The world-ecology of “The Hunger Games”

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/areas.524611
Keywords: The Hunger Games, cli-fi, world-ecology, Cheap Nature, revolution

Abstract

Literature and cinema are two powerful tools to represent the social concerns of each historical moment, as is the case with the growing interest in climate change. The numerous productions on the climate crisis shape a new genre, cli-fi, which uses the possible forms of a collapse as the scenes for its plots. In the academic sphere, more and more theories address social and environmental problems together, and among them the emergence of world-ecology stands out. “The Hunger Games” saga shares features with the cli-fi genre and in its fictional universe the main elements of world-ecology converge, such as the incessant search for Cheap Nature, the combination of exploitation and appropriation, the use of coercive means and cultural hegemony, and the eco-social revolution. “The Hunger Games” is a future dystopia, but also a reflection of certain trends in today’s society, which is why it works both as an alarm voice and edutainment with a relevant political message.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACOSTA, Alberto y BRAND, Ulrich (2017): Salidas del laberinto capitalista: Decrecimiento y postextractivismo. Barcelona, Icaria, pp. 34-67.

AGUILERA PORTALES, Rafael Enrique (2010): “Biopolítica, poder y sujeto en Michel Foucault”, Universitas. Revista de Filosofía, Derecho y Política, 11, pp. 27-42.

AMÉRICO, Marcos; CHADE DE GRANDE, Fernando y TOBGYAL DA SILVA, Joao Fernando (2015): “Un acercamiento al eduentretenimiento”, Questión. Revista especializada en periodismo y comunicación, 1(45), pp. 1-5.

BERNÁRDEZ RODAL, Asunción (2012): “Modelos de mujeres fálicas del postfeminismo mediático: Una aproximación a Millenium, Avatar y Los juegos del hambre”, Anàlisi, 47, pp. 91-112.

BIEHL, Janet y STAUDENMAIER, Peter (2019): Ecofascismo: Lecciones sobre la experiencia alemana. Barcelona, Virus, pp. 46-50.

CASTRO NETTO, David y DOMENECH COLACIOS, Roger (2021): “Uma terra somente: Distopia ambiental no cinema hollywoodiano (séc. XXI)”, ALCEU. Revista de comunicação, Cultura e Política, 21(43), pp. 68-89. https://doi.org/10.46391/ALCEU.v21.ed43.2021.200

COLLINS, Suzanne (2012): Los juegos del hambre. Barcelona, RBA Libros.

COLLINS, Suzanne (2012): En llamas. Barcelona, RBA Libros.

COLLINS, Suzanne (2012): Sinsajo. Barcelona, RBA Libros.

CRENSHAW, Kimberlé W. (1991): “Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color”, Stanford Law Review, 43, pp. 1241-1299.

GONZÁLEZ VERA, Pilar (2016): “Los Juegos del Hambre: un mundo distópico, intertextual y simbólico”, AILIJ (Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil), 14, pp. 93-104.

GRAMSCI, Antonio (2014): Antología: Selección, traducción y notas de Manuel Sacristán. Tres Cantos (Madrid), Ediciones Akal, pp. 246-285.

HERNÁNDEZ HENRÍQUEZ, María Mercedes (2018): “Los Juegos del Hambre: una recreación del mundo grecolatino y sus fisuras ideológicas y sociales”, Misión jurídica. Revista de Derecho y Ciencias Sociales, 14, pp. 155-167.

LALLANA, Martín y ÁLVAREZ, Juanjo (2019): “No Deal: apuntes estratégicos para una revolución ecosocial”, Viento sur: Por una izquierda alternativa, 165, pp. 97-106.

LAWRENCE, Francis (2013): Los juegos del hambre: En llamas [Película]. Color Force.

LAWRENCE, Francis (2014): Los juegos del hambre: Sinsajo – Parte 1 [Película]. Lionsgate / Color Force.

LAWRENCE, Francis (2013): Los juegos del hambre: Sinsajo – Parte 2 [Película]. Color Force.

