The teaching of social sciences for digital citizenship. Interdisciplinary study of media literacy on the curricula of Secondary Education

Authors

  • Ilaria Bellatti Universidad de Barcelona
  • Judit Sabido Codina Universidad de Vic-Universidad Central de Cataluña
  • Luciana Sosa Universidad de Barcelona
  • Daniel Hurtado Torres Universidad de Barcelona
DOI: https://doi.org/10.6018/areas.528641
Keywords: media and information literacy, digital citizenship, curriculum, secondary education, digital security and privacy, social sciences

Abstract

This article presents the results of a lexicometric and content study carried out in the curricula of the subjects of Geography and History, Spanish Language, Visual and Plastic Education and Mathematics of Secondary Education. The objective is to understand possible changes in the educational approach throughout the legislative reforms on the treatment of digital citizenship based on two keywords: security and privacy on the Internet, and their relationship with the teaching of social sciences. For this, the regional decrees of Secondary Education that emerge from Organic Law 2/2006 of May 3 (LOE), and Organic Law 2/2013 of December 9 (LOMCE), have been analyzed three areas of media literacy: digital training, information processing and treatment, and critical thinking. In addition, the most recent Royal Decree 217/2022 of March 29 of the new Organic Law 3/2020 of Modification of the LOE (LOMLOE) has been assessed. Finally, contrasting the results with the literature consulted, we came to understand the importance of digital security and privacy in secondary education from three areas of media and information literacy: instrumental training, understanding and analysis of digital content, and its consumption and production. We conclude about the importance of considering these not only as specific areas of digital competence, but also as part of the competence dimensions of social subjects, and we provide some operational ideas for their curricular approach from the social sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adell, J. (2010). Dimensiones de la competencia digital. Parte II de la Ponencia La Competencia Digital. XXIV Jornadas Pedagógicas de Barakaldo. Disponible en https://goo.gl/gTqUFk

Arancibia, M., & Galaz, A. (2019). Relations between conceptions and pedagogical practices: Analysis of 13 Didactic Sequences of History teachers using technologies in the school classroom. Estudios pedagógicos, 45(1), 103-121. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052019000100103

Bellatti, I. (2019). La distribución espacio/temporal de los contenidos de los libros de texto de historia en la Educación Secundaria y su implicación cultural en la construcción del relato histórico. Enseñanza de las ciencias sociales: revista de investigación, 18, pp. 17-33.

Cabero-Almenara, J., Torres-Barzabal, L. y Hermosilla-Rodríguez, J.M. (2019). Las TIC y la creación de una ciudadanía crítica e-digital. Education in the Knowledge Society (EKS) 20(10). https://doi.org/10.14201/eks2019_20_a22.

Cepeda, J. (2018). Una aproximación al concepto de identidad cultural a partir de experiencias: el patrimonio y la educación. Tabanque. Revista Pedagógica, 31, 244-262. DOI: https://doi.org/10.24197/trp.31.2018.244-262

Gómez Carrasco, C. J., Sainz Chaparro, Á., Felices de la Fuente, M. D. M., y Cózar Gutiérrez, R. (2020). Methodological strategies and use of digital resources for teaching history. Analysis through the memories and opinions of teachers in initial training. Aula Abierta, 49(1), 65-74. DOI: https://doi.org/10.17811/RIFIE.49.1.2020.55-64

Carretero, S., Vuorikari, R., y Punie, Y. (2017). DigComp 2.1. The Digital Competence Framework for Citizens. Unión Europea.

Miguel González (de), R. (2013). ¿Podemos aprender de los currículos de Geografía y Ciencias Sociales existentes en otros países europeos? Innovación en la enseñanza de la geografía ante los desafíos sociales y territoriales, 33, pp. 71-104.

