Again with differentiated education
Abstract
Differentiated education has been and continues to be a controversial and strong ideological charge issue that involves confrontation. This article analyzes the regulation of differentiated education in the different educational laws as well as, after a brief analysis of the jurisprudence issued in this regard by the Supreme Court, the jurisprudence of the Constitutional Court with special emphasis and reflecting on the rulings of the Unconstitutionality appeals filed against the regulatory precepts of differentiated education in the LOMCE and LOMLOE. As will be seen, the latest approach to differentiated education revolves around a question that is, to what extent can the legislator prohibit financing, access to the concert regime to a center whose owner opts for education as a pedagogical model? differentiated if this model is constitutional?. Along with this question, other questions arise: is the decision to prohibit public financing of a model legitimate simply because the legislator considers that another model, that of coeducation, better complies with the values of Article 1.1 CE?, Is this decision contrary to the principle of equality?; Is the freedom of education violated? As we will see, the issue is not peaceful with division even among the TC magistrates themselves, having been issued, by the same Court and in just 5 years, a jurisprudence that is contradictory against which various particular opinions have also been formulated, which highlights the controversial nature of the matter.
Downloads
References
ALAEZ CORRAL, B., “El ideario constitucional como fundamento de la exclusión de la educación diferenciada por razón de sexo de la financiación pública”, Revista Española de Derecho Constitucional, nº 86, mayo-agosto, 2009, pp. 31-64.
BÁEZ SERRANO, R., "Hacia la consolidación de la constitucionalidad de la educación diferenciada. A propósito de la sentencia del Tribunal Constitucional 31/2018"; UNED. Revista de Derecho Político nº 105, mayo-agosto 2019, pp.251-278.
CALVO CHARRO, M., “La libertad de elección de centro docente. Historia de la conculcación de un derecho fundamental”, Revista parlamentaria de la Asamblea de Madrid, 14, pp. 81-101.
CARAZO LIEBANA, MJ., "La educación diferenciada por sexos: ¿discriminación o libertad de enseñanza?", Revista General de Derecho Canónico y Derecho Eclesiástico del Estado, 58 (2022), pp.1-26.
DE LOS MOZOS TOUYA, I., Educación en libertad y concierto educativo; Editorial Montecorvo, 1995.
ESTEVE PARDO, J., “Paradojas de la discriminación en materia educativa. A propósito de la Sentencia del Tribunal Supremo Federal Alemán de 30 de enero de 2013 sobre el modelo de educación diferenciada”, El cronista del Estado Social y democrático de Derecho, nº 37, pp.4-13.
GONZALEZ-VARAS IBAÑEZ, A; Derechos educativos, calidad de la enseñanza y proyección jurídica de los valores en las aulas; Tirant lo Blanch; Valencia, 2015.
GONZALVO CIRAC, ME., "Educación diferenciada: un reto para la lucha por la igualdad en la educación", Nuevos horizontes del Derecho Constitucional nº 3, 2023, pp. 69-85, p. 72.
GONZALVO CIRAC, E., “La LOMLOE y la educación diferenciada (Breve estudio a la luz de la STC 31/2018, de 10 de abril)”, Revista General de derecho constitucional, 34 (2021), pp. 1-39.
MARTINEZ CANDADO, J., “La importancia de los pactos educativos. Obstáculos para su consecución”. Revista de Educación y Derecho, nº26, octubre 2022-marzo 2023, pp. 1-22.
MARTINEZ LÓPEZ- MUÑIZ, JL., “Los conciertos con colegios de un solo sexo en la Ley de presupuestos Generales del Estado” Diario La Ley, Nº 8030, sección Doctrina, 25 de febrero de 2013, Año XXXIV, pp. 1-17.
MARTÍNEZ LÓPEZ MUÑIZ, JL., “Escolarización homogénea por razón del sexo y derecho fundamental a la educación en libertad”, Revista española de Derecho Administrativo, nº 154, 2012, pp.71-108.
MÍGUEZ MACHO, L., “La polémica sobre la compatibilidad con el principio constitucional de no discriminación por razón de sexo de los conciertos de la administración con los centros que imparten educación diferenciada”, Persona y Derecho nº 72, 2015, pp. 257-264.
MORENO BOTELLA, G., "Educación separada por sexos y conciertos educativos en la STS De 4 de mayo de 2017"; Diario La Ley nº 9054, Sección Doctrina, 4 de octubre de 2017, Wolter kluwer, pp. 1-12.
MUÑOZ DE PRIEGO ALVEAR, J., En defensa de la libertad de enseñanza. Nuevos (y antiguos) fundamentos para su reconocimiento jurídico y social, FERE-CECA, 2015.
MUÑOZ DE PRIEGO ALVEAR, J; (12 de mayo de 2023) El portavoz de Más Plurales, en 'Mediodía COPE': "Disminuye la pluralidad y la libertad educativa", Mediodía Cope, Noticias.
SALAZAR BENÍTEZ, O., “Educación diferenciada por razón de sexo y derecho a la educación. Sobre la inconstitucionalidad de la reforma del artículo 84.3 de la Ley Orgánica de Educación”, Revista Española de Derecho Constitucional, 106, enero-abril (2016), pp. 451-478.
SIMÓN YARZA, F., “Los conciertos en la LOMLOE. Ruptura de un consenso constitucional”, Revista General de derecho constitucional, 35 (2021), pp. 1-31, p. 26.
NAVAS SÁNCHEZ, M., "¿DIFERENCIAR O SEGREGAR POR RAZÓN DE SEXO? A PROPÓSITO DE LA CONSTITUCIONALIDAD DE LA EDUCACIÓN DIFERENCIADA POR SEXO Y SU FINANCIACIÓN PÚBLICA. COMENTARIO A LA STC 31/2018 Y CONEXAS", UNED, Teoría y realidad Constitucional, nº 43, 2019, pp. 473-498, p. 495.
VIDAL PRADO, C., “Educación diferenciada y Tribunal Constitucional”, Revista General de Derecho Constitucional, 29 (2019), pp. 1-38.
VIDAL PRADO, C., “Educación y valores superiores del ordenamiento: igualdad y libertad”, UNED, IgualdadES, 4, pp. 255.285.
VIDAL PRADO, C., “Una ley que rompe consensos: La LOMLOE escoge el camino equivocado, Revista General de Derecho Constitucional, 35, 2021, pp. 1-23.
VILLALVILLA MUÑOZ, JM y HERNÁNDEZ , V; "Libertad de educación y educación diferenciada; Sentencia 74/2018 del Pleno del Tribunal Constitucional, de 5 de julio; “2019 Práctica contenciosa para abogados”", edición nº1, La Ley, p.7.
VIVANCOS, M., "Límites a la libertad de enseñanza y ley Orgánica de Educación (LOMLOE). Un debate constitucional en permanente definición", UNED, Revista de Derecho Político nº 114, mayo-agosto, 2022, pp. 89-117.

Copyright (c) 2024 Annals of Law

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The journal is object of publication in electronic and printed form. With the object of the first one, the author is supposed aware, being presumed that he lends his consent to such form of publication by the circumstance of presenting his manuscript. At the time of the printed edition the author will receive, of free form, 25 offprints of his contribution.