard.

Mannoni L. (1993). 28 octobre 1913 : création de la société « Le Cinéma du Peuple ». 1895, revue d'histoire du cinéma, especial L'année 1913 en France. pp. 100-107. Extraído el 6 de marzo de 2020, de https://doi.org/10.3406/1895.1993.1014

Marinone, I. (2009). Educational Cinema. En Campbell, R. y Porton (Ed.) Arena 1: Anarchist Film and Video. pp. 15-30. R. Oakland & Hastings: PM Press.

Michael, C. (2013). Directory of World Cinema: France. Volume 15, p.104. Bristol: Intellect Books.

Muel, Bruno (2000). Les riches heures du groupe Medvedkine. En 200 films sur la parole ouvrière. Images documentaires, nº 37-38, pp 15-35. Extraído el 10 de abril, de https://www.imagesdocumentaires.fr/IMG/pdf/Idoc37_38.pdf

Perron, T. (1998). Vie, mort, et renouveau du cinéma politique [Vida, muerte y renovación del cine político]. En L'Homme et la société, 127-128, Cinéma engagé, cinéma enragé, pp. 7-14. Extraído el 10 de enero, en https://doi.org/10.3406/homso.1998.2927

Perron, T. (2016). Souvenirs rouges et personnels de l’historien-géographe René Vautier [Recuerdos rojos y personales del historiador-geógrafo René Vautier]. Décadrages, 29-30, pp. 152-162, Extraído el 19 de abril de 2020, de http://journals.openedition.org/decadrages/804

Pierrat, Emmanuel (2018). Le grand livre de la censure. París: Plon.

Pinel, V. (2009). Los géneros cinematográficos. géneros, escuelas, movimientos y corrientes en el cine. (Catérine Berthelot de la Glétais, trad.) pp. 195-197. Barcelona: ediciones Robinbook. (Obra original publicada en 2006).

Prédal, R. (1972). La Société Française à travers le cinéma [La sociedad francesa a través del cine]. Paris: Armand Colin.

Sadoul, G. (1950). The Postwar French Cinema [El cine francés de postguerra]. Hollywood Quarterly, 4, (3), pp. 233-244. Extraído el 5 de mayo de 2020 en https://www.jstor.org/stable/1209394

Sadoul, G. (1962). Le Cinéma français (1890-1962). Paris: Flammarion.

Sadoul, G. (1977). Diccionario del Cine. (Boer, N. y Porter i Moix, M. trad.) pp. 456. Madrid: Istmo.

Sadoul, G. (1992) Historia del cine mundial: desde los orígenes. México D.F.: Siglo XXI. (22ª ed., Obra original publicada en 1949, 1ª ed. revisada y aumentada, 1967, 1ª ed. en español, 1972).

Ungar, S. (2018). Critical Mass: Social Documentary in France from the Silent Era to the New Wave. Minneapolis; London: University of Minnesota Press. En www.jstor.org/stable/10.5749/j.ctv4cbgnc

Vautier, René. (1998). Un homme est mort. Brest, 1951. En Caméra Citoyenne : Mémoires. pp. 49-54. Rennes: Apogée.

Voltzenlogel, T. (2016) « Un morceau de caméra dans la tête » : esth/éthique des films anticolonialistes de René Vautier ». [«Un pedazo de cámara dentro de la cabeza»: est/ética de las películas anticolonialistas de René Vautier]. Décadrages, 29-30, pp. 102-115. Extraído el 2 de abril de 2020, de https://doi.org/10.4000/decadrages.800

Wallenbrock, N. B. (2020). The Franco-Algerian War through a Twenty-First Century Lens: Film and History. pp. 15-25. London & New York: Bloomsbury Publishing. En https://www.bloomsbury.com/us/the-franco-algerian-war-through-a-twenty-first-century-lens-9781474262828/

Weber, A. et Vautier, R. (1995). Éluard l’avait bien dit. En Ces films que nous ne verrons jamais. pp. 135-141. Paris: L’ Harmattan.