Montaña Conchiña (de la), J. L. (2015). Epistemología y Didáctica de la Historia: Clave esencial en la formación didáctico-disciplinar del profesorado. Clío & Asociados, 21, pp. 177-190

Dick, R. N., McCauley, H. L., Jones, K. A., Tancredi, D. J., Goldstein, S., Blackburn, S., Monasterio, E., James, L., Silverman, J. G., y Miller, E. (2014). Cyber Dating Abuse Among Teens Using School-Based Health Centers. Pediatrics, 134(6), e1560-e1567. DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2014-0537

Domínguez, M. C. y Alcaraz Montesinos, A. (Eds.). (2004). Didáctica de las ciencias sociales para primaria. Pearson Education.

Duggan, M. (2017). Online Harassment 2017. Pew Research Center.

Durán, M., y Martínez-Pecino, R. (2015). Ciberacoso mediante teléfono móvil e Internet en las relaciones de noviazgo entre jóvenes. Comunicar, 22(44), pp. 159-167.

Cepeda, J. (2018). Una aproximación al concepto de identidad cultural a partir de experiencias: el patrimonio y la educación. Tabanque. Revista Pedagógica, 31, 244-262. DOI: https://doi.org/10.24197/trp.31.2018.244-262

Evans, R., y Midford, S. (2021). Teaching historical literacies to digital learners via popular culture. Arts and Humanities in Higher Education, 21(3), pp. 285–301. DOI: https://doi.org/10.1177/14740222211050566

Ferrés, J., y Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: Propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 19(38), 75-82. DOI: https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08

Flores Lueg, C., y Roig Vila, R. (2016). Competencia digital docente: Una cuestión clave para la educación del siglo XXI. En Gómez, J., López, E. y Molina, L. (eds.). Instructional strategies in teacher training, (pp. 87-98). Umet Press.

Fuentes Moreno, C., y Ambrós Pallarés, A. (2020). Panorámica de la trilogía cine, historia y educación en España (1995-2020). Panta Rei. Revista digital de Historia y Didáctica de la Historia, 14(2), 197-223.

Gámez Guadix, M.; De Santisteban, P., y Resett, S. A. (2017). Sexting among Spanish adolescents: Prevalence and personality profiles. Psicothema, 29, pp. 29-34.

Gómez Carrasco, C. J. G., Ortuño Molina, J., y Molina Puche, S. (2014). Aprender a pensar históricamente. Retos para la historia en el siglo XXI. Tempo e Argumento, 6(11), 05-27. DOI: https://doi.org/10.5965/2175180306112014005

Gómez Carrasco, C. J., Rodríguez Pérez, R. A., y Mirete Ruiz, A. B. (2018). Percepción de la enseñanza de la historia y concepciones epistemológicas. Una investigación con futuros maestros. Revista Complutense de Educación, 29(1), 237-250. DOI: https://doi.org/10.5209/RCED.52233

Gómez-Carrasco, C. J., López-Facal, R. y Rodríguez-Medina, J. (2019). La investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales en revistas españolas de Ciencias de la Educación. Un análisis bibliométrico (2007-2017). Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 37, 67-88. DOI:10.7203/DCES.37.14440

Gómez Carrasco, C. J., Sainz Chaparro, Á., Felices de la Fuente, M. D. M., y Cózar Gutiérrez, R. (2020). Methodological strategies and use of digital resources for teaching history. Analysis through the memories and opinions of teachers in initial training. Aula Abierta, 49(1), 65-74 DOI: https://doi.org/10.17811/RIFIE.49.1.2020.55-64

Guerrero-Romera, C., Sales-Salvador, D., Gómez-Hernández, J. A., Merlo-Vega, J. A., Vera-Baceta, M.-Á., Cuevas-Cerveró, A., y Infante-Moro, A. (2021). Teaching basic digital competences for citizenship supported by learning platforms: The e-IRIS project. Proceedings - 11th International Conference on Virtual Campus, JICV 2021, 1-5. DOI: https://doi.org/10.1109/JICV53222.2021.9600373

Guerrero-Romera, C., Sánchez-Ibáñez, R., Escribano-Miralles, A., & Vivas-Moreno, V. (2021). Active teachers’ perceptions on the most suitable resources for teaching history. Humanities and Social Sciences Communications, 8(1), 1-8. DOI: https://doi.org/10.1057/s41599-021-00736-7

INTEF, (2023). Recursos Educativos Aprendizaje en Línea. Ministerio de Educación y Formación Profesional.

