Aproximación a la representación social de los Jóvenes NiNi. Análisis desde la comunidad educativa

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/azarbe.466461
Keywords: Social representation, young NEETs, Educative comu, Social exclusion

Abstract

A descriptive study is presented with the objective of approaching the social representation of young NEETs. Interviews were conducted with 28 people linked to the educational system. Results: the term NiNi has been included in our vocabulary without having made an approach to the circumstances and characteristics of the group. Conclusions: there is a clear and concise social representation of these young people by the different agents that make up the educational community and the need to deepen the knowledge about this group for the design of interventions that prevent the social exclusion of young people who go through this situation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Cristina Ruiz Mosquera, Universidad de Málaga

0000-0003-1920-5834

María de las Olas Palma García, Universidad de Málaga Facultad de Estudios Sociales y del Trabajo

Doctora por la Universidad de Málaga. Licenciada en Ciencias Políticas y Sociología. Diplomada en Trabajo Social

Profesora del Área de Trabajo Social y Servicios sociales de la Universidad de Málaga

References

Abric, J. C. (1994). Les représentations sociales: aspects théoriques. En J.-C. Abric (Ed.), Pratiques sociales et représentations (pp. 11-35). Paris: Presses universitaires de France.

Andrade, LA y Jiménez-Bandala, C A (2018). El desempleo y la probabilidad de caer en trampas de pobreza: consideraciones para países en vías de desarrollo. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 164, 3-20. (http://dx.doi.org/10.5477/cis/reis.164.3).

Araya Umaña, S. (2002). Las representaciones sociales: Ejes teóricos para su discusión. Cuadernos de Ciencias Sociales.127. Edición 2002.

Banchs, M. (1984). Las representaciones sociales: sugerencias sobre una alternativa teórica y un rol posible para los psicólogos sociales en Latinoamérica. En: Bernardo Jiménez (compilador) Aportes críticos a la Psicología social en Latinoamérica. Guadalajara: EDUC.

Guillemi, C. (1999). La pensée sociale. Paris: Presses Universitaires de France.

Hernández,R; Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (cuarta edición) Disponible en: https://es.scribd.com/doc/38757804/Metodologia-de-La-Investigacion-Hernandez-Fernandez-Batista-4ta-Edicion.

Herzlich, CL. (1979). La representación social: sentido del concepto. En Serge Moscovici (compilador). Introducción a la Psicología social. Barcelona: Planeta.

Jodelet, D. (1984). La representación social: fenómeno, concepto y teoría. En Serge Moscovici (compilador). Psicología social II. España: Paidos.

Morales Ortega, J M. (2015). La respuesta comunitaria y española a la realidad de los ninis: los grandes damnificados por la crisis. p.37. Murcia: Laborum, D.L.

Moscovici, S. (1961). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul.

Observatorio de la Juventud en España. (2011). http://www.injuve.es/sites/default/files/9206-01.pdf.

Organización Internacional del Trabajo (2015). Tendencias mundiales del empleo juvenil, disponible en: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/documents/publication/wcms_412025.pdf.

Rateau, P y Lo Monaco, G. (2013). La Teoría de las Representaciones Sociales: Orientaciones conceptuales, campos de aplicaciones y método. CES Psicología, 6, 1, 22-42. Universidad CES Medellín, Colombia.

Rouquette, M.L. (1994). Sur la connaissance des masses. Essai de psychologie politique. Grenoble: Presses Universitaires de Grenoble.

Organización Internacional del Trabajo (2015). Tendencias mundiales del empleo juvenil, disponible en: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/documents/publication/wcms_412025.pdf.

Torre, L y Baquerín, M (2017). Los jóvenes argentinos que no estudian ni trabajan: déficit de integración social. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 158, 97-116.

Published
17-11-2021
How to Cite
Ruiz Mosquera, A. C., & Palma García, M. de las O. (2021). Aproximación a la representación social de los Jóvenes NiNi. Análisis desde la comunidad educativa. AZARBE, International Journal of Social Work and Welfare, (10), 5–14. https://doi.org/10.6018/azarbe.466461
Issue
Section
Artículos