The role of social categorization and sociodemographic differences in self-esteem, psychological adjustment and well-being of a sample of immigrants

Authors

  • José A. Peña-Pinzón Universidad de Granada
  • Carmen Gómez-Berrocal Universidad de Granada
  • Antonio Fernández-Parra Universidad de Granada
DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.30.2.161121
Keywords: immigrant, psychological adjustment, psychological welfare, self-concept assessment, personal identity, social identity

Supporting Agencies

  • Proyecto de Investigación de Excelencia de la Consejería de Innovación
  • Ciencias y Empresa de la Junta de Andalucía (Referencia P09-SEJ-4657) y cofinanciado por Fondos FEDER y fondos del Grupo de Investigación HUM-129 (PAIDI)

Abstract

The general objective of this investigation is to explore to what extent do the adjustment and the psychological welfare of the immigrant people are related in different ways to the assessment of the identities (personal/social) which compose the self-concept. 210 immigrants, residents in the provinces of Granada and Almeria (Spain), were distributed in three groups, established according to two criteria: the salience (high/low) of the immigrant social identity and the labour situation (employed/unemployed). The result shows that the total of the sample presents a good adjustment and psychological welfare, and both indicators are directly related to the assessment of the self-concept (social or personal). It was also found that the assessment of the elements (social/ personal) of self-concept, as well as the relationship with adjustment and psychological welfare, depends on situational signs, such as the salience of the social identity "immigrant” or the employment situation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José A. Peña-Pinzón, Universidad de Granada

Psicólogo, doctorando del departamento de Personalidad, evaluación y tratamiento psicológico, programa de doctorado Psicología Clínica y de la Salud de la Universidad de Granada.

Carmen Gómez-Berrocal, Universidad de Granada

Profesora del departamento de Psicología Social, Facultad de Psicología Universidad de Granada.

Antonio Fernández-Parra, Universidad de Granada

Profesor del departamento de Personalidad, evaluación y tratamiento psicológico, Facultad de Psicología Universidad de Granada.

References

Achotegui, J. (2000). Los duelos de la migración: una perspectiva psicopatológica y psicosocial. En E. Perdiguero y J.M. Comelles (Eds.). Medicina y Cultura. (pp. 88-100). Barcelona: Editorial Baellaterra.

Achotegui, J. (2008).Migración y crisis: el síndrome del inmigrante con estrés crónico y múltiple (Síndrome de Ulises). Avances en salud mental relacional, 7, 1-28.

Albo, J.M., Nuñez, J.L., Navarro, J.G. y Grijalbo, F. (2007). The Rosenberg Self-Esteem Scale: Translation and validation in University Students. The Spanish Journal of Psychology, 10, 2, 458-467.

Argyle, M. (1992). The Social Psychology of Everyday Life. London: Routledge.

Baumeister, R. F. (1998). The self. En D.T. Gilbert , S. T. Fiske y G. Lindzey (Eds.), The Handbook of Social Psychology (4ª ed., Vol. 1, pp. 680-740). Nueva York: McGraw-Hill.

Benin, M.H. y Nierstedet, B.C. (1985) Happiness in single-and dual-earner families: The effects of marital happiness, job satisfaction, and life cycle. Journal of Marriage and the family, 47, 975-984.

Berry, J. W. (1990). Psychology of acculturation. En J. Berman (Ed.), Cross-cultural perspectives (Nebraska Symposium on Motivation, 37, pp. 201–234). Lincoln, NE: University of Nebraska Press.

Brewer, M.B. (2001). The social self: on being the same and different at the same time. In M.A. Hogg and D. Abrams. Intergroup Relations, (pp.245-253). Philadelphia: Psychology Press.

Buendía, J. (1990). Psicología del desempleo. Anales de Psicología, 6, 1, 21-36.

Ethier, K.A. y Deaux, K. (2001) Nogociating social identity when contexts change: maintaining identification and responding to treat. In M.A. Hogg and D. Abrams. Intergroup Relations, (pp.254-265). Philadelphia: Psychology Press.

Escudero Segovia, M. (2004). Exploración del Síndrome de estrés crónico “Síndrome de Ulises” en inmigrantes de origen Argentino. Nure Investigación, 8, 1-6.

Fajardo, M., Patiño, M.I., Patiño, C. (2008). Estudios actuales sobre aculturación y salud mental en inmigrantes: revisión y perspectivas. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 1, 39-50.

García, J., y Alda, M. (2005). Salud mental e inmigración. Barcelona: Edicamed

Graves, T.D. (1967). Acculturation, access, alcohol in a tri-ethnic country. American Anthropologist, 59, 306-321.

Harrel, S. P. (2000). A multidimensional conceptualization of racism-related stress: implications for the well-being of people of color. American Journal of Orthopsychiatry, 70, 42-57.

Hogg, M.A. y Vaughan, G.M. (2002). Social Psychology (3ºed.) London: Prentice Hall.

Hudd, S., Dumlao, J., Erdmann-Sager, D., Murray, D., Phan, E., Soukas, N. y Ykozuka, N. (2000). Stress at college: effects on health habits, health status and self-esteem. Canadian Journal of Occupational Therapy, 67 (4), 230-238.

