Analysis of the perception of secondary master students about innovation and educational research in the teaching of history in secondary and baccalaureate education

Authors

  • María de la Encarnación Cambil Hernández Universidad de Granada
  • Andrés Palma Valenzuela Universidad de Granada
DOI: https://doi.org/10.6018/areas.528221
Keywords: educational research and innovation, research competence, innovation competence, postgraduate, professional competence

Abstract

In this text we present the first phase of a study carried out among the students of the Master’s Degree in Compulsory Secondary Education Teachers and Baccalaureate, Vocational Training and Language Teaching, in the Geography and History Specialty, with the aim of analyzing their perception of research. and educational innovation and its influence on the teaching methodology and the planning of activities, through the end-of-module projects carried out by the students. As well as the challenge posed by such research and educational innovation from historical education and its influence on the development of professional skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berelson, B. (1952). Content Analysis. Handbook social psochology, tomo I.

Castellanos, B., Fernández, A. M., Llivina, M. J., Arencibia, V. y Hernández, R. (2005). Esquema conceptual, referencial y operativo sobre la investigación educativa. La Habana: Editora Pueblo y Educación.

Gairín, J. (2011) Prólogo. En Vázquez, M. I. Esquema conceptual, referencial y operativo sobre la investigación educativa. La Habana: Editora Pueblo y Educación.

Gómez, M.A. (2000). Análisis de contenido cualitativo y cuantitativo: definición, clasificación y metodología. Revista Ciencias Humanas, p. 20. https://revista.sangregorio.edu.ec/index.php/REVISTASANGREGORIO/article/view/113r

González, J. y Wagenaar, R (Eds.) (2006). Tuning Educational Structures in Europe II.

Informe final. La contribución de las universidades al Proceso de Bolonia. Publicaciones de la Universidad de Deusto. http://www.deusto-publicaciones.esdeusto/pdfs/tuning/tuning04.pd

Holsti, O.R. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities. Addison-

Wesley

Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y Práctica. Madrid: Paidós.

López, F. (2002). El análisis de contenido cómo método de investigación. XXI. Revista de Educación, 2, 167-169.

Moreno, M. G. (2005). Potenciar la educación: un currículum transversal de formación

para la investigación. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3 (1), 520-540.

Payà, M.; Escofet, A. y Rubio, L. (2019). El desarrollo de la competencia investigadora a través de los proyectos de aprendizaje-servicio. Codiseño y validación de una herramienta formativa para los futuros profesionales de la educación. Bordón, n 71 (3), 79-95. htttp://doi. 10.13042/Bordon.2019.68259

Pagés, T., Hernández, C., Abadia, A. R., Bueno, C., Ubieto, I., Márquez, D., Sabaté, S. y, Jorba, H. (2016). La innovación como competencia docente en la universidad: Innovación orientada a la mejora del aprendizaje. Aloma, 34(1), 33-43. https://ddd.uab.cat/record/170527.

Rodríguez-Gómez, D. y Gairín Sallán, J. (2015). Innovación, aprendizaje organizativo y gestión del cono cimiento en las instituciones educativas. Educación, XXIV, 46 73-90.

Ruiz, A. (2021). El contenido y su análisis. Enfoque y proceso. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/179232

Published
31-12-2023
How to Cite
Cambil Hernández, M. de la E., & Palma Valenzuela, A. (2023). Analysis of the perception of secondary master students about innovation and educational research in the teaching of history in secondary and baccalaureate education. Areas. International Social Science Journal, (45), 203–216. https://doi.org/10.6018/areas.528221