Klettke, B., Hallford, D. J., & Mellor, D. J. (2014). Sexting prevalence and correlates: A systematic literature review. Clinical Psychology Review, 34(1), 44-53. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cpr.2013.10.007

López Facal, R. (2014). La LOMCE y la competencia histórica. Ayer, 94, 273-285.

López Torres, M. E., García Ruíz, C. R., y Sánchez-Agustí, M. (eds.). (2018). Buscando formas de enseñar: Investigar para innovar en Didáctica de las Ciencias Sociales. (pp-19-20). AUPDCS

Luño Pérez, A. E. P. (2011). Internet y los derechos humanos. Anuario de Derechos Humanos. Nueva Época, 12, 287-330.

DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ANDH.2011.v12.38107

Miralles Martínez, P., Gómez Carrasco, C. J., y Arias Ferrer, L. (2013). Social sciences teaching and information processing. An experience using WebQuests in primary education teacher training. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 10(2), 344-357. DOI: https://doi.org/10.7238/rusc.v10i2.1536

Miralles Martínez, P., Gómez Carrasco, C. J., y Fernández, J. M. (2019). Perceptions on the use of ict resources and «mass-media» for the teaching of history. A comparative study among future teachers of spain-england. Educacion XX1, 22(2), 187-211. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.21377

Miralles Martínez, P., Molina Puche, S., y Ortuño Molina, J. (2011). La importancia de la historiografía en la enseñanza de la historia. Grupo Editorial Universitario.

Revilla, M., Martínez-Ferreira, J. M., y Sánchez-Agustí, M. (2020). Assessing the digital competence of educators in social studies: An analysis in initial teacher training using the TPACK-21 model. Australasian Journal of Educational Technology, 36(2), 1–12. DOI: https://doi.org/10.14742/ajet.5281

Monteagudo Fernández, J. M., Moreno Vera, J. R., Rodríguez Pérez, R. A., y Cózar Gutiérrez, R. (2021). Motivation strategies for gamified flipped classrooms in Social Sciences education. En, Gómez, C., Miralles, P. y L. Facal, Handbook of Research on Teacher Education in History and Geography, (pp. 391-409). Peter Lanng.

Monsalve Lorente, L., y García Tort, E. (2021). Prevalencia del sexting en adultos jóvenes universitarios: Motivación y percepción del riesgo. Psychology, Society & Education, 13(1), 99-114. DOI: https://doi.org/10.25115/psye.v1i1.3482

Muñoz Ruiz, J. (2016). Factores de riesgo en el acoso escolar y el ciberacoso: Implicaciones educativas y respuesta penal en el ordenamiento jurídico español. Revista Criminalidad, 58(3), 71-86.

Ortega Sánchez, D. (2017). Las mujeres en la enseñanza de la historia y de las ciencias sociales. [tesis doctoral]. Universitat Autònoma de Barcelona.

Ortuño Molina, J., Bellatti, I., y Epstein, T. (2020). Enseñanza y aprendizaje de la historia. Justificaciones para un enfoque sociocultural crítico. En, Prats, J. Ciencias sociales, ciudadanía y sociedad digital: reflexiones desde la educación. (pp. 27-4). Trea.

Pérez-Garzón, J. S. (2008). ¿Por qué enseñamos geografía e historia?:¿es tarea educativa la construcción de identidades? Historia de la educación: Revista interuniversitaria, 27, 37-55.

