Design of a learning situation based on acrosport and focused on implementing the Cooperative Learning pedagogical model
Abstract
This study presented an educational proposal focused on the gymnastic discipline of acrosport that applies the Cooperative Learning pedagogical methodology. It was intended for sixth-grade primary school students and aimed to develop and consolidate students' motor skills such as strength, flexibility, balance and coordination, artistic and expressive skills, and socio-emotional competencies derived from collaborative work, such as effective communication, shared effort and group cohesion. Therefore, it was deemed appropriate to focus attention on active and motivating methodological aspects like Cooperative Learning, using responsibility roles to foster student engagement, promoting a climate of trust, and improving self-regulation within the class group.
Downloads
-
Abstract12
-
PDF (Español (España))8
References
1. Armada-Crespo, J. M., Benítez Sillero, J. D. D., Pérez-Calzado, E., & Gil-Ares, J. (2024). Situación de la expresión corporal en el grado en educación primaria: Opinión del profesorado. Retos, 61, 284–293. https://doi.org/10.47197/retos.v61.107320
2. Armengol-Moreno, T., Jarana-González, A., Ramírez-Lechuga, J., & Cenizo-Benjumea, J. M. (2024). Hibridación de modelos pedagógicos a través del acrosport: Una propuesta de situación de aprendizaje para el alumnado de Educación Secundaria Obligatoria. Retos, 52, 92–103. https://doi.org/10.47197/retos.v52.101912
3. Ávalos, M. A., Garde, A., & Vega, L. (2020). Technologies and self-assessment as strategies for collaborative gymnastic learning. Science of Gymnastics Journal, 12(3), 313–324. https://doi.org/10.52165/sgj.12.3.313-324
4. Ávalos, M. A., Martínez, M. A., & Merma-Molina, G. (2019). Implementation and evaluation of a collaborative gymnastic strategy.
Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 19(76), 579–598. http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2019.76.001
5. Ávalos-Ramos, M. A., Martínez-Ruíz, M. A., & Merma-Molina, G. (2015). La pertinencia educativa de las habilidades gimnásticas: Apreciaciones del profesorado. Apunts. Educación Física y Deportes, 3(121), 28–35. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2015/3).121.04
6. Bores-García, D., Hortigüela-Alcalá, D., Fernández-Río, F. J., González-Calvo, G., & Barba-Martín, R. (2020). Investigación sobre aprendizaje cooperativo en educación física: Revisión sistemática de los últimos cinco años. Research Quarterly for Exercise and Sport, 92(1), 146–155. https://doi.org/10.1080/02701367.2020.1719276
7. Calle-Molina, M. T., Aguado-Gómez, R., Sanz-Arribas, I., & López-Rodríguez, M. Á. (2021). Un proyecto de aprendizaje-servicio de acrosport con personas con diversidad funcional: Percepciones de las personas receptoras del servicio. Contextos educativos: Revista de Educación, 27, 99–116. https://doi.org/10.18172/con.4602
8. Fernández-Río, J., Calderón, A., Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, A., & Aznar-Cebamanos, M. (2016). Modelos pedagógicos en educación física: Consideraciones teórico-prácticas para docentes. Revista Española de Educación Física y Deportes, 413, 55–75. https://doi.org/10.55166/reefd.v0i413.425
9. Flores-Piñero, M. C., Valdivia-Moral, P. A., & González-Hernández, J. (2022). Análisis del clima motivacional e interacciones sociales en las clases de educación física en secundaria. SPORT TK, 12(1), 1–16. https://doi.org/10.47197/retos.v52.101912
10. García-González, L., Santed, M., Escolano-Pérez, E., & Fernández-Río, J. (2023). High-versus low-structured cooperative learning in secondary physical education: Impact on prosocial behaviours at different ages. European Physical Education Review, 29(2), 199–214. https://doi.org/10.1177/1356336X221132767
11. Garcías, S., Joven, A., Planas, A., & Lorente-Catalán, E. (2024). Validating a questionnaire to assess secondary physical education teachers’ perception of implementing body expression. Apunts Educación Física y Deportes, 158, 11–25. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2024/4).158.02
12. Gil-Ares, J., & Armada-Crespo, J. M. (2023). Analysis of corporal expression in the degree in primary education. Apunts. Educación Física y Deportes, 152, 13–21. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2023/2).152.02
13. Gil-Ares, J., Armada-Crespo, J. M., & Coterón López, J. (2025). Actitudes hacia la expresión corporal del alumnado del grado en educación primaria en España. Retos, 65, 508–519. https://doi.org/10.47197/retos.v65.111132
14. Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1999). Aprender juntos y solos. Aprendizaje cooperativo, competitivo e individualista. Aique.
15. Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOE). BOE-A-2006-7899. https://www.boe.es/eli/es/lo/2006/05/03/2/con
16. Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOMLOE), 122868-122953. BOE-A-2020-17264. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
17. Lucas-Cuevas, Á. G. (2020). El desarrollo motor y afectivo en educación física a través del acrosport. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 67, 109–122.
18. Martínez, R., & Sánchez, G. (2020). El aprendizaje cooperativo en la clase de educación física: Dificultades iniciales y propuestas para su desarrollo. Revista Educación, 44(1), 1–18. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.35617
19. Pérez-Pueyo, Á., Hortigüela-Alcalá, D., Fernández-Río, J., Calderón, A., García López, L. M., & González-Víllora, S. (2021). Modelos pedagógicos en educación física: Qué, cómo, por qué y para qué. Universidad de León.
20. Pérez-Pueyo, Á., Hortigüela-Alcalá, D., Gutiérrez-García, C., & Barba-Martín, R. (2024). Evaluación formativa y compartida en Educación Física. Universidad de León.
21. Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria.
22. Reguera, X., & Gutiérrez-Sánchez, Á. (2015). Implementación de un programa de gimnasia acrobática en educación secundaria para la mejora del autoconcepto. Retos, 27(27), 114–117. https://doi.org/10.47197/retos.v0i27.34359
23. Reguera-López-de-la-Osa, X., Gómez-Landero, L. A., Leal-del-Ojo, P., & Gutiérrez-Sánchez, Á. (2023). Effectiveness of an acrobatic gymnastics programme for the improvement of social skills and self-esteem in adolescents. Sustainability, 15(7), 1–12. https://doi.org/10.3390/su15075910
24. Rosa-Guillamón, A., García-Cantó, E., & Pérez-Soto, J. J. (2019). Métodos de enseñanza en educación física: desde los estilos de enseñanza hasta los modelos pedagógicos. Trances, 11(1), 1-30.
25. Rosendo, M., & Cardona, A. J. (2022). Propuesta comparativa de unidades didácticas para el desarrollo de la inteligencia emocional desde la expresión corporal en las etapas de: Infantil, primaria y secundaria. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 75, 74–100.
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.
The works and papers that are published in this Journal are subject to the following terms:
1. The Publication Service of the University of Murcia (the publisher) has the Publication Rights (Copyright) to the published papers and works, and favors and permits the reusing of the same under the license indicated in point 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2013
2. The papers and works are to be published in the digital edition of the Journal under the license Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Sin Obra Derivada 3.0 España (legal text). The copying, using, spreading, transmitting and publicly displaying of the papers, works or publication are permitted as long as: i) the authors and original sources (Journal, publisher and URL of the publication) are quoted; ii) it is not used for commercial benefit; iii) the existence and specifications of this users license are mentioned.
3. Conditions of Self-Archiving. It is permitted and encouraged that the authors spread electronically the pre-print (before printing) and/or post-print (the revised, evaluated and accepted) versions of their papers or works before their publication since this favors their circulation and early diffusion and therefore can help increase their citation and quotation, and also there reach through the academic community.