Jiménez, J.A. (1999). Autoconciencia, personalidad sana y sistema autorreferente. Anales de Psicología, 15, 2, 169-177.

Leary, M.A. y Tangney, J.P. (2003). Handbook of self and identity. Nueva York: Guilford.

Leung, C., Karnilowicz, W. (2002). The Psychological and Sociocultural Adaptation of Chinese and Vietnamese Immigrant Adolescents in Australia. International Perspectives on Child and Adolescent Mental Health, 2, 519-539.

Long, K. y Spears, R. (1997). The self-esteem hypothesis revisited: differentiation and the disaffected. En R. Spears, P. J. Oakes, N. Ellemers y S. A Haslam. Introduction: the Social Psychology of Stereotyping and Group Life, (pp. 296–317). Oxford: Blackwell

Long, K., Spears, R., & Manstead, A.S.R. (1994). The influence of personal and collective self-esteem on strategies for social differentiation. British Journal of Social Psychology, 33, 313-329.

Luhtanen, R., y Crocker, J. (1992). A collective self-esteem scale: Self-evaluation of one’s social identity. Personality and Social Psychology Bulletin, 18, 302-318.

McElroy, T. y Seta, J. (2006). Does it matter if it involves my group? How the importance of collective-esteem influences a group-based framing task. Social Cognition, 4, 496-510.

Martínez, M. y Martínez, L. (2006). Patología psiquiátrica en el inmigrante. Anales del Sistema Sanitario de Navarra, 29, 1, 63-76.

Molina, T., Gutiérrez, A.G., Hernandez, L. y Contreras, C. (2008). Estrés psicosocial: algunos aspectos clínicos y experimentales. Anales de Psicología, 24, 2, 353-360.

Murphy, M.C., Steele, C.M, y Gross, J. (2007) Signaling threat: How situational cues affect women in math, science, and engineering settings. Psychological Science, 18, 10, 879-885.

Rosemberg, A. (1965). Society and the adolescent self-image. New Jersey. Princenton.

Sánchez, E. (1999). Relación entre la autoestima personal, la autoestima colectiva y la participación en la comunidad. Anales de Psicología, 15, 2, 251-260.

Sánchez, Mª. P., Aparicio, M.E. y Dresch, V. (2006). Ansiedad, autoestima y satisfacción percibida como predictores de la salud: diferencias entre hombres y mujeres. Psicothema, vol. 18, 3, 584-590.

Sánchez-Cánovas, J. (1998). EBP. Escala de bienestar psicológico. Madrid: TEA Ediciones.

Sandín, B., Valiente, R., Chorot, P., Santed, M. y Lostao, L. (2008). SA-45 Forma abreviada del SCL-90. Psicothema, 20, 2, 290-296.

Sobral, J., Gómez, J.A., Romero, E., Luengo, A. y Villar, P. (2012). Riesgo y protección de desviación social en adolescentes inmigrantes: personalidad, familia y aculturación. Anales de Psicología, 28, 3, 664-674.

Solas, O. y Ugalde, A. (1995). Inmigración, salud y políticas sociales. Granada: Escuela Andaluza de Salud Pública.

Soto, J.A., Dawson-Andoh, N.A. y BeLue, R. (2011). The relationship between perceived racial discrimination and generalized anxiety disorder among African Americans, afro Caribbean’s and non-Hispanic whites. Journal of Anxiety Disorders, 25, 258-265.

Tajfel , H. y Turner, J.C (1986). The Social Identity Theory of Intergroup Behaviour. En S. Worchel y W.G Austin (Eds.), Psychology of Intergroup Relations (pp.7-24). Chicago, MI.: Nelson Hall.

Turner, J.C., Hogg, M.A., Oakes, P.J., Reicher, S.D. y Wetherell, M.S. (1987). Rediscovering the social group: Selfcategorization theory. Oxford: Blackwell (version en castellano, Redescubrir el mundo social. Madrid: Morata, 1990).

Vivanco, E., Hernández, S., Rodríguez, M.T., Villarde, M.L., García, O. y Cobos, A. (2005) . Reflexiones sobre inmigración y psiquiatría: el reto de la inmigración para la enfermería ¿Estamos preparados? Norte de Salud Mental 23, 63-74.

Zacarés, J.J., Iborra, A., Tomás, J.M. y Serra, E. (2009). El desarrollo de la identidad en la adolescencia y adultez emergente: Una comparación de la identidad global frente a la identidad en dominios específicos. Anales de Psicología, 25, 2, 316-329.

Zarza, M. y Sobrino, I. (2007). Estrés de Adaptación Sociocultural en inmigrantes Latinoamericanos residentes en Estados Unidos vs. España: Una revisión Bibliográfica. Anales de Psicología, 23, 72-84.

Published
07-04-2014
How to Cite
Peña-Pinzón, J. A., Gómez-Berrocal, C., & Fernández-Parra, A. (2014). The role of social categorization and sociodemographic differences in self-esteem, psychological adjustment and well-being of a sample of immigrants. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 30(2), 560–572. https://doi.org/10.6018/analesps.30.2.161121
Issue
Section
Social and Organizational Psychology

Most read articles by the same author(s)