Academic trajectories of nursing students at the National University of Tucumán through the analysis of academic performance indicators
Abstract
Introduction: In Argentina, nursing education shows progress, but it still does not improve the quantitative deficit of the group, nor the distribution by regions. The analysis of academic trajectories makes it possible to identify the path taken by the student in the study plan and to plan remedial measures for those aspects considered deficient.
Objective: To analyze the academic trajectories of students of the bachelor’s degree in nursing at the National University of Tucumán, through the analysis of academic performance indicators in the period 2015-2019.
Methodes: Descriptive, retrospective, and quantitative study. The population was constituted by the total number of students of the bachelor’s degree in nursing in the period 2015-2019.
Results: The average GPA of the career is 6.35 out of 10 and the average actual duration of the career is 13.35 years, exceeding the expected duration of 5 years. A failure rate was found in 57% of the subjects of the first cycle and 38% of the second cycle.
Conclusions: The academic performance of nursing students has decreased in the last decades, which can be seen in the decrease of the grade point average and the increase of the actual duration of the course. These results show the existing decoupling between the academic trajectories of nursing students in relation to those expected by the system.
Downloads
References
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). Educación Superior, 2020. Disponible en: https://www.unesco.org/es/education/higher-education#:~:text=El%20n%C3%BAmero%20de%20estudiantes%20en,hasta%20alcanzar%20los%20235%20millones
García P, Ezcurra AM. Derecho a la educación: expansión y desigualdad. Tendencias y políticas en Argentina y América Latina. Integración y Conocimiento. 2020;9(2):209–201. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v9.n2.29598
Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Towards universal access to higher education: international trends. UNESCO, 2020.
Giovine MA, Antolin Solache A. Estrategias de permanencia e instrumentos de reproducción universitarios en Córdoba, Argentina, 2017. Rev Iber Educ Sup. 2021;12(35):70-90. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.35.1083
Ortigoza A. Determinantes del rendimiento académico de alumnos de la Carrera Licenciatura en Enfermería de la Universidad Nacional de Tucumán en el período 2003-2011. Revista de Educación. 2022;26:301-313. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/6128
Torres S. Rendimiento académico de los alumnos de la Licenciatura en Enfermería de la UNT entre los años 2001-2009. Revista Visión de Enfermería Actualizada. 2011;7(27):12-21
Lopes R, Ribeiro G, Santos Lisboa L, Padilha da Silva JL, Taconeli CA. Factores relacionados con la deserción de estudiantes novatos en la educación superior: un estudio con datos de la Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Rev Bras Educ. 2023;28:e280042. https://doi.org/10.1590/S1413-24782023280042
Cancino Jiménez D. Acreditación de competencias profesionales y su relación con la calidad en salud. Salud, Ciencia y Tecnología. 2022;2:125. https://doi.org/10.56294/saludcyt2022125
Canova-Barrios C, Oviedo-Santamaría P. Health-related quality of life among intensive care unit workers. Enferm Intensiva. 2021;32(4):181-188. https://doi.org/10.1016/j.enfie.2020.11.002
Organización Mundial de la Salud. La OMS y sus asociados hacen un llamamiento urgente para que se invierta en el personal de enfermería, 2020. Disponible en: https://www.who.int/es/news/item/07-04-2020-who-and-partners-call-for-urgent-investment-in-nurses
Observatorio Federal de Recursos Humanos en Salud. Fuerza de trabajo en el sector salud en Argentina, 2020. Disponible en: https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/informe_fdt_datos2019_vf-1.pdf
Canova-Barrios CJ, Lepez CO, Manzitto G, Ortigoza A. Research and scientific publication in nursing in Argentina. Data and Metadata. 2022;1:27. https://doi.org/10.56294/dm202235
Lepez CO, Eiguchi K. Labor market insertion, management and training by competencies: a current view in the Argentine context. Data and Metadata. 2022;1:29. https://doi.org/10.56294/dm202267
Ríos NB, Mosca AM. Educación continua en el contexto actual, enfoque desde la enfermería. Salud, Ciencia y Tecnología. 2021;1:29. https://doi.org/10.56294/saludcyt202129
Figueira-Teuly J, Canova-Barrios C, Lepez CO. La integración curricular en enfermería. Reseña del Conversatorio alusivo al Día de la Enfermería Argentina 2022. Salud, Ciencia y Tecnología. 2022;2:166. https://doi.org/10.56294/saludcyt2022166
Aveiro-Róbalo TR. Distance learning and its relation to medical education in the present times. Seminars in Medical Writing and Education. 2022;1:10. https://doi.org/10.56294/mw202210
Rodríguez-Martínez C, Alvarez-Solano J, Pérez-Galavís AD, Ron M. Distance education during the COVID-19 pandemic: experience at a public university. Seminars in Medical Writing and Education. 2023;2:32. https://doi.org/10.56294/mw202332
Canova-Barrios CJ. Aspectos éticos en la publicación de manuscritos científicos: Una revisión de literatura. Salud, Ciencia y Tecnología. 2022;2:81. https://doi.org/10.56294/saludcyt202281
Altbach P, Reisberg L, Rumbley L. Trends in global higher education: tracking an academic revolution, 2009. París: UNESCO-World Conference on Higher Education.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). Global Education Digest 2009: Comparing education statistics across the world. UNESCO Institute for Statistics.