MARÍN GAVILÁ, Marta (2019): “Distopías climáticas en el cine contemporáneo: ecofeminismo para salvar el mundo en Mad Max: Furia en la carretera”, Saitabi. Revista de la Facultat de Geografía i Història, 69, pp. 227-246. https://doi.org/10.7203/saitabi.69.15949

MARTÍNEZ ALIER, Joan (2011): El ecologismo de los pobres: conflictos ambientales y lenguajes de valoración. Barcelona, Icaria, pp. 22-39.

MENÉNDEZ MENÉNDEZ, María Isabel y FERNÁNDEZ MORALES, Marta (2015): “Lo heroico en el cine de masas: género y valor en Los juegos del hambre”, L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 20, pp. 92-100.

MENÉNDEZ MENÉNDEZ, María Isabel y FERNÁNDEZ MORALES, Marta (2015): “Sobre género y géneros: Una lectura feminista de Los juegos del hambre”, Dossiers Feministes, 20, pp. 173-188.

MOLINERO GERBEAU, Yoan y AVALLONE, Gennaro (2020): “Ecología-mundo, un nuevo paradigma para el estudio de las migraciones internacionales”. EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 46, pp. 23-44. https://doi.org/10.5944/empiria.46.2020.26965

MOORE, Jason W. (2020): El capitalismo en la trama de la vida. Ecología y acumulación de capital. Madrid, Traficantes de Sueños, pp. 11-198 y 255-333.

PEDRAZA, Pilar (2007): “Paisajes desolados (el cambio climático y el cine)”, Saitabi. Revista de la Facultat de Geografía i Història, 57, pp. 227-240.

PERIS BLANES, Jaume (2018): “Los juegos del hambre: ¿será la revolución televisada?”, PAPELES DEL CEIC. International Journal on Collective Identity Research, 1, pp. 1-13. https://doi.org/10.1387/pceic.19101

PRIMO PORRAS, Agurtzane (2003): “La música y el cine en la ESO”, Aularium, 3, pp. 46-58.

ROSS, Gary (2012): Los juegos del hambre [Película]. Lionsgate / Color Force.

SÁNCHEZ CORTÉS, María Silvia y LÓPEZ FRANCO, Guillermo de Jesús (2015): “El día después de mañana (The day after tomorrow): entre el cine y la comunicación del cambio climático”, Revista Digital de Investigación Educativa Conect@2, 13, pp. 1-19.

SERVIGNE, Pablo y STEVENS, Raphäel (2020): Colapsología. Barcelona, Arpa Editores, pp. 117-170.

SVOBODA, Michael (2016): “Cli-fi on the screen(s): patterns in the representation of climate change in fictional films”, WIREs Clim Change, 7, pp. 43-64. https://doi.org/10.1002/wcc.381

TAIBO, Carlos (2016): Colapso. Capitalismo terminal, transición ecosocial, ecofascismo. Madrid, Catarata, pp. 21-192

TAYLOR, Peter James y FLINT, Colin (2002): Geografía política: economía-mundo, estado-nación y localidad. Madrid, Trama editorial (Ecúmene), pp. 1-51.

TUHUS-DUBROW, Rebecca (2013): “Cli-fi: Birth of a Genre”, Dissent, 60(3), pp. 58-61. https://doi.org/10.1353/dss.2013.0069

VALLÍN, Pedro (2019): ¡Me cago en Godard! Por qué deberías adorar el cine americano (y desconfiar del cine de autor) si eres culto y progre. Barcelona, Arpa Editores, pp. 258-287.

VICENTE-MARIÑO, Miguel y VICENTE-TORRICO, David (2014): “Presencia y funciones del discurso científico en la cobertura informativa y cinematográfica del cambio climático”, Prisma Social, 12, pp. 120-152.

VICENTE TORRICO, D. (2017): “Diseño metodológico para el estudio de la representación cinematográfica del fenómeno del cambio climático”, Actas del IV Congreso Nacional de Metodología de la Investigación en Comunicación, pp. 1-14.

Published
22-12-2023
How to Cite
Ramón Sánchez, Álvaro. (2023). The world-ecology of “The Hunger Games”. Areas. International Social Science Journal, (44), 153–165. https://doi.org/10.6018/areas.524611
Issue
Section
Artículos