“A heap of broken images”: Comparative study of "Respiración artificial", by Ricardo Piglia, and "Ansay o los infortunios", de la gloria, by Martín Caparrós
Abstract
The objective of this work is to study the closeness that exists between Respiración artificial(1980), by Ricardo Piglia, and Ansay o los infortunios de la gloria(1984), by Martín Caparrós. Both novels start from the same question: how to tell the history. Therefore, I focus on analyzing how each author gives a narrative answer to this question. To do this, I focus on four aspects: the rereading that both authors do with a demystifying spirit of the legacy of the 19th century, the use of the past to say the present, the choice of peripherical characters to create a counter-history and how each author adapts and expands Borges’s legacy. The ultimate goal is to reflect on a common gesture: the intention to recover history.
Downloads
References
Aínsa, Fernando (1984) Tensión utópica e imaginario subversivo en Hispanoamérica, Anales de literatura hispanoamericana, 13, 13-35.
Borges, Jorge Luis (2009) El hacedor. Madrid: Alianza.
— (2013). Poesía completa. Barcelona: Debolsillo.
Calabrese, Elisa T. (2000), Operaciones escriturarias de Borges. En Fuentes, Manuel y Tovar, Paco (eds.), La aurora y el poniente. Borges (1899-1999) (pp. 127-142). Tarragona: Universitat Rovira i Virgili.
Caparrós, Martín (1984). Ansay o los infortunios de la gloria. Buenos Aires: Ada Korn.
—(2 de marzo de 2015). Ser es leerse. El País. Recuperado de https://elpais.com/cultura/2015/03/23/babelia/1427129925_968384.html
Castany Prado, Bernat (2012). Que nada se sabe: El escepticismo en la obra de Jorge Luis Borges. Alicante: Cuadernos de América sin nombre.
Cervera Salinas, Vicente (2014). Borges en la Ciudad de los Inmortales. Sevilla: Renacimiento.
Eliot, Thomas Stern (2015). La tierra baldía. Barcelona: Lumen.
Fresán, Rodrigo (2009). Historia argentina. Barcelona: Anagrama.
Gnutzman, Rita (1990). Historia y metaficción en Respiración artificial de Ricardo Piglia. Revista Interamericana de bibliografía, 40 (3), 351-360.
Grillo, Rosa Maria (2010). Escribir la historia: descubrimiento y conquista en la novela histórica de los siglos XIX y XX. Alicante: Universidad de Alicante.
Hutcheon, Linda (1998). A poetics of postmodernism. History, theory, fiction. New York: Routledge.
Kohan, Martín (2000). Historia y literatura. En Jitrik, Noé (dir.). Historia crítica de la literatura argentina. Volumen 11. Buenos Aires: Emecé.
Menton, Seymour (1993). La Nueva Novela Histórica de la América Latina. México: Fondo de Cultura Económica.
Piglia, Ricardo (2011). Respiración artificial. Barcelona: Anagrama.
— (2014). Crítica y ficción. Barcelona: Anagrama.
Piña, Cristina (1993). La narrativa argentina en los años setenta y ochenta, Cuadernos hispanoamericanos, 517-519, 121-138.
Sarlo, Beatriz (2007). Borges. Un escritor en las orillas. Madrid: Siglo XXI.
Sommer, Doris (2004). Ficciones fundacionales: las novelas nacionales de América Latina. México: Fondo de Cultura Económica.
Snoey, Christian (2016). Una lectura pigliana de la obra de Martín Caparrós. Pensamiento al margen: revista digital sobre las ideas políticas, 5, 157-166.
—(2019). Idea de la historia en Historia argentina, de Rodrigo Fresán. Cartaphilus. Revista de investigación y crítica estética, 17, 289-310.
Works published in this journal are subject to the following terms:
1. The Servicio de Publicaciones of the University of Murcia (the publisher) reserves the copyright of the published works and encourages and allows their reuse under the usage licence indicated in point
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 International licence (legal text). They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, on condition that: i) the author and original source of the publication are cited (journal, publisher and URL of the work); ii) the material is not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this licence for use are mentioned.
3. Self-archiving conditions We allow and encourage authors to electronically disseminate the preprint versions (the pre-review version) and/or post print (the version that has been reviewed and accepted for publication) of their works before they are published as this encourages earlier circulation and dissemination and so a potential increase in their citation and impact in the academic community.