LOS RETABLOS BARROCOS EN LAS CATEDRALES ESPAÑOLAS
Resumen
Amongst the unquestionable richness of the examples of Altarpieces that the baroque period offers, those that are found in the cathedrals, in ihe main chapels. in other places or secondary chapels are the most important. The author analises the forms used in all of these coses, their iconographical content and tries to explain the mouves of their location. A wide variety of types related with their function are identified, amongst those are tabernacles for the chapels dedicated to saints which conserve their relics, relic altarpiece designed to preserve and exhibit item, the great wall groups of painting and sculpture (or a mixture of both) that are placed in the presbyiery like an open book with a didacitic function or those that are mode to dignify an old image with miraculous qualities or those dedicated to the Virgin in her various guises Also the conflict of paironship in Spain is analysed during the 17th century through the existente or not of the corresponding forms of the Virgin in certain cathedrals, and of course their position in a prominent or secondary place as well as the places of greater iranscendence such as: the presbyiery, the central chapel of the apse aisle, the transept the reirochoir and finally greater or lesser proximity to the main chapel.Descargas
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. Los autores ceden de forma no exclusiva a la revista los derechos de explotación (reproducción, distribución, comunicación y transformación).
2. Las obras que se publican en esta revista están sujetas a la licencia Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC By SA 4.0). Por lo que se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que:
i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra), permitiendo así su reconocimiento.
ii) se permite remezclar, transfromar o crear a partir del material mientras se mantenga la misma licencia del original.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.