An invisible roar: the cajas in the theatre of Bances Candamo
Abstract
The aim of this paper is to reflect on one of the most invisible ingredients of the Spanish Golden Age theatre: instrumental music and acoustic effects that do not include the participation of singers. Through the analysis of all the occurrences of cajas or percussed military drums in the plays of Francisco Bances Candamo, with the difficulty that supposes the generalized scarcity of stage directions destined to the instrumental music, a dramatic strategy is drawn to link the ear with war, either to animate to the soldier, or for the funeral honors of the fallen, with the ideological implications that this has in the first great mass spectacle of modernity.
Downloads
References
BIBLIOGRAFÍA
BANCES CANDAMO, Francisco (s.f.a): Comedia nueva intitulada El invicto Luis de Badem y primer triunfo del Austria. s.l. [Manuscrito conservado en la BNE con la signatura MSS/15977].
BANCES CANDAMO, (s.f.b): La inclinación española. Sevilla: Diego López de Haro [Suelta conservada en la Biblioteca Menéndez Pelayo con la signatura 33148].
BANCES CANDAMO, (1722a): Más vale el hombre que el nombre. En Poesías cómicas, obras pósthumas, II. Madrid: Lorenzo Francisco Mojados.
BANCES CANDAMO, (1722b): El sastre del campillo, en Poesías cómicas, obras pósthumas, II. Madrid: Lorenzo Francisco Mojados.
BANCES CANDAMO, (1722c): Cuál es afecto mayor, lealtad, sangre o amor, en Poesías cómicas, obras pósthumas, I. Madrid: Blas de Villanueva.
BANCES CANDAMO, (1722d): Poesías cómicas, obras pósthumas, I. Madrid: Blas de Villanueva.
BANCES CANDAMO, (1970): Theatro de los theatros de los passados y presentes siglos. Edición de Duncan W. Moir. Londres: Tamesis.
BANCES CANDAMO, (2014a): Quién es quien premia al amor. Edición de B. Oteiza.En Poesías cómicas, I, 1. Madrid / Frankfurt: Iberoamericana / Vervuert.
BANCES CANDAMO, (2014b): La restauración de Buda. Edición de José Enrique Duarte. En Poesías cómicas, I, 1. Madrid / Frankfurt: Iberoamericana / Vervuert.
BANCES CANDAMO, (2017): El esclavo en grillos de oro. Edición de Ignacio Arellano. New York: IDEA.
BANCES CANDAMO, (en prensa): Duelos de Ingenio y Fortuna. Edición de Gaston Gilabert.
BARRERA Y LEIRADO, Cayetano Alberto de la (1968): Catálogo bibliográfico y biográfico del teatro antiguo español desde sus orígenes hasta mediados del siglo XVIII. Londres: Tamesis Books.
CERVANTES, Miguel de (2014): Tragedia de Numancia. Edición de Gaston Gilabert. Nürnberg: More Than Books (Clásicos Hispánicos, 48).
COVARRUBIAS HOROZCO, Sebastián de (2006): Tesoro de la lengua castellana o espanyola. Edición de Ignacio Arellano y Rafael Zafra. Madrid: Iberoamericana.
Diccionario de Autoridades (1726-1737). Madrid: Francisco Hierro.
GILABERT, Gaston (2015): La teoría de la segmentación métrica frente a las secuencias poético-musicales en el teatro del Siglo de Oro. Voz y letra. Revista de Literatura, XXVI, 2, pp. 75-85.
GILABERT, Gaston (2017a): Música y poesía en las comedias de Bances Candamo. Vigo: Editorial Academia del Hispanismo.
GILABERT, Gaston (2017b): I will play the swan and die in music. Shakespeare y Lope de Vega ante la música teatral trágica. Anuario Lope de Vega, XXIII, pp. 270-285.
GILABERT, Gaston (2019): Poesía cantada como presagio de muerte en el teatro del Siglo de Oro. En Delito y muerte en el teatro del Siglo de Oro. Edición de Elena Di Pinto. Madrid: Visor, pp. 89-105.
HERNÁNDEZ MATEOS, Alberto (2013): El pensamiento musical de Antonio Eximeno. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Libro de Música de la Cofradía de Nuestra Señora de la Novena. Manuscrito Novena (2010). Madrid: Centro de Documentación de Música y Danza.
MARAVALL, José Antonio (1972): Teatro y literatura en la sociedad barroca. Madrid: Seminarios y Ediciones, S.A.
MOIR, Duncan W. (1970): Prólogo. En BANCES CANDAMO, Francisco: Theatro de los theatros de los passados y presentes siglos. Edición de Duncan W. Moir. Londres: Tamesis.
QUEROL, Miguel (1981): La Música en el Teatro de Calderón. Barcelona: Diputació de Barcelona / Institut del Teatre.
Works published in this journal are subject to the following terms:
1. The Servicio de Publicaciones of the University of Murcia (the publisher) reserves the copyright of the published works and encourages and allows their reuse under the usage licence indicated in point
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2015
2. Works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 International licence (legal text). They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, on condition that: i) the author and original source of the publication are cited (journal, publisher and URL of the work); ii) the material is not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this licence for use are mentioned.
3. Self-archiving conditions We allow and encourage authors to electronically disseminate the preprint versions (the pre-review version) and/or post print (the version that has been reviewed and accepted for publication) of their works before they are published as this encourages earlier circulation and dissemination and so a potential increase in their citation and impact in the academic community.