“A heap of broken images”: Comparative study of "Respiración artificial", by Ricardo Piglia, and "Ansay o los infortunios", de la gloria, by Martín Caparrós

Authors

  • Christian Snoey Universidad de Barcelona
DOI: https://doi.org/10.6018/cartaphilus.459561
Keywords: Ricardo Piglia, Martín Caparrós, argentine literature, narrative, history.

Abstract

The objective of this work is to study the closeness that exists between Respiración artificial(1980), by Ricardo Piglia, and Ansay o los infortunios de la gloria(1984), by Martín Caparrós. Both novels start from the same question: how to tell the history. Therefore, I focus on analyzing how each author gives a narrative answer to this question. To do this, I focus on four aspects: the rereading that both authors do with a demystifying spirit of the legacy of the 19th century, the use of the past to say the present, the choice of peripherical characters to create a counter-history and how each author adapts and expands Borges’s legacy. The ultimate goal is to reflect on a common gesture: the intention to recover history.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aínsa, Fernando (1984) Tensión utópica e imaginario subversivo en Hispanoamérica, Anales de literatura hispanoamericana, 13, 13-35.

Borges, Jorge Luis (2009) El hacedor. Madrid: Alianza.

— (2013). Poesía completa. Barcelona: Debolsillo.

Calabrese, Elisa T. (2000), Operaciones escriturarias de Borges. En Fuentes, Manuel y Tovar, Paco (eds.), La aurora y el poniente. Borges (1899-1999) (pp. 127-142). Tarragona: Universitat Rovira i Virgili.

Caparrós, Martín (1984). Ansay o los infortunios de la gloria. Buenos Aires: Ada Korn.

—(2 de marzo de 2015). Ser es leerse. El País. Recuperado de https://elpais.com/cultura/2015/03/23/babelia/1427129925_968384.html

Castany Prado, Bernat (2012). Que nada se sabe: El escepticismo en la obra de Jorge Luis Borges. Alicante: Cuadernos de América sin nombre.

Cervera Salinas, Vicente (2014). Borges en la Ciudad de los Inmortales. Sevilla: Renacimiento.

Eliot, Thomas Stern (2015). La tierra baldía. Barcelona: Lumen.

Fresán, Rodrigo (2009). Historia argentina. Barcelona: Anagrama.

Gnutzman, Rita (1990). Historia y metaficción en Respiración artificial de Ricardo Piglia. Revista Interamericana de bibliografía, 40 (3), 351-360.

Grillo, Rosa Maria (2010). Escribir la historia: descubrimiento y conquista en la novela histórica de los siglos XIX y XX. Alicante: Universidad de Alicante.

Hutcheon, Linda (1998). A poetics of postmodernism. History, theory, fiction. New York: Routledge.

Kohan, Martín (2000). Historia y literatura. En Jitrik, Noé (dir.). Historia crítica de la literatura argentina. Volumen 11. Buenos Aires: Emecé.

Menton, Seymour (1993). La Nueva Novela Histórica de la América Latina. México: Fondo de Cultura Económica.

Piglia, Ricardo (2011). Respiración artificial. Barcelona: Anagrama.

— (2014). Crítica y ficción. Barcelona: Anagrama.

Piña, Cristina (1993). La narrativa argentina en los años setenta y ochenta, Cuadernos hispanoamericanos, 517-519, 121-138.

Sarlo, Beatriz (2007). Borges. Un escritor en las orillas. Madrid: Siglo XXI.

Sommer, Doris (2004). Ficciones fundacionales: las novelas nacionales de América Latina. México: Fondo de Cultura Económica.

Snoey, Christian (2016). Una lectura pigliana de la obra de Martín Caparrós. Pensamiento al margen: revista digital sobre las ideas políticas, 5, 157-166.

—(2019). Idea de la historia en Historia argentina, de Rodrigo Fresán. Cartaphilus. Revista de investigación y crítica estética, 17, 289-310.

Published
13-01-2021
How to Cite
Snoey, C. (2021). “A heap of broken images”: Comparative study of "Respiración artificial", by Ricardo Piglia, and "Ansay o los infortunios", de la gloria, by Martín Caparrós. Cartaphilus. Journal of Aesthetic Research and Criticism, 18. https://doi.org/10.6018/cartaphilus.459561