Weber, A. (2002). Cinéma(s) français 1900-1939 : pour un monde différent [Cine(s) frances(es) 1900-1939: por un mundo diferente]. Paris: Séguier Editions.

Weber, A. (2007). La bataille du film : 1933-1945, le cinéma français entre allégeance et résistance. Paris: Ramsay cinema.

Zafra, R. (2017). El privilegio de un retrato y las imágenes precarias. En El Entusiasmo. Precariedad y trabajo creativo en la era digital. pp.123-129. Barcelona: Anagrama.

ARCHIVOS AUDIOVISUALES:

CGT (Productora). Louis Daquin et al. (director). (1948). La Grande lutte des Mineurs [La gran lucha de los mineros]. [documental]. Francia: CGT. En https://www.cinearchives.org/Catalogue-d-exploitation-GRANDE-LUTTE-DES-MINEURS-_LA_-494-149-0-1.html?ref=acdcec3366b1bacbbd52b90216a4b4c1

CGT, FSM y Unión Sindical de la región parisina (Productoras). Ménégoz, R. (director). (1951) Vivent les dockers [Vivan los estibadores]. [documental]. Francia. En: https://www.cinearchives.org/Films-VIVENT-LES-DOCKERS-447-175-0-1.html

Chappedelaine-Vautier, M. (productora) y Brun-Moschetti, O. (directora) (2015). Salut et fraternité : les images selon René Vautier [Salud y fraternidad: las imágenes según René Vautier] [Película ensayo]. Francia: Ciao Films.

Chapron, L. (director). (2007). Un homme est mort. René Vautier le film d’intervention social. [archivo de vídeo]. En: https://www.youtube.com/watch?v=cRSad6irKO4&ab_channel=Lo%C3%AFcChapron

Deutsche Film – DEFA (Productor). Ivens, J. (director). (1954). Das Lied der Ströme [El canto de los ríos]. [documental] Países Bajos Francia. En: https://www.youtube.com/watch?v=IZIeFfVo8Wk&ab_channel=EdiDobbelaer

Goéland Masqué (productor y director). (2007). Conférence du cinéaste René Vautier et du scénariste Kris. [archivo de vídeo]. En: https://vimeo.com/598807

Léraud, I. y Baldy, G. (directores) (2010). L’œuvre de René Vautier [La obra de René Vautier]. [Documental sonoro]. En: https://www.franceculture.fr/emissions/sur-les-docks/l-oeuvre-de-rene-vautier

Les Armateurs, ARTE France, (Productoras). Olivier Cossu (director). (2018). Un homme est mort [Ha muerto un hombre]. [Animación] Francia: Les Armateurs, ARTE France, Région Bretagne. En: https://www.kubweb.media/page/homme-mort-brest-vautier-cossu-kris-davodeau-animation/

Les Mutins de Pangée (productora). (15 de septiembre de 2013). Quel rôle pour le cinéma dans l’histoire ? [¿Qué papel tiene el cine en la historia?]. [archivo de vídeo]. En: https://vimeo.com/75941559

Ligue de L’Enseignement (Productora). Vautier, R. (director). (1950). Afrique 50 [África 50]. Francia. En: https://vimeo.com/377094243

Royer, J. (director). (1997). René Vautier, l’indomptable [René Vautier, el indomable]. [documental]. Francia: Canal + y Les Films du Village. En: https://vimeo.com/122418277

Vautier, R. (Productor). Le Masson, Y. (director). (1983). Le Fort du Conquet [El fuerte de Conquet]. [documental] Francia.

Vautier, R. y Chappedelaine-Vautier, M. (Directores y productores). (2014). Histoires d’images, images d’Histoire [Historias de imágenes, imágenes de Historia]. [documental]. Francia: Ciao Films. Extractos disponibles en V.O. : https://vimeopro.com/jonmaxdon/histoires-dimages-images-dhistoire

Published
07-11-2021
How to Cite
Armesto Sancho, A. (2021). Un homme est mort. A filmic writing of History, through social intervention cinema. Imafronte, (28), 1–21. https://doi.org/10.6018/imafronte.465471
Issue
Section
Artículos