Coulon A. Le métier d´etudiant: I´entrée dans la vie universitaire, 1997. Paris, Presses: Universitaires de France.
Canova-Barrios CJ, Méndez PG, Sosa LR, Flores MA, Rodríguez MA, Hernández SS. Percepción y satisfacción de estudiantes de Enfermería con la educación virtual en época de COVID-19. Enfermería (Montevideo). 2023;12(2):e3304. https://doi.org/10.22235/ech.v12i2.3304
Seré MF. ¿El estudiante esperado es el estudiante real? Entre las trayectorias y la subjetividad académica. Actas de Periodismo y Comunicación. 2020;6(1). https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/6645
Moreno-Mojica CM, Barragán-Becerra JA. Prácticas pedagógicas y procesos de aprendizaje: configuración e institucionalización en la disciplina de enfermería. Ánfora. 2019;26(46):165-188. https:// doi.org/10.30854/anf.v26
Walker V. El trabajo docente universitario como práctica relacional: sujetos, saberes e instituciones. Revistas de la UNLPam. 2017;14(4). https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/els/article/view/2219
Tumiri T, Duran L, Lin J, Ríos NB, Mosca A, Gómez T. Image in nursing and simulation. Metaverse Basic and Applied Research. 2023;2:36. https://doi.org/10.56294/mr202336
Gonzalez-Argote J. Analyzing the Trends and Impact of Health Policy Research: A Bibliometric Study. Health Leadership and Quality of Life. 2023;2:28. https://doi.org/10.56294/hl202328
Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria (CONEAU). Informe de Evaluación de la solicitud de reconsideración de la RESFC-2018-54-APNCONEAU#MECCYT, 2019. Disponible en: https://www.coneau.gob.ar/archivos/anexos/IF-2019-70136418-APN-DAC-CONEAU.pdf
Tenahua Quitl I, Salazar Peña MTL, de Ávila Arroyo ML, Trujillo de la Cruz C, López García C. Trayectoria Académica de los Estudiantes de Licenciatura en Enfermería. Revista Enfermería, Innovación y Ciencia. 2020;1(1):1-10. https://doi.org/10.60568/eic.v1i1.637
Organización Mundial de la Salud. Situación de Enfermería en el Mundo, 2020. Disponible en: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/331675/9789240003392-spa.pdf
The works published in this magazine are subject to the following terms:
1. The Publications Service of the University of Murcia (the publisher) preserves the copyright of the published works, and encourages and allows the reuse of the works under the license for use stated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2011 (© Publications Service, University of Murcia, 2011)
2. The works are published in the electronic edition of the journal under Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España(texto legal) “ a Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Spain license (legal text)”. They can be copied, used, broadcasted, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and original source of their publication (journal, publisher and URL) are cited; (ii) are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license is mentioned.
3. Conditions of self-archiving. Authors are allowed and encouraged to electronically disseminate the pre-print (pre-reviewed ) and / or post-print (reviewed and accepted for publication) versions of their works prior to publication, as it ensures a wider circulation and dissemination which may lead to a possible increase in its mention and a higher scope among the academic community. RoMEO color: green.