Peart, M., Cubo-Delgado, S., y Gutiérrez-Esteban, P. (2022). Exploring the Role of Digital and Socio-civic Skills for Promoting Youth Participation and Digital Citizenship. Exploring the Role of Digital and Socio-civic Skills for Promoting Youth Participation and Digital Citizenship, 11(2), 697-709. https://doi.org/10.12973/eu-jer.11.2.697

Pérez-Rodríguez, A., y Delgado-Ponce, Á. (2012). De la competencia digital y audiovisual a la competencia mediática: Dimensiones e indicadores. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 20(39), 25-34. DOI: https://doi.org/10.3916/C39-2012-02-02

Pinto-Santos, A. R., Garcias, A. P., y Mesquida, A. D. (2022). Development of teaching digital competence in initial teacher training: A systematic review. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 14(1). DOI: https://doi.org/10.18844/wjet.v14i1.6250

Prats, J. (2010). En defensa de la Historia como materia educativa. Tejuelo. Didáctica de la lengua y la literatura, 9, 8-17.

Prats, J. (2016). Combates por la historia en la educación. Enseñanza de las ciencias sociales: revista de investigación, 145-153.

Prats, J., y Valls, R. (2011). La Didáctica de la Historia en España: estado reciente de la cuestión. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 25, 17-35.

Rius, N. I., Roca, J. B., y Martí, F. M. (2018). Encrucijadas de la competencia mediática y la ciudadanía: Uso y consumo de aplicaciones educativas. Prisma Social: revista de investigación social, 20, 92-113.

Sabido-Codina, J. (2021). El tiempo como núcleo base de la construcción conceptual del pensamiento histórico. [Tesis doctoral]. Universidad de Barcelona.

Sáez-Rosenkranz, I. (2017). La enseñanza de la Historia en los libros de texto de educación básica en Chile. Enseñanza de las ciencias sociales: revista de investigación, 27-40.

Sánchez, L. (2020). Epistemología y ciencias sociales en la era de la anti-Ilustración. Ciencias sociales, ciudadanía y sociedad digital: reflexiones desde la educación. En, Prats, J. Ciencias sociales, ciudadanía y sociedad digital: reflexiones desde la educación. (pp. 183-191), Trea.

Sánchez-Ibáñez, R., Guerrero-Romera, C., y Miralles-Martínez, P. (2021). Primary and secondary school teachers’ perceptions of their social science training needs. Humanities and Social Sciences Communications, 8(1), 1-11. DOI: https://doi.org/10.1057/s41599-021-00705-0

Santisteban, y Gámez-Guadix, M. (2018). Prevalence and Risk Factors Among Minors for Online Sexual Solicitations and Interactions With Adults. Journal of Sex Research, 55(7), 939-50. DOI: https://doi.org/10.1080/00224499.2017.1386763.

Scharager, J., y Armijo, P. (2001). Muestreo no probabilístico. Pontificia Universidad Católica de Chile, Escuela de Psicología, 1, 1-3.

Sousa, J., Geraldes, E., y Reis, L. M. (2019). Internet e Direitos Humanos no Brasil: Cenários e perspectivas. Universidade de Brasília, Facultade de Comunicacaçao.

Wajcman, J. (2006). El tecnofeminismo. Ediciones Cátedra.

Whittle, H.; Hamilton-Giachritsis, C.; Beech, A., y Collings, G. (2013). A review of online grooming: Characteristics and concerns. Aggression and Violent Behavior, 18(1), 62-70. DOI: https://doi.org/10.1016/j.avb.2012.09.003

Wilson, C. Grizzle A., Tuazon, R., Akyempong, K. y Cheung, C.K. (2011). Media and Information Curriculum for Teachers. UNESCO.

Valls, R. (1991). La exaltación patriótica como finalidad fundamental de la enseñanza de la historia en la educación obligatoria: una aproximación histórica. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 5, 33-47.

Valls Montés, R. (2013). De los manuales de Historia a la historia de la disciplina escolar. Historia de la Educación, 18, 169-190.

Published
31-12-2023
How to Cite
Bellatti, I., Sabido Codina, J., Sosa, L., & Hurtado Torres, D. (2023). The teaching of social sciences for digital citizenship. Interdisciplinary study of media literacy on the curricula of Secondary Education. Areas. International Social Science Journal, (45), 75–88. https://doi.org/10.6018/areas.528641