DEFINICIÓN, CRONOLOGÍA Y TIPOLOGÍA DEL RETABLO SEVILLANO DEL RENACIMIENTO
Resumen
This paper starts from a terminological definition, based upon the Spanish lexical repertories since the end of the XVth century up to the end of the XVIIIth century, to continue with an approach to the reason and operation of the reredos inside the temple. Then, a chronology of the Sevillian retable is established, separaring three different periods: plareresque (1540-I580), romanistic (1581 -1600) and purist (1601-1629). It follows a study of the more significant works and artists in each of the three periods, an analysis of typologies, paving attention to the location inside the temple (major or collateral), plan (linear, eight-sided) and purpose (sacramental, communion rail, reliquary, sepulcher). We also offer a classification, following the iconographic repertory, in rosary- and apocalypticul- retables. Finally, attending to the architectural structure, we classi' them into triptych -, tabernacle -, crucifix-, stage -, frontand illusionist- retables. They all are illustrated with numerous examples, both existing and taken from printed repertories, joined to biographical sketches of the masters who made them.Descargas
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. Los autores ceden de forma no exclusiva a la revista los derechos de explotación (reproducción, distribución, comunicación y transformación).
2. Las obras que se publican en esta revista están sujetas a la licencia Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC By SA 4.0). Por lo que se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que:
i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra), permitiendo así su reconocimiento.
ii) se permite remezclar, transfromar o crear a partir del material mientras se mantenga la misma licencia del original.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.